Powered By Blogger

söndag 3 november 2013

saknar - miss them

Jag tänkte nyligen på att om vi har det bra här, så har vi det som är bättre framför oss. Då hör jag Carola sjunga: "Jag har hört om en stad ovan molnen" och blir gripen, gråter. Sången är så underbar, men jag tänker på alla förluster, även om det tröstar att så många redan är hemma. Det är snart Alla helgons dag (det här skrev jag för ca en vecka sen). Den senaste begravningen jag var på var fin, även om det var svårt. En barndomsvän dog. Så många minnen från barndomen som inte var så lätt för alla. Han hade valt sångerna till sin egen begravning. Han dog allt för ung, kämpande mot en svår sjukdom. Han önskade att vi skulle sjunga bla. "Jag har hört om en stad ovan molnen" och nu minns jag att jag som barn hörde hans pappa sjunga den när jag lekte med hans barn; mina lekkamrater och R. som var storebror...

Och alltid har jag min bästa vän E. från lågstadiet med mig som också dog i en svår sjukdom innan hon fyllde 15 år och vi skulle bli konfirmerade. Jag minns hennes glada och goda väsen. Minns att vi hade likadana blommig klänningar som våra mammor hade sytt. Minns att jag sjöng med ungdomskören på hennes begravning. Hennes vittnesbörd är starkt: Joh. 10:28 "Och jag giver dem evigt liv." Det här bibelordet skrev hon ner på små vita papperslappar och ritade ett kors (likt en gravsten) där det spirade en grön växt nertill. Detta delade hon ut åt några nära vänner och släktingar strax innan hon dog. Hon tröstade oss!

Aldrig glömmer jag.

Har du sorg, släpp fram den.

Men minns att sorgen och glädjen är nära varandra.



This is a song about heaven. It is wonderful and Carola's voice is so great. I am mourning especially two friends from my childhood. One of them (a man "R." died recently and the other one E. died when she was 14 years old. ) Both of them where believers in Christ. That is comforting. But there are so many memories...it is hard to let go...it only takes a song, and you cry...R. chose beautiful Christian songs for his own funeral...This is one of the songs.

"Jag har hört om en stad ovan molnen" (Carola):
http://www.youtube.com/watch?v=bZCxnLdTva8

Texten/Lyrics:
http://www.maxilyrics.com/carola-jag-har-h%C3%B6rt-om-en-stad-ovan-molnen-lyrics-def2.html

 

Upp. 21:4 "Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta."

Rev. 21:4 "He will wipe away every tear from their eyes, and death shall be no more, neither shall there be mourning, nor crying, nor pain anymore, for the former things have passed away.”
 



Foto: Kerstin Lindén (egenhändigt förstorad bild av papperslappen som E. delade ut, viloplatsen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar