Hbl (Debatt) söndag 15 januari 2012.
I söndagens Hbl ingår en insändare av kaplan Markus Saarinen där han hänvisar till en artikel om den ortodoxa kyrkan i Ryssland som publicerades den 6.1.
"Hbl (6.1) publicerade en intressant artikel om den ortodoxa kyrkan i Ryssland. Skribenten Anna-Lena Laurén berättar bland annat att barnfamiljerna som tar del av kyrkans verksamhet blir allt fler. Det är en glädjande trend, förutsatt förstås att den andliga födan som erbjuds är matnyttig.
Längre fram insinuerar Laurén att Rysslands ortodoxa kyrka och landet politiska makt inte nödvändigtvis har ett sunt inbördes förhållande:"... det religiösa och politiska ledarskapet i Ryssland är sammanflätade på ett sätt som ofta väcker frågor."
Men samma kritik kan ju med fog riktas mot samma ledarskap i vårt eget land! Ve och fasa om den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland (ELKF) håller sig till Bibeln och bekännelsen, som ännu officiellt gäller som dess grunddokument (!), men därigenom avviker från de politiska korrekta strömningar och den lagstiftning som råder och gäller i samhället!
Hbl kan dock lugnt sova vidare, ty genom sina biskops- och kyrkomöten gör ELKF detta dock villigt och gärna."
Markus Saarinen,
kaplan
Sideby
Några tankar med anledning av insändaren:
Eftersom den politiska korrektheten och beslutsfattarna tycks gå hand i hand, och mänskligt sett har övermakten, behöver beslutsfattarna inte befara någon direkt konfrontation vad gäller landets lagar.
Aposteln Paulus skrev dock i Romarbrevet 12:2: "Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom."
Den sk. ämbetsfrågan har inte med jämställdhet att göra utan är bla. enligt Bibeln en skapelsebaserad ordningsfråga. Samma sak gäller frågan om samkönade äktenskap. Bibeln och Jesus säger tex. i Matt. 19:4-5 att äktenskapet handlar om man och kvinna.
"Han (Jesus) svarade: "Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött?"
Epifaniatidens texter handlar bla om bröllopet i Kana och den svenske prästen Ingemar Andersson skriver tex att: "Mitt i tidens vrånga och ogudaktiga, slappa och föraktfulla syn på äktenskapets heliga, livsvaraktiga förbund, skall vi kristna hävda Bibelns syn och Guds ords lära på detta område. --- Under årtusenden har så en oräknelig skara människor runt om på vår jord fått läsa och höra om bröllopshögtiden i Kana i Galileen och om välsignelsen av att ha Jesus med i hem och äktenskap." (2 s e Epifania)
Ännu finns psalmen 236 kvar i psalmboken, men frågan är hur länge?
"Du Gud har skapat mänskan till kvinna och till man.
I trohet och i kärlek vi tjäna får varann.
Till ett du nu förenar de två som löftet ger,
och trofast du dem följer.
Du hör den bön vi ber."
Den allvarsamma frågan handlar om att se efter i Bibeln, vad det är som Jesus välsignar och vad han inte välsignar och om att "pröva vad som är Guds vilja." (Rom. 12:2) Också brevet till Efesus innehåller starka varningar, maningar till omvändelse (som gäller oss alla). Ordagrant lyder texten: "...Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats." (Upp. 2:5)
Många har också lämnat skutan i lydnad och respekt för de många ord som varnar för villolära och om att ha del i sådant.
Bönen blir: "Herre, förbarma Dig!". Men också (alltid): "Omvänd mig, så blir jag omvänd! (Jer. 31:18) Ty du är HERREN, min Gud."
Det är ELKF:s främsta uppgift och ansvar att hålla sig till de officiella grunddokumenten oberoende av tidsandan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar