Powered By Blogger

fredag 3 juli 2020

Strålglans och ljussken

Shalom!

- För någon dag sedan läste jag Apostlagärningarna (med stöd av bibelläsningsplanen från Kristet Perspektiv) kapitel 22 och fäste mig vid vers 11 där Paulus beskriver hur han på Damaskusvägen fick möta Herren Jesus Kristus, den som han förföljde. Jag fäste mig vid att det står att han på grund av strålglansen från ljusskenet inte kunde se och att hans följeslagare fick leda honom vid handen.

Det är lätt att koppla strålglans och ljussken till de solnedgångar, eller varför inte soluppgångar, vi under sommaren får bevittna. Jag tänker mig att solens härlighet och strålglans, som är så stark att vi inte kan se direkt mot den, kan avspegla något av Guds helighet, strålglans och härlighet. Jesus, Frälsaren, kallas ju också Rättfärdighetens sol (Mal. 4:2, Luk. 1:78).

"för vår Guds innerliga kärleks skull, i kraft av den skall en soluppgång från höjden besöka oss, för att ljus skall skina över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg." (Luk. 1:78-79)

"Ty HERREN Gud är sol och sköld, HERREN ger nåd och ära." Ps. 84:12a

Ps 103:2--4 "Lova HERREN, min själ och glöm inte alla hans välgärningar, han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar, hans om återlöser ditt liv från förgängelsen och kröner dig med nåd och barmhärtighet,"

- och det är gott att ha "följeslagare som leder en vid handen."



"as I gaze am I am blinded in the light of Your brightness..."

***

Kyrie eleison (Oslo gospel choir)
https://www.youtube.com/watch?v=9AMNgteoxsA







Foto: KL (1.7.2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar