Law and gospel. Lekmannasamlingen Fokus söndag 24.1.2016 kl. 17.00. Undervisning: pastor Jockum Krokfors. Ämne: Amos och Hosea.
Gitarr och trummor: Matti Aspvik & Håkan "Håkki" Löfqvist. Barnfokus. Vi hedrade Minnesdagen för Förintelsens offer med ljuständning och en tyst minut.
Det var min tur igen att leda lekmannasamlingen Fokus och mötet inleddes med välkomsthälsning. i Jesu namn. Namnet Jesus betyder "Herren frälser" eller "Herrens frälsning." I inget annat namn finns frälsning.
Trots det milda vädret som inbjöd till uteaktiviteter efter den långa köldperioden hade ca 50-60 personer mött upp till kvällens samling. Efter min välkomsthälsning sjöng vi under Matti's och Håkki's ledning en lugn sång. Därefter visade jag på 6 st tända vita ljus som stod längst framme i salen och som vanligt hade vi också tänt det röda ljuset för lidande kristna och förtryckta folk och det blå-vita Finlandsljuset.
Vi släckte alla lampor i salen och jag förklarade att de 6 tända ljusen fick symbolisera de 6 miljoner judar (samt minst lika många miljoner av andra grupper) som utrotades under Förintelsen. Vi uppmärksammade alltså Förintelsens minnesdag (International Holocaust Remembrance Day 27.1).
- Det har gått 71 år sedan befrielsen av Auschwitz. Nazisterna utrotade under andra världskriget 6 miljoner judar i gaskamrar, i slavarbete, i experiment och de fråntogs allt mänskovärde. Även andra tex. romer och handikappade utsattes för Förintelsen. Shoah betyder katastrof på hebreiska och det var en katastrof.
Gud har skapat mänskan till sin avbild. Unik, dyrbar och värdefull. Gud blev mänska. Gud älskar rätt och rättfärdighet. Att stå upp för rätt och rättfärdighet är att gå Guds vägar. I Amos 5:24 läser vi: "Låt rätten flöda fram som vatten, rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström."
Jag bad alla att stiga upp och vi höll en tyst minut för att hedra offren för Förintelsen.
Fri bön med syndabekännelse. Bönen Fader vår och ord från Jes. 1:18 "Kom låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. "
Efter inledningen sjöng vi "Det lilla ljus jag har" som är en rörelsesång. Barnen vajade med lovsångsflaggor. Därefter tog vi upp kvällens kollekt till Martyrkyrkans vänner. Annika Sundberg informerade om barnfokus-grupperna och övrigt viktig info. Sedan följde ett längre lovsångspass och därefter fick Jockum Krokfors ordet.
UNDERVISNING ÖVER AMOS och HOSEA (en fortsättning på genomgången av Gammaltestamentliga böcker)
Jockum konstaterade att Gamla testamentet är ifrågasatt i dag, trots att det är Guds ord och tillhör kanon. Vidare sade han inledningsvis att det är viktigt för förståelsen att man läser helheter och sammanhang. Böckerna består av många olika profetior och hur hänger de ihop? Båda Amos och Hosea var rätt samtida och riktar sig till Nordriket, Israel.
Jockum nämnde även händelser som inträffade samtidigt i historien såsom att Rom, Cartago och de Olympiska spelen grundades. Homeros' Illiaden (ca 700 f.Kr). Även tanken på demokrati börjar i detta skede.
Profeten Amos beskriver en allmän situation i landet och han beskriver någonting som liknar vårt samhälle idag! (Jockum kommenterade både Amos och Hosea i inledningen):
- Fred rådde i samhället. (Assyrierna hotade inte just då)
- Rikedom och välstånd präglade samhället (Framgångsrik handel vid handelsvägarnas knutpunkt)
- Segregation. Segregationen var enorm; det fanns många väldigt rika (som tom. hade sommarhus!) men det fanns också många som var väldigt fattiga. Klyftorna ökade.
- Moralisk kollaps. Även i juridiken. Jockum citerade här Amos 5:24 "Låt rätten flöda fram som vatten, rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström." Rätt ska vara rätt för alla! Det negativa var att arbetstagare utnyttjades, man införde 7-dagarsvecka (jfr långa öppethållningstider i dag), sabbaten slopades, sexuell omoral frodades, alkoholismen var ett faktum.
- Förfallet i det andliga livet (det fanns även en guldkalv i Betel)
Det Amos beskriver är ju nästan en exakt kopia av vårt samhälle, sade Jockum Krokfors.
."Gud vill varna oss i dag", fortsatte han och hoppades att vi i vår stad, i vårt land och i vår kyrka skulle ta budskapet om omvändelse på allvar. Gud vill ju varna oss idag: "Omvänd er"!
Guds sjufaldiga varningar handlade om: hungersnöd, brist på vatten, sjukdom härjade, främmande härar förstörde, jordbävning, exil.
Gud är konsekvent och tydlig: Omvänd er! Han varnar 7 gånger, "men ändå omvände ni er inte".
Om vi vill uttrycka saken lutherskt, sa Jockum, kunde vi säga att böckerna handlar om lag och evangelium. Amos är tuff och anklagar och förmedlar Guds vrede medan Hosea vädjar och förmedlar evangeliet.
Amos:
"Grannarnas" omänsklighet (1:1-9) Damaskus, Gaza, Tyrus omnämns.
"Kusinernas" ondska (1:1-10, 2:3)
"Systerns" otro (2:4-5)
"Den egna okänsligheten" (2:6-9:10)
Grannländernas synder omtalas men ofta talar profetiorna in i Guds folk. Gudsfolket som hade en så hög kallelse (från Abraham), hade blivit van med synden. Man hade ju ett stort ansvar. Det kommer flera kallelser från Gud att omvända sig.
Ett sista löfte finns dock i Amos 9:11-15 En dag ska Gud upprätta Israel. I Apg. 15:16-17 citerar Jakob orden i Amos 9:11-13 och talar till hedningarna.
Hosea:
Assyrierna står för dörren. Hosea talar om kärlek med innebörden lojalitet, trofasthet. Gud vill rädda människorna. Det är ett brustet hjärta från Gud som ropar: "Vad hände med vårt äktenskap?" Mänskan behöver både hårda och mjuka Guds ord.
I kapitlen 1-3 får Hosea ett svårt uppdrag; att gifta sig med en sköka. Hosea förblir trofast trots sin hustrus otrohet och svek. Gud vill genom detta förklara för människorna hur man har betett sig mot honom. Kapitlen 4-14 handlar om Israels otrohet (andra gudar, själviskhet). "Hur ska det gå med vårt äktenskap" frågar Gud. Man ville inte veta av Gud. Man är otacksam.
Även prästerskapet leder tyvärr folket bort från Gud.
Guds trofasthet lyfts också fram. Gud längtar efter sitt folk. Gud älskar sitt folk.
Jockum drog paralleller till söndagens text om Guds oförtjänta nåd. För Jesu skull får vi komma till Gud.
Han slutade undervisningen med bibelläsning från Hosea 6:1-6, 11:1, 3-4, 8-9, 14:5-10
Hosea 6:8 "Hur skall jag kunna överge dig, Efraim? Skall jag lämna dig Israel? Hur skall jag kunna göra med dig som med Adma och låta det gå dig som Sebojim? Mitt hjärta vänder sig i mig, all min barmhärtighet vaknar."
Hosea 14: 5-10 "Jag vill hela dem från deras avfall, jag vill älska dem av fri vilja, ty min vrede har vänt sig ifrån dem. Jag skall bli som dagg för Israel, han skall blomstra som en lilja, han skall skjuta rötter som Libanon. Hans avkomlingar skall breda ut sig, han skall bli lik ett olivträd i fägring, han skall dofta som Libanon. De som bor i hans skugga skall återvända. De skall odla säd och grönska som vinstockar. Minnet av honom skall vara som Libanons vin. Efraim, vad har jag mer med avgudar att skaffa? Jag skall bönhöra honom och ta mig an honom. Jag är som en grönskande cypress, hos mig finner du din frukt. Den som är vis förstår detta, den som är förståndig besinnar det. Ty HERRENS vägar är rätta, och på dem vandrar de rättfärdiga, men överträdarna kommer där på fall."
Efter undervisningen sjöng vi en sång stående och därefter kallades förebedjarna fram (Mona och Gustav Granvik).
Mötesledaren sammanfattade kvällen med ett ord från Hosea: "Ty HERRENS vägar är rätta, och på dem vandrar de rättfärdiga," (Hosea 14:10b)
Nästa gång: Lovsångs- och förbönskväll (Ralf Salo). Mötesledaren nedkallade Herrens välsignelse. Öppet slut med lovsång, förbön, samtal, servering...
Några lovsånger: "Stort och ofattbart", "Pohjalainen uskontunnustus", "Det lilla ljus jag har", "Jesus, kom var mitt centrum", "On yksi jonka nimi kaikuu", Agnus Dei, "Vi vill ge Dig ära" mfl.
Foto: KL
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar