Prosten Perret: "Julen är en helig Jesus-högtid. Julen är helig, därför att Jesus är helig. I julens centrum finns det heliga evangeliet, som berättar om hur Jesus avlades av den Helige Ande och föddes av jungfru Maria. Det gudomliga och det mänskliga möts. Vi firar en helig fest."
Prosten Perret skriver inledningsvis i sin ledare om jungfrufödseln och vad olika representanter för olika trossamfund, biskopar, professorer osv. tänker om den frågan. Han hänvisar till en intervju i tidningen Helsingin Sanomat för några år sedan.
Jag citerar Henrik en bit in i ledaren: "En kraftig start på julförberedelserna fick jag när en av medlemmarna i Teologiska institutets i Finland (STI) styrelse frågade mig om jag har läst prof. Kaarlo Arffmans artikel i Teologisk Tidskrift. Professorn i kyrkohistoria skriver om en linjedragning i den gamla kyrkan, "alltid och överallt" (semper et ubique), som innebär att allt inte är till salu i kyrkan, utan att kyrkan "alltid och överallt" håller fast vid de sanningar, som trosbekännelsen ger uttryck för. Kyrkan kan inte och skall inte ifrågasätta det som de stora koncilierna prövat och funnit vara en del av kyrkans apostoliska tradition. Det skall inte ens behöva tas upp på kyrkans agenda."
Vad säger då trosbekännelsen om julens händelser?
"...avlad av den Helige Ande, född av jungfru Maria"...
"Denna sanning måste förkunnas alltid och överallt. Den kan aldrig förändras. Den är en del av den apostoliska traditionen, som kyrkan aldrig kan överge. Det är en av kärnpunkterna i den kristna tron och detta är förklaringen till att Jesus är unik och annorlunda än alla andra."
"Trosbekännelsen talar bara om det som Bibeln, Guds Ord, lär. Trosbekännelsen är inte någon prestation, utan en presentation, en bekännelse. Den innebär att vi tillsammans med apostlarna och hela kristenheten bekänner det som kristna alltid och överallt har trott och som de har hållit fast vid.
Julen är en helig Jesus-högtid. Julen är helig, därför att Jesus är helig. I julens centrum finns det heliga evangeliet, som berättar om hur Jesus avlades av den Helige Ande och föddes av jungfru Maria. Det gudomliga och det mänskliga möts. Vi firar en helig fest.
Lukas berättar: "Ängeln Gabriel blev sänd av Gud till en jungfru i staden Nasaret i Galileen. Hon var trolovad med en man som hette Josef och var av Davids släkt, och jungfruns namn var Maria." --- "Maria sade till ängeln: "Hur skall detta kunna ske? Ingen man har rört mig." Ängeln svarade henne: "Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall också barnet kallas heligt och Guds Son. " (Luk. 1:26, 27, 34, 35).
Lukas skriver om Guds under, men han skriver på samma gång om historiska händelser.
Glädjebudskapet om Jesus, Guds Son och Marias son, gäller alla folk. Det skall förkunnas alltid och överallt, för utan detta evangelium blir det ingen jul."
Fridfullt i drömmar på krubbans halm
slumrar ett litet nyfött barn.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.
Vaggad till ro uti moders famn
slumrar fagert gossebarn.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.
Fridfullt på rosors och liljors bädd
slumrar människornas Gud.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.
Korsfäst emellan rövarna
slumrar där ett offer rent.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må."
Ur: Hörnstenen 6/2011 (ledaren)
Prosten Henrik Perret
Jag har inte citerat ledaren i sin helhet.
Hörnstenen
http://sti.fi/index.php/julkaisutvalikko/kulmakivi-hoernstenen
Foto:Julia L.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar