Lekmannasamlingen Fokus. Söndag 8.4. 2018 kl. 17.00 (FC, Jakobstad). Gäster: Mats Sjölinds lovsångsteam, Lovsångsdans: Machol l'Adonai (som betyder "Dans till Herren"), Undervisning: Thomas Ingo "Utmaningar i Bibeln!"
Emmausvandrarna: "sade till varandra: "Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?"
Ps. 20:6 "Då skall vi jubla över din frälsning och i vår Guds namn resa upp baneret. HERREN må besvara alla dina böner."
Med Mats Sjölind vid flygeln inleddes mötet med den vackra påskpsalmen "Han är uppstånden" ur det nya psalmbokstillägget (korr. ur Sionsharpan*). Vi är mycket glada över att teamet kommer till Jakobstad med jämna mellanrum. Som vanligt tjänade lekmän i de olika uppgifterna (som välkomnare, förebedjare, vid serveringen osv).
Det var min tur att vara mötesledare och efter inledningspsalmen hälsade jag välkommen och gav kort allmän info (även om det mesta fanns på powerpoint). Strax därpå följde inledningsandakten.
I inledningsandakten hälsade jag med ett ord från Fil. 3:10 av Sankt Paulus "som vi alla tycker så mycket om". St Paulus skriver: "Jag vill lära känna honom (Kristus) och hans uppståndelses kraft" (1917 års översättning). Golgatakraft (Guds) är uppståndelsekraft! Jesus går från död till liv. Guds kraft spränger alla bojor. Löftet om evigt liv (och verkligt liv) gäller också oss. I samma bibelvers talar Paulus om att dela Kristi lidanden. Paulus hade ju tidigare starkt förföljt Kristus och de kristna, så det måste ha inneburit någonting väldigt speciellt att uttrycka sig så. Också i dag förföljs kristna för sin tro väldigt konkret, också i vårt eget land. Det kan hända att man har en annan uppfattning ("gammalmodigare", apostolisk) än den gällande officiella från kyrkligt håll, och då får man känna av det. Vi ska vara väldigt snälla mot dem!
I länder med förtryckarregimer tex. i Belarus (Vitryssland) finns många kristna bland mänskorättsskämpar och de blir hela tiden förtryckta genom olika orättvisa dekret osv, I Kina kommer många mänskor till tro samtidigt som förföljelsen tar nya dimensioner. MKV:s partner i Vietnam, den kristne juristen Van Dai och pastor Tom har fängslats. Juristen Van Dai dömdes nyligen till 15 års fängelse för arbete för mänskliga rättigheter. I Kazakstan sitter en annan mänskorättskämpe och jurist, Vadim Kuramshin, av ett 12-årig fängelsestraff pga att han kämpat mot systemet med mutor och korruption. Kvällens kollekt går till Martyrkyrkans vänner så detta är också ett kollekttal. När jag pratade om Belarus tog jag upp flaggan från bordet och viftade med den (när jag nu hade chansen) och berättade att det är oppositionens flagga. Men jag höll ju inget politiskt tal. Jag nämnde också att den vit-röd-vita flaggan symboliserar alla förtryckta folk. Vi ber ju också i Fokus för Jerusalem och det judiska folket. Vidare har vi också haft bönevecka för vårt land (för ärkebiskop, biskop, ner till ledare på församlingsnivå och för president, riksdag och regering, för alla i ledande ställning, ner på stadsnivå).
Men detta skall inte bli dystert prat. Trots allt är ju den kristne fri och befriad trots bojor av mänsklig hand, därför att frälsningen och förlåtelsen gör oss fria från synd och död. Jesus har tagit synden och skulden på sig!
Därpå följde fri bön med tyst syndabekännelse, bönen Fader vår och avlösningorden: "Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss." Och vi får tro dessa ord.
- Det gladde mig att orden i inledningspsalmen (som jag inte kollat i förväg) stämde så väl in på det jag sade i inledningen. Jag berättade också att jag innan jag for hemifrån fått ett bibelord från Ps. 20:6
"Då skall vi jubla över din frälsning och i vår Guds namn resa upp baneret. HERREN må besvara alla dina böner."
Efter inledningen fick Mats Sjölinds lovsångsteam ta över. Till först togs kollekten till MKV upp.
Några lovsånger: "Du är vår Far", "Lord, I lift your name on high", "Jumala hyvä on", "Tulkoon valtakuntasi", "Mer av Dej", "Helige Ande vi vill öppna våra hjärtan", At the foot of the cross" osv. Lovsångerna var välvalda.
Undervisningen med Thomas Ingo:
Thomas konstaterade att vi lever i efterdyningar av påsken och vi har fått sjunga om påskens glädje i kväll. I Bibeln finns också andra stämningar som att lärjungarna efter korsfästelsen återgick till sina sysslor, lärjungarna stängde in sig av rädsla och Emmausvandrarna som ingenting förstod.
I dag ifrågasätts eller åsidosätts Bibeln. Är den verkligen Guds Ord undrar man? En del ord är svåra, förlegade och oacceptabla - kan vi tro så här? undrar en del.
- Utan Gamla testamentet förlorar vi mycket av grunden, sa Thomas Ingo. Gamla testamentet var Jesu Bibel. Thomas Ingo läste från Matt. 5:17-18 "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen, säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett."
1. Nya testamentet utgör 1/4 del av Bibeln, så Gamla testamentet är viktigt. Vi har dock en begränsad förståelse av sammanhang och språkbruk. Vad bör vi tänka på? Bibeln är Guds Ord. Men den är inte i allt ett uttryck för Guds vilja. Men Bibeln är Guds uppenbarelse.
Offersystemet var aktuellt för 2000-3000 år sedan och är inte lika aktuellt i Finland i dag.
Bibelord som Ps. 137:9 (i Babylonien) "Salig är den som griper dina späda barn och krossar dem mot klippan." - är grymma ord, men Jesus lär: "Låt barnen komma till mig...". Thomas Ingo sade att kanske i mörka stunder med destruktiva tankar kan vi se att vi får vara ärliga inför Gud. Vi får komma också med obearbetade tankar inför honom. Han ser ju ändå.
2. Det är viktigt att läsa bibeltexten i kontexten:
- Vi bör läsa texten i sitt rätta sammanhang. Det är avgörande för att förstå. Rom. 9:13 (Mal. 1:2f) talar om: "Det står ju skrivet: Jakob älskade jag, men Esau hatade jag."
Här är betydelsen "att älska" den att Gud väljer en annan man framför en annan.
3. Den tredje tolkningsprincipen: Underordna det som är svårfattligt med det som är klart
Kol. 3:11 "Här är inte längre fråga om grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar eller skyt, slav eller fri, utan Kristus är allt och i alla."
- Slaveriet fördöms; 1 Tim. 1:10. Även Mose i GT talar om detta: "Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sedan säljer den han rövat bort eller denna blir funnen hos honom." Och GT lär; "behandla främlingen och utlänningen väl."
- Slaveri var vanligt. Hur skulle israeliterna förhålla sig? Bibeln ger råd om det här; slaven skulle friges efter 6 år. En slav sågs på den här tiden som en frivillig tjänare som ofta fick utbildning. Det fanns inte fängelser som i dag så tex. tjuven kunde betala av med sin arbetsförmåga. Men efter 6 år var han en fri man!
Brevet till Filemon tillägnas slaveriet.
4. Tillåt en ofullständig redogörelser, citering eller åsikt.
Matt. 13:31-32 Liknelsen om senapskornet
- Senapskornet är inte det minsta fröet som finns. Orkidéfröet är mindre; det är litet som damm. Men Jesus gjorde inte ett vetenskapligt uttalande här, så att han jämförde alla frön som fanns. Senapskornet var dock det minsta av frön som man sådde med på ort och ställe och det kunde bli 4 meter högt så att fåglar kunde bygga bo där. Vi måste minnas att Bibeln använder vardaglig terminologi.
- Metaforer finns tex. i Ps. 23
- Hyperboler i Matt: 5:29
- Allegorier Matt. 13:3-9
Tex. i Matt. 5:29 "Om ditt högra öga förleder dig till synd, riv ut det och kasta det ifrån dig!"
Här är poängen att ta radikala beslut för att sluta synda! Allt kan inte tolkas bokstavligt. Det är en utmaning. När ska vi tolka symboliskt?
Thomas Ingo nämnde även olika översättningar som man kan ha som grund. (Ordsp. 13:24, Prov. 13:24 KJV, Ris eller Rod?) Vad lärs ut när det gäller disciplin av barn? Att använda sig av herdestaven betyder att sätta gränser, att saker får konsekvenser. Fysisk bestraffning skapar rädslor. Fysisk bestraffning är också helt emot kärleksbudet. Det är utmanande att fostra barn.
Ps. 23 "Din käpp och stav de trösta mig."
- Herden har alltid herdestaven med. Fåren går ofta fel (tittar mot sidorna). Staven korrigerar riktningen. Staven är ett vapen mot rovdjur. Staven är en armförlängare. Att disciplinera ett barn är att träna en lärjunge (inte att slå). Det är ett dygnet-runt uppdrag.
Thomas sammanfattade:
Det finns utmaningar. Det finns bättre och sämre svar. Vi har bristande kunskap. Vi lyfter på hatten och går vidare eller vi gräver djupare.
Sist läste han om Emmausvandrarna. Luk. 24:28f (minns inte exakt varifrån han citerade, men åtminstone slutet) "När de närmade sig byn dit de var på väg, verkade det som han ville gå vidare. 29 Men de bad honom ivrigt: "Stanna kvar hos oss! Det blir snart kväll och dagen går mot sitt slut." Då gick han in och stannade hos dem. 30 Och när han låg till bords med dem, tog han brödet, tackade Gud, bröt det och räckte åt dem. 31 Då öppnades deras ögon, och de kände igen honom, men han försvann ur deras åsyn. 32 Och de sade till varandra: "Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?"
Min sammanfattning av Thomas Ingo's undervisning.
- Jag tackade Thomas för hans undervisning och sade att vi är glada att han lärt oss om bibelläsning och jag tänker på "Bereajudarna som var öppna och dagligen forskade i Skrifterna för att se om det kunde förhålla sig så." - Alla kristna kan och behöver nämligen göra så, för vi kan tyvärr inte i dag utgå ifrån och lita på att det som höga auktoriteter i kyrkan lär, är det som är rätt. Jag sade också att vi uppskattar att Thomas är så bibeltrogen och att det är därför han blivit kallad till Fokus.
- Efter undervisningen stod vi upp under en lovsång och sedan kallades förebedjarna Gudrun och Anki fram. De ledde oss i bön för tacksägelse- och förbönslapparna. Gudrun informerade om Bön för Finland. Sedan sjöng vi några fina lovsånger till och därpå informerade jag om nästa gång: Uppenbarelseboken 2018 med fokusprästen Jan-Gustav Björk. Jag sammanfattade kvällen med ord från 1 Tim. 2:1-4. "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. 3 Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, 4 som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen."
Under ett flertal lovsånger bla. "Helig, helig, helig" kunde vi förnimma den speciella stillheten som nästan bara finns i Fokus. Flaggor fanns tillgängliga längst bak i salen.
Öppet slut med gratis servering, samtal och förbön, lovsång.
- Barnfamiljerna är alltid välkomna till fokus och för det mesta ordnas egna parallella samlingar för barnen (Kids, Teddy och Tweenies) men denna gång samlades de barn som var på plats i en enda grupp. För att föräldrar med småbarn ska känna sig välkomna öppnar vi nuförtiden upp jalusierna som finns för fönstren i församlingssalen och som vätter mot serveringsrummet. Strax utanför salen har vi ett bord med leksaker och ritmaterial, bilmatta osv på golvet. Det är välkomnarnas uppgift att ta fram dessa saker varje gång. Högtalarna kopplas också på så att man kan lyssna även i serveringssalen. För att stärka gemenskapen vid kaffebordet försöker vi avgränsa så att om möjligt endast ett långbord är i bruk. Vi vill att alla ska vara med i gemenskapen och känna sig delaktiga och sedda. Detta är ledningsgruppens beslut.
* Sionsharpan nr 51 "Han är uppstånden" (fantastiska ord!)
"Han är uppstånden, halleluja! Honom vi prisar, halleluja!
Jesus, vår Herre, bojorna bröt. Han har besegrat mörker och död.
Lova och prisa vår himmelske vän! Han ger åt syndare livet igen.
Halleluja, vi skuldfria är! Halleluja, vår Jesus är här!
Tre dagar dödens fånge han var. Sen stod han upp, och segern var klar.
Tvärs genom stängda portar han gick. Frälsning och frid i honom vi fick.
Lova och prisa...
Änglarna sade: Var inte rädd! Han har ej mer i graven sin bädd.
Se, här är platsen där han blev lagd. Men han har uppstått såsom han sagt.
Lova och prisa...
Gå och berätta: Tom är hans grav! Livet han vann, då livet han gav.
Alla nu erbjuds frälsning och frid. Må vi ta mot Guds gåva i tid!
Lova och prisa..."
(T. Bernhard Kyamanywa, Anne M Brodal, Asta och Göran Stenlund
M. Tanzaniansk folkmelodi)
- I den nya psalmboken med tillägg finns motsvarande psalm med lite annan text (nr 854) men den version som finns i Sionsharpan är starkare och bättre.
Foton, med tillstånd, från mobilen (högst upp korset i församlingssalen och böneämnena på bordet (rött böneljus för lidande kristna, Belarusflaggan för förtryckta folk, Finlandsljuset för vårt eget land och den judisk-kristna böneschalen för Jerusalem och det judiska folket), sedan en bild av lovsångsteamet och av Machol l'Adonai och skärmbild med hebreisk lovsång "Shir alleluja l'Adonai".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar