Powered By Blogger

söndag 4 december 2011

Predikan - Jesus: "Omvänd er och tro evangelium"

Guds Ord är ofelbart. Evangelium är räddningen.

Andra söndagen i Advent (Dominica secunda adventus). Predikan av Gunnar Edwardsson (ELBK). Evangelium: Luk. 21:25-36.

"Jag kommer snart; håll fast det du har, så att ingen tar din krona."
Upp. 3:11


Ur predikan: "Denna världen är inte Guds rike, inte heller ska den bli den framgångsrika lyckliga värld som människor drömmer om. Men Jesus säger genom detta ord att Guds rike som är nära, är nära människan, nära var människa till att få del av, så att hon kan vänta Herren Kristus. Och han anger vägen till detta Guds rike genom att säga: "Omvänd er och tro evangelium." Detta manas varje människa att höra i dag och ta emot. Ty evangelium är räddningen i dag och räddningen på den yttersta dagen. Och för att du som lyssnar ska förstå vad evangelium är, så är det viktigt att rikta blicken hän mot den sanningen att Jesus ska komma tillbaka och att ordet talar om en rätt beredskap" (Läs hela predikan och bibelstället först).

Luk. 21:25-36

"Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna, och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån. Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas. Då skall man se Människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet. Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning." Han gav dem också en liknelse: "Se på fikonträdet och alla andra träd. Så snart ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära. När ni ser att detta händer, vet ni på samma sätt att Guds rike är nära. Amen, säger jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta sker. Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Men akta er för att berusa er och dricka er fulla och låta er hjärtan tyngas av det dagliga livets omsorger, så att den dagen plötsligt kommer över er som en snara. Ty den skall komma över alla som bor på jorden. Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen."

Gunnar predikar: "Nu är vi i advent och ordet advent betyder ankomst. Och därför blir adventstiden en väntan på Frälsaren Jesus Kristus och hans ankomst. Advent firas som bekant på många sätt. För det mesta utan den kristna tron. Men advent är i sin kristna mening en bottid, då Guds Ord påminner oss om Jesus snara ankomst. Tiden, stunden för hans ankomst vet ingen människa och inte heller ska man kunna forska sig fram när det ska ske. Det går emellertid inte att skjuta upp och tro att allt ändå lägger sig till rätta och ordnar sig till sist. Herren Kristus visar i evangelierna att han ska komma utan förvarning, och han manar oss att vara beredda. Beredda på hans ankomst. Är du beredd? Det är frågan och predikan vill ge dig ett svar:


1) ATT VARA BEREDD, ÄR INTE ATT SÖKA LYCKA I VÄRLDEN

Det är viktigt att säga det. Så gör och handlar nämligen de flesta människor. Man säger: Varför bry sig? Det som står i Bibeln är ju bara något som människor då trodde på. Vem säger att det betyder något för vår tid? I vår tid är det naturvetenskapen som styr och den säger inte något om att Människosonen skulle komma tillbaka. Och förresten när det är så många människor som tror så, då kan det väl inte gärna vara fel...

Ja, så går tankegångarna. Bakom alltsammans döljer sig den flykt undan sanningen som ordet vittnar om. För Jesus visar oss att världen inte äger sanningen. Världen står i den ondes våld. Och det är den onde som förleder människan. Han inger människan att göra det hon själv vill och att söka sig egen lycka. Men lyckan, den finner hon inte i världen.

Men säger människor: Varför bry sig? Varför låta uppta sig med tankar om världens slut, det gäller ju att ta vara på livet som man lever. Men, käre vän, livet har ett slut. Och om det vet du inte tid eller stund. Då är allt i denna verklighet borta, och var står du då? Jo, därför att GUD talar i ordet och talar sanningens ord till oss. Det säger oss att just såsom man i dag resonerar och säger, att ingen yttersta dag ska komma, så sa man också i Nya testamentets tid: "Hur går det med löftet om hans tillkommelse. Från den dag då våra fäder avsomnade har ju allt förblivit sig likt, ända från världens begynnelse." (2 Petr. 3:4). Såsom man sa då, säger man också i dag. Men, visar aposteln, de glömmer att det funnits en värld som gick under. Den som på Noas tid dränktes, och den värld som nu finns är sparad till domens dag. De glömmer att det finns en Gud som då dömdes och dömde världen till undergång, och den Guden är densamma i går och i dag så ock i evighet. Och det han sagt ska gå i uppfyllelse.

Det går därför inte att slå bort saken, som om det inte angick en eller behandla orden om Kristi ankomst som tomma ord. Jesus säger: "Himmel och jord ska förgå, men mina ord skall aldrig förgå."

Denna världen är inte Guds rike, inte heller ska den bli den framgångsrika lyckliga värld som människor drömmer om. Men Jesus säger genom detta ord att Guds rike som är nära, är nära människan, nära var människa till att få del av, så att hon kan vänta Herren Kristus. Och han anger vägen till detta Guds rike genom att säga: "Omvänd er och tro evangelium." Detta manas varje människa att höra i dag och ta emot. Ty evangelium är räddningen i dag och räddningen på den yttersta dagen. Och för att du som lyssnar ska förstå vad evangelium är, så är det viktigt att rikta blicken hän mot den sanningen att Jesus ska komma tillbaka och att ordet talar om en rätt beredskap. Och därför säger vi vidare: En rätt beredskap inför Herren Jesu ankomst...


2) ATT VARA BEREDD, ÄR INTE ATT VÄNTA ÄNGSLIGT PÅ DOMAREN

Att vänta med ängslan och fruktan, det vet vi, är ingen god väntan. De som med ängslan ser fram emot Kristi ankomst har oron och fruktan i sitt samvete. Det som oroar är vetskapen om synden och skulden inför Gud. Det finns visserligen starka skäl för denna ängslan eftersom var människa är en syndare inför Gud: Ja, "Hela världen står med skuld inför Gud" (Rom. 3:19)


Men det ängsliga samvetet måste här hänvisas till Jesu person och verk för att finna de starkaste skälen. Det är om honom som Gud Fadern säger: "Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag, hör honom." (Matt. 17:5) Och att lyssna till honom är nu intet annat än att höra hans ord och lära, höra om hans verk och gärning och tro och ta till sig det. Jesus Kristus är den som kommit i världen för att frälsa syndare, ja, för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. Och vilka är det? Vilka är de som är verkligt förlorade? Det är du och jag, fromma som ofromma som är de förlorade - genom våra synder. Men det som är avgörande för dessa stora syndare det är, att Jesus är världens Frälsare. "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv; han tillräknar icke människorna deras synder." (2 Kor. 5:19) "Och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom återlösningen i Jesus Kristus" (Rom. 3:24). De orden säger att varje människa inräknas häri. Och att hon får på grund av Kristi försoning och återlösning tro sig vara försonad med Gud och har vunnit återlösning från alla sina synder. Och du som hör eller läser detta ska trösta och upprätta ditt samvetet med dessa Bibelns ord. Ty därtill har Gud dragit dig inom räckhåll för ordets hörande, för att du ska tro just detta och ha liv i Jesu namn (Joh. 20:31). För här har du själva nyckeln till en rätt beredskap. Den består i att känna Kristus och känna honom som sin Frälsare. Det är känna och tro evangelium, det goda budskapet. Jesus som kommer för att döma världen, honom behöver den som tror på, inte vänta med ängslan, inte invänta den rättvisa domen. Utan i stället vänta honom som sin Frälsare. Därför säger vi till sist: En rätt beredskap inför Jesu ankomst...


3) ATT VARA BEREDD, ÄR ATT MED TRO PÅ GUDS LÖFTEN VÄNTA FRÄLSAREN JESUS

Skriftens utsagor är så starka att vi emot allt förnuft och alla rimliga invändningar kan i kraft av evangeliets löften fastslå, ja instämma i Skriftens ord: "Vi har vårt medborgarskap i himmelen och därifrån väntar vi ock Herren Jesus Kristus såsom Frälsare." (Fil. 3:20). Det betyder att du får äga visshet ifråga om frälsningen såväl i dag som på den yttersta dagen. Detta att tro syndernas förlåtelse för Jesu skull, det är att äga livets krona, den oförvissneliga segerkransen; det är att i kraft av Jesu blod övervinna synden, döden och denna världen, behålla segern och vinna evigt liv. Och det betyder att vara beredd på Jesu ankomst.
För det är i tro på Guds löften vi kan vänta Herren Jesus, och då vänta honom såsom Frälsaren. Det är att veta att just han har förlossat, förvärvat och vunnit mig, förtappade och genom mina synder fördömda människa ifrån alla synder, ifrån dödens och djävulens våld, inte med guld och eller silver utan med sitt eget dyra blod och med sin oskyldiga pina och död på det att jag skall vara hans egen, bliva och leva under honom i hans rike.

Det är aldrig så att du blir färdig och inte mer behöver förlåtelse i ditt liv, utan tvärtom, du behöver det mer och mer, och varje dag. Därför får du inte lägga bort ordet, utan bruka det, läsa det, höra det, taga till dig evangelium, tro förlåtelsen och nåden, för därur har du tron att leva i varje dag och din levnads alla dagar. 

"Ack, mildaste Jesu, föröka oss trona, att vi må beredda och vakande stå,
att vi ej bortmista vår salighets krona Och att vi din nåd ej förlustig gå.
O räck oss din hand, vår Frälsareman, Och för oss till himlens lycksaliga land."

 Amen.

Gunnar Edwardsson, ELBK

http://www.elbk.org/




Foto: Kerstin L. (Trädgårdsmörboll)
Luk. 21:30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar