onsdag 12 oktober 2016

MKV - Colombia och Sri Lanka

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 33/2016 (Ordf. Johan Candelin)

Amos 5:24 "But let justice roll down like waters, and righteousness like an ever-flowing stream."



Tack- och böneämnen:

COLOMBIA (för fredsprocessen, för fred och frihet för evangeliets spridning)

och SRI LANKA (bön för den förföljda kristna minoriteten)



Prayer bulletin: 
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c7b049ccac


COLOMBIA

Gud verkar bakom kulisserna

Nobels fredspris och evangelium

"Varje världshistorisk händelse har vad man brukar kalla en ”inside story”.  Det betyder någonting som världspressen inte skriver om, eftersom man inte känner till det. En sådan sak när det gäller årets fredspris är den roll som det kristna budskapet har spelat. Martyrkyrkans vänners samarbetspartner Russ Stendal har i över 30 år genom sitt liv vittnat om vad evangelium är. Resultatet är att flera av FARC-ledarna idag är bekännande kristna som följer Jesus. Flera av dem berättade för mig vid mitt besök på Kuba att de aldrig skulle ha undertecknat fredsavtalet om de först inte hade förstått sin egen synd och skuld och fått förlåtelse av Gud. ”Allt handlar om förlåtelse”, sade en av ledarna till mig i Havanna.

FARC bildades 1964 och var från början en marxistisk-leninistisk rörelse som förbjöd all kristendom. För att nå gerillasoldaterna med evangelium lät sig Russ Stendal tillfångatas av FARC och efter att gerillan i fem veckor hade hållit honom bunden vid ett träd, meddelade FARC-ledarna att han får fortsätta evangelisera.

Efter åratal av blodigt inbördeskrig inleddes fredsförhandlingar mellan den colombianska regeringen och FARC för fyra år sedan och 25 augusti 2016 meddelade  parterna att de nått en ”slutlig, fullständig och definitiv överenskommelse” som ska avsluta konflikten i Colombia. Alla 200 punkter i avtalet ska vara överenskomna, och endast en sista genomläsning ska ske. En folkomröstning om fredsavtalet hölls den 2 oktober där majoriteten av befolkningen (50,23 %) röstade nej till fredsavtalet. Den 7 oktober 2016 tillkännagavs att Colombias president Juan Manuel Santos får Nobels fredspris för i år.

MKV kommer att fortsätta stöda evangelisationsarbetet bland FARC och gläder sig över att årets Nobels fredspris har getts till president Santos, som flera gånger har fått råd av Russ Stendal om hur man ska föra processen vidare. Fredspriset och evangelium hör alltså nära ihop."


- "Vi ber för att fredsprocessen i Colombia ska få slutföras och att landets befolkning ska få börja bygga sitt land i fred och frihet. Vi ber också att evangeliet ska fortsätta att nå ut bland FARC:s gerillasoldater, men också bland landets övriga befolkning där många lever under mycket fattiga och svåra förhållanden och har förlorat hoppet om en bättre morgondag. Vi välsignar Russ Stendal och ber om fortsatt beskydd för honom och hans arbete, och ber om flera som liksom han är beredda att satsa allt för att föra ut det goda budskapet om frälsning, frid och förlåtelse i Jesus Kristus."




SRI LANKA

"Vi ber för alla våra kristna bröder och systrar som bor som minoritet i buddistiska samhällen, att de skulle vara frimodiga och kärleksfulla mitt i svårigheterna. Buddismen presenteras i västvärlden som en ”fredens religion”, men kristna i buddistdominerade Sri Lanka ser annorlunda på saken. ”Att vara srilankes är att vara buddist” är den allmänna uppfattningen av över 70 procent av landets invånare som lever enligt buddismen. Denna uppfattning där buddismen är nära sammanbunden med den nationella identiteten är nyckeln till att förstå de lokala invånarnas rädsla och motstånd mot minoritetsreligioner säger Mahesh De Mel, missionsdirektor inom Sri Lankas nationella evangelikala allians (NCEASL):

”Människorna tror att kristendomen är en ny form av kolonisation”, fortsätter han och konstaterar att det uppkommer spänningar när kristna besöker lokala byar där man tror att de får betalt för att evangelisera: ”De tror att du har en CIA-agenda”.

De Mel säger: ”I offentligheten ser och hör vi inte av många organiserade extremistgrupper. Men sedan januari 2015 har vi haft över 140 incidenter mot kristna.”

Det som hände Laliths* och Dineshs* kyrkor är typiska exempel på olika nivåer av attacker. En mobb bestående av stadsbor, bland dem buddistmunkar, kom till Laliths kyrka i Wattala, västra Sri Lanka, och hotade att bränna ned kyrkan – med honom, hans hustru och tre barn inne i kyrkan. Munkarna beslöt att de inte ville ha hans kyrka som granne till ett buddisttempel, fastän kyrkan funnits där i sex år redan. De registrerade ett klagomål mot Lalith, men han frikändes av en domare som använde den nya lagstiftningen för religionsfrihet för att frikänna både honom och hans kyrka.

Dinesh hade lett en församling i Kandy-distriktet i centrala Sri Lanka i 30 år. När han började bygga ut sin kyrka i december 2015 sade byrådet, polisen och tjänstemän för religionsärenden att han måste avsluta bygget och att han inte längre var välkommen. Samhället väckte åtal mot honom och i domstolen dömdes han för att ha haft en icke-godkänd gudstjänstlokal och han beordrades stänga kyrkan. Han överklagade domen och fick rätt, men då slutade de lokala buddisterna att handla hos de handelsmän som hörde till kyrkan.

De Mel tror att det finns mer anti-kristna attityder bland buddisterna i Sri Lanka än direkta våldsdåd. ”Jag tror att i måste omdefiniera vad vi verkligen menar med förföljelse. När man talar om förföljelse i Sri Lanka handlar det inte om att fysiskt angripa människor … det handlar om att beskydda byn från människor som vittnar om Jesus. När du går till en by [för att evangelisera eller att bo där], kommer dina förföljare att säga: ’Kom inte till den här byn!’ Ifall personen ändå går dit, kan [byborna] använda våld.”

Den andra nivån är, enligt honom, när en kristen minoritet flyttar in. ”De kommer inte att tillåta dem att hyra ett hus i byn”, förklarar han. ”Ifall det inte finns något hus, kan det inte ske någon mordbrand.”

Den tredje nivån innebär att även om du får huset, kommer de att pressa byborna och hyresvärden att ta tillbaka huset. Så ifall du på något sätt kommer åt att flytta in, då kommer du att vara måltavla – för angrepp, mordbrand, bli utkörd från byn, demonstrationer och protester.”

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)
*Namn ändrade på grund av säkerhetsskäl



Martyrkyrkans vänner r.f.


Foto: KL (Pedersöre kyrka)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar