Powered By Blogger

torsdag 1 december 2011

A shower of grace - Gottes Wort und Gnade ist ein fahrender Platzregen - I tacksamhet och ödmjukhet inför Guds Ord

Adventshälsning från Presidenten för LCMS, Rev. Dr. Matthew Harrison.

This Advent, LCMS President Matthew C. Harrison urges Christians to offer prayers of repentance as well as prayers of thanksgiving for God's Word and grace (WA 15:32,7).

Gute Worte und Luther zitat (WA 15,32).

Lutheran Church - Missouri Synod's president Dr. Matthew Harrison talar goda men också allvarliga ord i sin adventshälsning. Adventstiden manar till rannsakan men också till tacksamhet över Guds nåd och Guds Ord:



A shower of grace:


http://video.lcms.org/archives/824



Min fria översättning från engelska:

"Välsignad advent! Advent är en tid för ånger och sorg över synd och våra många brister, inför Jesu ankomst. Texterna i kyrkan handlar ju om Kristi återkomst. Det står skrivet att när vi ser detta hända, ska vi lyfta upp våra ögon (Luk. 21:28 ”Men när allt detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning.”)

Jesus kommer också till oss i Ordet och sakramenten varje vecka och de är bara för syndare. Bara för syndare. Luther säger: ”Christ dwells only in sinners”. Det är precis det som Jesus säger: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.” (Matt. 11:28)

Han säger också: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare.” (Mark. 2:17)

Om det finns en sak som jag oroar mig för och som håller mig vaken om nätterna (det är inte personliga problem eller tex. ekonomiska problem) säger Harrison, så är det vad ett Luthercitat uttrycker: ”Evangeliet är som en förbipasserande regnskur. Aldrig har Tyskland hört Guds Ord så mycket som idag... om vi bara låter det passera utan tacksamhet och inte hedrar det, kommer vi att erfara ett så hemskt mörker och en stor plåga. O mina kära, köp när det bjuds ut strax utanför din dörr och samla in skörden medan det är solsken och vackert väder och använd (värdesätt) Guds Ord och nåd när de finns. För du ska veta att Guds Ord och nåd de är som en förbipasserande regnskur som flyttar på sig. Och varar kanske några generationer, i 100-150 år och sedan kan det ha dragit vidare.

Vad driver bort Guds nåd? Jo, vår otacksamhet, och jag räds för detta mer än någonting annat, säger Harrison. Vi har för kalla hjärtan gentemot varandra och hjälpbehövande, de som står utanför... Vi ignorerar Guds Ord och hans nådemedel och föraktar dem och tar lätt på dem.

Det är Advent. Låt oss ångra oss och bättra oss. Ty Guds rike är nära.

Be med mig: ”O Herre, tag inte din nåd ifrån mig, jag - en fattig syndare...”

Guds välsignelse i Adventstid och jag ber att det ska bli en fin tid medan vi väntar på Jesu ankomst. Må ni bli rikligt välsignade med tacksamma hjärtan.
I Jesu namn.

Rev. Dr Matthew Harrison, LCMS



Luthercitatet på tyska:

"Ich achte, daß Deutschland noch nie so viel von Gottes Wort gehört habe wie jetzt ... Liebe Deutsche, kauft, solange der Markt vor der Türe ist, sammelt ein, solange Sonnenschein und gut Wetter ist, braucht Gottes Gnade und Wort, solange es da ist! Denn das sollt ihr wissen: Gottes Wort und Gnade ist ein fahrender Platzregen, der nicht wieder dahin kommt, wo er einmal gewesen ist ... Drum greift zu und haltet fest, wer greifen und halten kann! Faule Hände müssen ein böses Jahr haben."
(WA 15, 32)


Luther quote in english:

WA 15:32,7. “Let us remember our former misery, and the darkness in which we dwelt. Germany, I am sure, has never before heard so much of God’s word as it is hearing today; certainly we read nothing of it in history. If we let it just slip by without thanks and honor, I fear we shall suffer a still more dreadful darkness and plague. O my beloved Germans, buy while the market is at your door; gather in the harvest while there is sunshine and fair weather; make use of God’s grace and word while it is there! For you should know that God’s word and grace is like a passing shower of rain which does not return where it has once been"


Harrison's hälsning via Youtube:

A shower of grace:

http://www.youtube.com/watch?v=HpprGEImKlk&feature=youtu.be


Harrison's allvarsord leder tankarna till Upp. 2:5 och orden till Efesus: "Tänk därför på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar. Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats."

"O land, land, land, hör HERRENS ord!" Jer. 22:29

- Herre, förbarma dig!




Foto: Kerstin L.
Mark. 2:17 "When Jesus heard it, he saith unto them, They that are whole have no need of the physician, but they that are sick: I came not to call the righteous, but sinners to repentance."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar