Kyrkhelg i Karleby 14-16.9.2012 (Gamlakarleby stadskyrka) Inledningsmöte kl. 19.00. Israelseminarium 15.9 Shana Tova!
Shalom, Jerusalem, we love you! Ps. 122::6-9
Jes. 6:1-8, Ps. 99
"Helig, helig, helig!
Herre Gud allsmäktig!
Jord och hav och himmel prisa högt din stora nåd.
Helig, helig, helig!
Ingen är din like,
treenig Gud, i visdom och i råd."
Kyrkhelgen fick en fin inledning; mycket sångarglädje och ett välbesökt inledningsmöte. Tema för årets Kyrkhelg är "Helig, helig, helig". Inledningspsalm var psalmen 179 "Helige Fader, kom och var oss nära". Kyrkoherde Peter Kankkonen hälsade välkommen med ord som vittnade om hur den kristna sången ger oss glädje och liv. Han berättade om en man som stod i beråd att begå självmord i sin lägenhet men som i sista stund blev avbruten av en envis ringsignal. Det var två kvinnor som ville uppvakta på bemärkelsedagen genom att sjunga för honom om Jesus. "Sången träffade mannens hjärta, gav honom nytt livsmod och fick honom på andra tankar" sa Peter Kankkonen. Han berättade också om Maximilian Kolbe som i Auschwitz gick i döden istället för en annan person. Instängd i en dödskammare sjöng han lovsånger och detta blev ett mycket starkt vittnesbörd för andra.
Himmelsk glädje och lovsång hör Kyrkhelgen till, konstaterade Peter Kankkonen. Vi fick höra Veli-Matti spela piano och vi sjöng en sång som handlade om hur Gud kom ner till mänskorna på jorden: "Jumalamme saapui kerran ihmisenä päälle maan" (Liekkilaulu).
Kyrkoherden berättade också att det uppstått fel på uppvärmningen i kyrksalen och detta skulle fungera först på måndag. Men vad gjorde väl det, värme fanns ändå!
Programmet fortsatte under Malins och Lottas ledning och vi sjöng temapsalmen (298) "Helig, helig, helig" Efter psalmen fick vi se en kort men fin video från den lidande kristna Kyrkan. På bilderna såg vi tex. en husförsamling i Iran där man sjöng lovsånger trots svår förföljelse och fast det kostar att tro på Jesus. Vi fick se och höra om pastor Chinh som dömts till ett 11-årigt fängelsestraff. Även den mördade Shahbaz Bhatti (minioritetsminister i Pakistan) fanns med på en bild. Han hedrades i Paris där 2500 personer möttes i en mässa efter hans död. Martyrkyrkans vänners hälsning löd: "Låt oss be att Kyrkan aldrig slutar sjunga"
Kören Evangelicum sjöng under Nicklas Lindviks ledning. Kören har funnits i över 40 år i Evangeliska Ungas regi. Målsättningen är att sprida evangeliet, att sjunga om Jesus och den har även en social funktion. Den första sången de sjöng var en norsk sång: "A human right". Guds ord är en mänsklig rättighet; alla har rätt att få höra evangeliet. Den andra sångens titel var: "Du är vår Frälsare" och den var mycket glad och svängig.
Programmet finns här: http://www.kyrkhelg.fi/
Markus Wentin predikade i stället för Kaj Fagerholm. Predikan handlade om profeten Jesaja (kap. 6)
Gud är helig, en förtärande eld. En nitälskande Gud. Även änglarna dolde sig bakom sina vingar inför Guds åsyn. Man kan inte se Gud och leva. Mänskan är i dödsfara i Guds helighets närvaro. Mose fick bara se Gud på ryggen. Gud är upphöjd och outrannsaklig för oss. Vi kan inte förstå honom. Han kan inte påverkas. Gud bör tillbes och fruktas. "Vi skall älska och frukta Gud". Han hatar synd. Han straffar mänskan för hennes synd, driver ut henne ur Eden. Också egendomsfolket straffas för sin ogudaktighet genom krig. Gud förbehåller sig rätten att göra detta. Men en kristen får överlämna hämnden till Gud som skipar rättvisa. Nya testamentet berättar om hur domen drabbar honom själv på Golgata. Gud ser inte genom fingrarna med synd, men Jesus har tagit straffet. Den Helige är också den Nådige.
Jesaja får uppleva Guds frälsning genom ängelns kol som renar honom. Den Helige bor hos den som har en förkrossad ande. Vi får del av Guds helighet och nåd genom Jesu ställföreträdande lidande. I GT behövs ett offer för att nalkas Gud. NT visar hur Jesu offer gäller i alla tider. NT har samma Gud som GT. (Jfr bönen Fader vår, Romarbrevet: "Guds vrede uppenbaras...") Det är samma Gud. Guds helighet kulminerar i Jesus. Jesus tar Faderns heliga vrede och blir vägen, sanningen och livet. Han öppnar vägen. En kristen tar avstånd från ett syndigt liv och flyr till nåden. Genom Ordet och Andens verkan får vi del av evangeliet om att synden är försonad. Genom Jesus får vi nalkas den trefalt helige Guden med glädje och befrielse.
Psalmen 181 "Kom inför Herren med tacksamhet..." var kollektpsalm. Efter denna psalm sjöng kören Evangelicum igen två sånger.
Kvällens andra talare var Rune Imberg från Horred, Sverige. Imberg är teol.dr i kyrkohistoria, lärare, rektor, missionär, 7-barns far...Hans starkaste minne från Kenya (när han var 12 år) var den tropiska hettan, alla ovanliga lukter och mänskornas värme som mötte honom när han kom dit. När han kom hem till Sverige i ett senare skede, slogs han var ur uppgivna de kristna var där (kanske också i Finland), det var något av "vi har förlorat, sista man släcker ljuset", medan man i Kenya utstrålade: "Jesus har segrat!"
Rune Imberg predikade över samma text som Wentin men ur ett annat perspektiv. Han inledde med att läsa Jesaja 6:1-8 och bad oss lägga märke till verben. För ca 2750 år sedan kom Jesaja till Jerusalems tempel. Det blev ett kraftfullt möte mellan Gud och den unge profeten.
Vad fick han uppleva? Jo, allt på en gång och på riktigt. Han såg. Han såg änglar med 6 st vingar. Han hörde: "Helig, helig, helig". Han fick uppleva något som närmast kan beskrivas som en jordbävning. Hans glädje och förundran blandades med förkrosselse: "Ve mig, jag förgås...jag är oren...jag har sett...". Han renas. Han svarar (inte tvekande som Mose i 2 Mos.3) utan: "Här är jag, sänd mig!"
Jesaja var den enda profeten som var gift med en profetissa (kap 8). Han hade två söner. Imberg citerade Jes. 1:1 "Detta är de syner som Jesaja, Amos son, skådade angående Juda och Jerusalem, då Ussia, Jotam, Ahas och Hiskia var kungar i Juda."
- Vad betyder det? Det betyder att kungarna placeras in historiskt. (Läs tex. Folkbibelns noter). Imberg sade att Jesaja var profet i minst 54 år. Han var mycket ung under händelserna i templet - omkring 20 år. Han hade troligen nära kopplingar till kungahuset. Traditionen lär att Hebr. 11:37 handlar om honom. Han blev alltså söndersågad som martyr. Jes, 1:1 är en fruktansvärd datering. 2 Krön. 26:16-23 berättar om hur Ussia började som en from kung men sedan blev högmodig och tänkte tända offerelden vid altaret på egen hand men stoppades av många präster. Gud slog honom med spetälska för hans synds skull och han levde som fånge i det kungliga palatset fram till sin död. En stor tragedi också för folket, ja, kungens synd låg som ett moln över folket.
Profeten Jesaja kommer till templet det år som kung Ussia dog och han fick se Gud. Jesaja får också uppleva sin synd och brustenhet, Guds helighet och förlåtelse - stora kontraster!
Bibeln beskriver andra exempelpersoner: Petrus i Luk. 5:8, Saulus, Samuel...Jesaja var en i raden och vi ser att mänskor i olika åldrar får möta Gud. Vi hittar inte exakta mönster vid Gudsmöten. Jesajas möte är allmängiltigt. Han fick se sin synd tydligt. Det får också vi. Guds härlighet gör att vi ser vår synd. Detta gör att vi vill gå till bikt, till nattvarden osv. och även kanske upplever att vi kallas till tjänst. Vi vill ge vidare till andra. I Uppenbarelseboken 4 finns en likande beskrivning som i Jesajakapitlet. Också vi ska en gång få se.
Rune Imberg avslutade med att läsa Ps. 99 i psaltaren som har Treenighetskaraktär och till sitt innehåll påminner om Jesajaorden. Gud är helig. "Upphöjd är HERREN, vår Gud, tillbed vid hans heliga berg! Ty helig är HERREN, vår Gud." Ps. 99:9
Avslutningspsalmen var psalm 525: "Den dag du gav oss Gud är gången"
"Pris vare dig som jordens bana
igenom öde rymder sträckt
och som av jorden folk vill dana
en enda helig mänskosläkt."
v. 4
http://www.kyrkhelg.fi/
LÖRDAG 15.9.2012 kl. 13.30 Seminarium: Israel i profetiornas ljus (Tomas Sandell)
Daniel Brunell hälsade välkommen till det välbesökta seminariet som hölls i Västra parkens skolas auditorium. Auditoriet var fullsatt. Han inledde med att blåsa kraftfullt i ett horn; en Shofar. Rosh Hashana, det judiska nyåret infaller på söndag kväll och det är en högtid med basunklang. För oss kristna kan det få påminna oss om den yttersta dagen. Är vi redo för den sista dagen?
Här kan du läsa mera om det judiska nyåret med en kristen tillämpning och goda ord av Daniel (citerades dock inte på seminariet) http://israelnyheter.blogspot.fi/2012/09/shana-tova.html
"Jesus blev denna syndabock som tog hela folkets (mänsklighetens) synd på
sig (Jes. 53). Därför får vi som sätter vår tro till honom lita på att
vi blir uppskrivna i Livets bok för ett gott år och för evigheten. Inte
för att vi själva lyckats leva ett heligt och rättfärdigt liv utan för
att Jesus gjorde det och det räknas oss till godo."
Tomas Sandell som representerar European Coalition for Israel är hemma från Såka, Karleby. Han försäkrade dock att han inte är någon profet från Såka och sade att seminariet kunde heta: "Israel i Bibelns ljus" istället för "i profetians ljus". Han var också medveten om att de som besöker Kyrkhelgen är människor som tror på Guds Ord.
Tomas ville starta i Nya testementet "eftersom vi är kristna". Han nämnde även att Israelvänner också har ett hjärta för andra folk. Vi har ju inte minst Jesu ord om att "älska vår fiende" att beakta.
Han nämnde inledningsvis om hur judarna varit drabbade av förintelsen redan mycket tidigt. När romarna förstörde templet dödades och skingrades ca 1,5 miljoner judar redan då.
Leena Brunell medverkade med bibelläsning och på Sandells uppmaning läste hon först från Rom. 9:4f "De är israeliterna, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen."
Sandell bad oss notera att Bibeln lär att "de är, de har, de har" osv. Det står inte "var".
Paulus säger här att de inte har "missat tåget". Vi har ju som församling ympats in.
Vidare fick vi höra Rom. 11:28-29 "I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra."
Sandell nämnde också att Paulus noggrannare i Romarbrevet (kapitlen 9-11) förklarar varför de inte kan "se".
Men Gud kan alltså inte ångra sin kallelse och sina gåvor.
Under kyrkans mörka period har många oförrätter begåtts mot det judiska folket. De har tex. fått statuera exempel: "se på judarna; så illa går det om man förkastar Frälsaren". De har kallats "de vandrande judarna" på ett nedsättande sätt. De har även drabbats av svår förföljelse, men det blev bättre efter reformationen när mänskorna började läsa Bibeln på egen hand och insåg vissa fakta.
Intressant var också Sandells omnämnande av Uppenbarelsebokens beskrivning av det nya Jerusalem och portarna som ska ha namn efter patriarkerna. Grundstenarna ska vara namngivna efter de 12 apostlarna.
Någon närmare exegetik av Uppenbarelseboken gav sig Tomas Sandell inte in på men omnämnadet av ovanstående fakta är ju mycket intressant eftersom det visar att den judiska kontinuiteten finns med i Uppenbarelseboken och Guds Ord kommer ju att bestå även om allt annat förändras, som Sandell konstaterade.
Sandell övergick sedan till att kommentera Gamla testamentet och de olika förbunden. Här talas bla. om Noas förbund; det skulle inte komma någon ny syndaflod.
"Gud låter sin sol gå upp över både onda och goda". Noas förbund består.
Han nämnde även det Abrahamitiska förbundet. 1 Mos. 12:3 "Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade." Bibeln är klar över att detta skulle ske via Isak och Jakob och inte genom Esau och Ismail. Man kan undra varför och om Gud är orättvis? Men Gud är Gud. Vi kan även konstatera att Ismail inte blev utan. Ta tex. all oljan. Sedan får vi väl också konstatera att det judiska folket genom åren har fått utstå mycket förföljelse och många lidanden - utkorelsen har kostat.
Om ni vandrar efter mina (Guds) vägar ska det gå er väl, upprepas gång på gång i Gt.
Jer. 31:32 talar om det nya förbundet: "inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land - det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre - säger HERREN."
Gud ska lägga sin lag i vårt inre och skriva den i våra hjärtan, men detta står inte i kontrast till förbundet med Abraham, menade Sandell.
Han nämnde även omskärelsen som varit aktuell också i vårt land. Vi är det nya Israel och Abrahams barn, men vad gäller Guds plan, omskärelsen, landområden - där kan vi inte ta judarnas plats.
Förbundet med Mose ersattes av det nya förbundet. Guds trofasthet på grund av fäderna, löftena, Abrahams förbund kvarstår.
Sandell nämnde också om hur alla folk ska "vända sig mot Jerusalem", den bibliska benämningen "Guds ögonsten" och talet om riket som finns inom oss, om Jesu återkomst och domen över nationerna och nationernas roll (Joel). Apg. 1-3 handlar om riket.
Många fredsvänner citerar i allmänhet Jes. 2 och även FN gör detta (svärd ska smidas till plogbillar och spjut till vingårdsknivar). Men vad är förutsättningen enligt Bibeln? v. 3 "Ja, många folk skall gå i väg och säga: "Kom låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. --- undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem."
När vi kommer in på eskatologi, de yttersta tiderna är det viktigt att inte sväva ut, utan att vi håller oss till Bibeln, betonade Sandell. Uppenbarelsebokens budskap är att det är Jesus som är segerherren. Den judiska kontinuiteten finns med i Uppenbarelseboken som tidigare nämndes.
Sandell konstaterade även att när han besöker Israel så är de Messianska judarna hans närmaste vänner och bröder utan att han för den skull har problem att umgås med andra.
En fråga som ofta ställs är: Ska vi missionera bland judar? En kyrkofader har sagt att vi ska predika Kristus alltid, men använda ord endast i nödfall.
Judarna kan ha svårt att ta till sig vårt budskap pga tidigare dåliga erfarenheter från oss kristna.
Tomas Sandell försäkrade också att "bara Jesu blod frälsar".
Gud talar som en mor och en far till Israel. De är viktiga för honom. Guds kärlek till det judiska folket berör därför också oss.
Gamla testamentet uppmanar också till bön för Jerusalems fred.
Bibeln vittnar om Guds trofasthet mot judarna och mot oss kristna.
Seminariet bandades och CD kan beställas: http://www.kyrkhelg.fi/
Man kan också lyssna till olika tal här (radio Kyrkhelg).
Ovanstående är mina anteckningar från seminariet. Jag hade också nöjet att personligen hälsa på Tomas Sandell, Leena och Daniel Brunell.
http://www.ec4i.org/
European Coalition for Israel
Jerusalem - city of the Great King:
Ps. 122:6-9 "Önska Jerusalem frid! Må det gå dem väl som älskar dig. Må frid råda inom dina murar, välgång i dina palats. För mina bröders vänners skull vill jag önska dig frid. För HERRENS, vår Guds, hus skull vill jag önska dig frid. För HERRENS, vår Guds, hus skull vill jag söka ditt goda."
Foto: Kerstin Lindén (detalj av kyrkfönstret, Gamlakarleby stadskyrka)
"Heilig, heilig, heilig": http://www.youtube.com/watch?v=7WM6FkEjY_Y
Hej Kerstin!
SvaraRaderaKyrkpressen undrar om vi kunde få tillåtelse att använda din bild från stadskyrkan i Karleby, den som finns i det här inlägget.
Om det är okej, maila oss på webred@kyrkpressen.fi. Maila också uppgifter och skattekort, så får du ersättning för bilden.