Powered By Blogger

söndag 15 september 2013

MKV - Irak och Turkmenistan - vår Herre Jesu Kristi kors - the cross of our Lord Jesus Christ

1 Tim. 1:1, 2:1-6. Jes. 52:7. Ps. 23. Gal. 6:14. Ps. 66:2-3, 7-12. Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 28/2013 (ordf. Johan Candelin)

Ps. 66:2-3, 7-12 citerad av Biskop Aarre Kuukauppi, Inkeri

Tack- och förbönsländer: IRAK (kristna som hotas och förföljs - tröst och uppmuntran) och TURKMENISTAN (för religionsfrihet, bön om västerländsk ryggrad och moral)







Vikkoraportti 28/2013:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c8f35710f9
Prayer Bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c5837075aa


"Paul, an apostle of Christ Jesus by command of God our Savior and of Christ Jesus our hope," 1 Tim. 1:1 
"Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp,"

1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."

Jes. 52:7 "Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid, bär fram goda nyheter och förkunnar frälsning och säger till Sion: Din Gud är konung!" 
How beautiful upon the mountains are the feet of him who brings good news, who publishes peace, who brings good news of happiness, who publishes salvation, who says to Zion, “Your God reigns.”

Gal. 6:14  "
But far be it from me to boast except in the cross of our Lord Jesus Christ, by which the world has been crucified to me, and I to the world." (ESV) Paulus: "För min del vill jag aldrig berömma mig av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors." 

Ps. 66:2-3, 7-12 sing the glory of his name; give to him glorious praise! Say to God, “How awesome are your deeds!So great is your power that your enemies come cringing to you. --- sing the glory of his name; give to him glorious praise! Say to God, “How awesome are your deeds! So great is your power that your enemies come cringing to you." Lovsjung hans namns ära, ge honom ära och pris. Säg till Gud: Hur förunderliga är ej dina gärningar! Så stor är din makt att dina fiender kryper för dig. --- Genom sin makt härskar han för evigt, hans ögon ger akt på hednafolken. De upproriska skall inte kunna resa sig. Sela. Prisa ni folk, vår Gud, låt hans lov ljuda högt, ty han har givit vår själ liv, han har inte låtit vår fot vackla. Väl prövade du oss, Gud, du luttrade oss som silver luttras. Du lät oss fastna i nätet, du lade en tung börda på vår rygg. Du lät människor fara fram över vårt huvud, vi gick genom eld och vatten. Men du förde oss ut och gav oss överflöd."


Ps. 23 "The Lord is my shepherd" (Keith Green)
http://www.youtube.com/watch?v=MFLRMWlCOow

"Your grace still amazes me" (thanks to Vesa Ollilainen):
http://www.youtube.com/watch?v=fXVUYC_ykwE  
 

Kristna i Irak lider under ökad förföljelse

IRAK

"En våg av sekteristiskt våld har vällt fram över Irak de senaste månaderna och nått sin högsta nivå sedan 2008. Över 800 människor dödades enbart under augusti månad, den värst drabbade provinsen är Bagdad. Kristna i Irak behöver våra förböner då våldet mot dem ökar.

Salem Dawood Coca, en 63-årig lastbilschaufför, kidnappades i juli och mördades senare för att han vägrat utföra ett självmordsattentat för sina kidnappares räkning. Sprängämnen var monterade i Salems lastbil – något som enligt polisens experter tyder på att han mördades efter att ha vägrat utföra en självmordsbombning.
”Hoppet för de kristna i Irak håller på att grusas”, säger en av organisationen Open Doors fältarbetare. ”Genom vårt arbete kan vi ge en gnista hopp, men situationen är dålig och blir hela tiden värre.”

En kristen mor som med man och två barn bor i Mosul berättade: ”Situationen i Mosul var mycket dålig under ramadan. Det kommer allt mer bomber och hot mot kristna, vi får hotfulla meddelanden på våra mobiler och hotbrev inkastade i våra hus. Det finns mer rädsla nu.” Människor i Irak är rädda för ett nytt inbördeskrig. Många kristna familjer i Bagdad måste stanna inomhus för att det är så farligt att röra sig ute på gatorna.

Tidigare i sommar attackerades den assyriska kyrkan St Mary i Bagdad och två vakter skadades och församlingsmedlemmarna fylldes av fruktan. Samma månad attackerades en kristen butik i Bagdad och två personer miste livet. Även en kristen by i norra Duhok-regionen drabbades på samma sätt och byns ledare skadades allvarligt.

Våra bröder och systrar i Irak behöver våra böner och vår uppmuntran. ”Låt oss be om änglar som vakar över deras hem, deras bilar, dörrarna till deras hus, deras kyrkor och skolor”, hälsar fältarbetare i landet.

(Källa: www.opendoors.uk)

- "Vi ber att familjer som har förlorat nära och kära ska bli tröstade och få stöd och uppmuntran av andra kristna och vi ber för att våldet ska ta slut och både sunni- och shiamuslimer och kristna kunde leva tillsammans i fred. Vi ber också för det arbete som internationella organisationer utför i Irak, för MKV:s samarbetspartner och för andra lokala troende, att lemmarna i Kristi kropp skulle kunna stanna kvar i Irak och påverka samhället och röra vid irakiernas hjärtan."


TURKMENISTAN




"Vi ber för detta land som har haft en av de mest förtryckande regimer i världen i över två decennier. Vi ber att internationella företag och västvärlden inte skulle lägga frågor om religionsfrihet och andra rättigheter åt sidan i sin strävan att få billig energi. Vi ber också för kristna troende i Turkmenistan, och särskilt för dem som den 29 augusti drabbades av polisens räd mot ett barnläger som en baptistförsamling ordnade på sitt eget område i staden Mary i sydöstra Turkmenistan. Polisen och andra tjänstemän, inklusive en kameraman, förhörde barnen, tog livsmedelsprover, befallde att lägret skulle stängas och utdömde två böter."


(Källa: WEA-RLC Research and analysis report 7/2013)



Martyrkyrkans vänner r.f.
Johan Candelin




Foto: KL (Karleby kyrka)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar