Powered By Blogger

söndag 1 januari 2012

Predikan: Nyårsdagen - Kristi omskärelses dag/Circumcisione Domini

I Jesu namn Herren, JHWH, frälser. Underbara evangelium (O, happy, happy, happy day!). Guds ord är ofelbart. Ps. 19:8-11. Matt. 4:4 (5 Mos. 8:3). Predikan på Nyårsdagen (Circumcisione Domini) av kyrkoherde Gunnar Edwardsson (via ELBK). Hosianna, Davids Son!

Bibeltext: Evangelium Luk. 2:21

"När åtta dagar hade gått och barnet skulle omskäras, fick han namnet Jesus, det namn som ängeln hade gett honom innan han blev avlad i sin mors liv."


Gunnar Edwardsson (en av mina favoritpredikanter) predikar:

"I ingen annan finns frälsning, ej heller finns något annat namn bland människor givet i vilket vi kan frälsas." Apg.4:12

Vi firar i dag Nyårsdagen. Men själva frågan om Nyår är en sekulär räkning av året och dess dagar. För kyrkoåret har en helt annan beräkning, det börjar med Advent och slutar med Domssöndagen. Enligt kyrkoåret är det en helt annan dag i dag. Dagen är egentligen Kristi omskärelses dag. Därför får våra tankar i dag samlas omkring orden som sägs vid Jesu omskärelse och vilken betydelse de har för oss. För i den korta texten för denna dag, Kristi omskärelses dag, ur Luk. 2:21, ligger hela vår teologi samlad och uppenbarad.

Det barn som jungfru Maria fött och som hon lindade och lade i krubban och som av ängeln förkunnades som Frälsaren, och som nu vid åtta dagars ålder omskärs enligt lagen, han får namnet Jesus, det namn som ängeln uttalat förrän han blev avlad i sin moders liv. På hebreiska heter det Jehoschua. Det namnet betyder "Herren, JHWH, frälser" och svarar här helt och hållet för hans person och verk, han förverkligar nämligen vad namnet betyder och utsäger.  Ty ängeln säger "han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder" (Matt. 1:21). Och nu, är det viktiga här att känna Jesus inte bara till namnet, att han heter Jesus, utan till gagnet, nyttan av att han är vår Frälsare. Därför kommer det i dag att handla om namnet och nyttan av Jesus, Frälsaren.

1. JESUS ÄR FRÄLSAREN BÅDE TILL NAMNET OCH GAGNET

Ja, just detta är det förunderliga: Jesus är frälsaren till namnet, men det var inte fromma föräldrars förhoppning som låg bakom detta namnval, utan det var Gud själv som givit detta namn, ett gudomligt namn. Och då gäller att Jesus är vad han heter. Det är nu viktigt att veta på vilket sätt han är vad hans namn utsäger. Det lär oss också denna dag, för den visar oss att Jesus blev omskuren såsom alla judiska gossebarn blev. Men det var inte en vanlig omskärelse. Visserligen var riten densamma som den som sker än i dag i judendomen. Men när det gällde Jesus var det något enastående och synnerligen avgörande. Alla gossebarn som omskars blev ju det för syndens skull, för att de skulle bliva upptagna i förbundet, i vilket de inte befann sig i från födelsen, utan måste införlivas i genom omskärelsen. Men i fallet med det ringa barnet som fått ligga i foderkrubban i Betlehem var det annorlunda. Han omskars inte för syndens skull, inte för sin egen skull, för han hade ingen egen synd. Han omskars i stället för vår skull. Det var för oss han omskars. Han fullgjorde vad vi borde...Han omskars och han döptes.Vid det senare tillfället säger Johannes Döparen: "Jag borde döpas av dig, och du kommer till mig." Johannes såg det så att den syndfulle behövde dopet, inte den som var syndfri. Och ändå sker just detta med Jesus såsom litet barn och såsom vuxen. Och det med gudomlig mening.Ty vad var det som skulle sägas, och vad var det för innebörd att han som var fri från synd, ställde sig där under synden, ja där syndare måste stå för att bli renade? Ja, varför undfick han rening som ingen rening behövde?

Gud ger svaret på denna märkliga gåta. Då lär oss Gud detta genom sin apostel Paulus när han säger "att den som inte visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd för att vi i honom skulle få den rättfärdighet som gäller inför Gud. 2 Kor. 5:21 Det är svaret. Han uppfyllde inte bara vad lagen utkrävde till syndarens bestraffning, som vi hör Jesaja klart utsäga, han uppfyllde också vad lagen krävde av rättfärdighet av oss. Det är nu detta som börjades då han omskars på åttonde dagen. Det visar att han ställer sig under lagens krav, inte för att han måste det. Utan för att han i lydnad fullgör lagens krav för oss människor, för dem han kommit för att frälsa och förlossa. Det är också detsamma som framtonar vid Jesu dop. På Johannes Döparens invändning, som vi förut omnämnde, så svarar Jesus med de viktiga orden: "Låt det ske, ty det höves oss att uppfylla all rättfärdighet." Det var på detta sätt rättfärdighet skulle ske, rättfärdighet för de orättfärdiga. Genom att han uppfyllde vad lagen krävde av rättfärdighet av oss, uppfyllde han lagen för oss, och i vårt ställe, och allt det han gjorde, det gjorde han för oss i vårt ställe.

Därför kan vi säga att hans frälsningsverk började denna dag, som vi kallar nyårsdagen, men som vi med rätta bör kalla Kristi omskärelses dag. Kristus är frälsaren både till namnet och gagnet, i dag och det för dig du som lyssnar och läser . Och därför är sammanhanget det som jag nu säger:

2. JESUS ÄR FRÄLSAREN FÖR DIG

Det som nu här sagts är inte något som sker utan avseende på dig. För om du ser det så räknar du fel. Gud ställer ju dig till ansvar för ditt liv och det kan du aldrig krångla dig undan. Nu ger han emellertid dig en helt annan möjlighet, han öppnar porten till den himmelska härligheten. Jesus, Guds Son, offrar sig för dig och öppnar porten till saligheten för dig. För hans offer för synden tar bort alla dina synder i dag och alla dagar, och det för dig in i en helt ny situation. Det öppnar frälsningens port för dig och du får gå in där. Han själv är dörren, porten, och han säger: "Den som går in genom mig, skall bli frälst." Joh 10:9. Och även om du tänker att du är en sådan syndare att du inte kan tänka dig att det gäller dig själv. Så ska du veta att kristendomen inte bygger på vad du kan tänka dig eller ens fantisera ihop. Det bygger nämligen på det gudomliga ordet, som när de når dina öron, har med sig sin sak till dig, Förlåtelse, Nåd, Frid och Salighet. Ja, så förunderligt är det för oss syndare.

Det är där den kristna tron ligger. Den bygger inte på att vi är fromma, utan bygger helt och hållet på Kristus och hans verk för oss, att han är Frälsaren. Med sitt lidande, sin död och uppståndelse har han gjort oss fria från synden och döden. Och det förunderliga är att detta får du tro och ta till dig. Du får tro att just du själv är en sådan syndare som Kristus lidit döden för och han har försonat alla dina synder. Tror du det, är du också salig. Och ser du, hans namn Jesus, innehåller allt, så att vi också med bön i hans namn har de största löftena om bönhörelse: "Vadhelst ni ber om i mitt namn, det skall jag göra." Joh. 14:13. Därför är det inte bara att veta att hans namn Jesus betyder Frälsaren, utan det är att draga nytta av hans namn och hela hans verk. Nyttan i tron, nyttan i bönen, nyttan för vårt eget liv och hela vår jordiska existens.

I ljuset av detta stora förunderliga och härliga, får vi nu börja en ny dag och ett nytt år. Du får ha med dig Jesus, och i hans frälsarenamn får du lämna allt bakom dig av synder, överträdelser, tillkortakommanden och för framtiden får du med bön i hans namn lägga allt i hans händer. Och tänk då på att bönen i Jesu namn, får vara din dagliga och stundliga bön till Frälsaren. Då är du hos honom, inte därför att du har något att komma med, utan för att du som alla andra är fattig i anden, och då hör han din bön och bönhör dig. För hans garanti är orden: "Jag är med er alla dagar intill tidens ände."

Och tar du nu din tillflykt till hans nåd och förlåtelse så bruka, nyttja, ja utnyttja och tro och ta till dig Frälsarens löften, ord och verk. Då har du den sanna skatten. Då har du skatten som är evigt liv redan i dag men också på den yttersta dagen. 


Si, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Igenom Jesus får vi nåd och finna på det bästa råd. / Av dig är all rättfärdighet, Av dig all frid och salighet. Den sätter till ditt namn sin tröst, Han varder av allt ont förlöst / Dig vare pris för Livets ord, för Dopets bad och Nådens bord  Din frid oss här i tiden giv  Och efter döden evigt liv!    Amen!


Kyrkoherde Gunnar Edwardsson
ELBK
http://www.elbk.org/

Tack! Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar