lördag 31 december 2011

Nyår 2011-2012


"Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. " Jer. 29:11

Joh. 14:27, Jer. 10:10

Johan Candelin i Öt om Mellanöstern, egna tankar.

"Thank you, Lord for giving me
the brand new year ahead.
Help me live the way I should
as each new day I tread.

Give me gentle wisdom
that I might help a friend.
Give me strenght and courage
so a shoulder I might lend.

The year ahead is empty
help me fill it with good things
Each new day filled with joy
and happiness it brings.

Please give the leaders of our world
a courage born of peace
that they might lead us gently
and all the fighting cease."


(Charlotte Anselmo)
Tack till Ewa-Lotte L.


Guds trofasta löften består och hans ord står fast även om det är oro i världen. Hans tankar är fridens tankar oberoende av hur det stormar kring oss. Han vill ge oss en framtid och ett hopp - som inte rubbas av denna världens larm och strider. Hans frid är inte en sådan som världen ger, men han säger i sitt ord, genom Jesus Kristus, att vi inte ska oroas eller vara modlösa. "Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa." (Joh. 14:27)


Mänskligt sett är det kris på många håll i världen; världsekonomin är i obalans och det råder upprorsstämning i många länder. Diktaturerna vacklar och faller sönder och det är svårt att förutse utvecklingen på många håll i världen.

(KL)


Johan Candelin får komma till tals i Öt (lördag 31.12.2011) och han har intressanta synpunkter på bla. Mellanöstern-problematiken.

Johan berättar om hur han var med på Tahrirtorget i Kairo när ropen på "frihet, frihet, frihet" skallade samt krav höjdes på att militärrådet måste avgå efter att man störtat Mubarak. Där och då skrevs världshistoria.

Det är lätt att hålla med Candelin när han säger att han undrar över hur det ska gå med fredsavtalet med Israel om de konservativa muslimska krafterna tar makten i Egypten. "Om salafisterna - och det Muslimska brödraskapet får absolut majoritet i parlamentet och därmed också rätt att ändra grundlagen." Folkupproret på Tahrirtorget kan vara första sidan i en bok som skrivs med egyptiernas blod, funderar han vidare."Hoppet står till Amr Moussa, Egyptens Sauli Niinistö, den man som man räknar med att blir Egyptens nästa president. Amr Mousa är muslim, realpolitiker och folkets storfavorit, säger Candelin som haft turen att arbeta tillsammans med hans kanslichef och Hany Hanna, kristen kopt och en av ledarna för revolutionsrådet med goda kontakter till Muslimska Brödraskapet.

- Vilken väg ska Egypten ta?

Frågan gäller också de andra länderna som upplevt den arabiska våren: Tunisien, Jemen, Libyen och Syrien.

Johan skriver att det är fyra saker som snarast borde ske i dessa länder för att en utveckling mot demokrati ska vara möjlig:

"Först ska diktatorn bort, sedan hans medlöpare. Efter det borde man hitta en person som är allmänt respekterad som kunde ta över för en övergångsperiod och lotsa landet in i en demokratisk riktning. Så snart som möjligt borde det hållas demokratiska val där man får en regering och en president som har folkets stöd. Alla fyra kraven måste fyllas, och om inte alla fyra ben är stabila är stolen ostadig."

Candelin menar att man inte kan jämföra den arabiska våren med diktaturernas fall i Östeuropa eftersom de östeuropeiska staterna hade ett klart mål: EU och Nato. Arabvåren har inga liknande mål, säger Candelin och undertecknad är böjd att hålla med honom.

Vilken blir Egyptens väg, blir den Turkiets eller Saudiarabiens? Vägvalet får globala följder, fortsätter han. Facebook och ny teknik har spelat en stor roll för den arabiska våren eftersom nittio procent av dem som började demonstrera på Tahrirtorget var unga  och nittiofem procent av dem hade tillgång till Facebook. På 48 timmar lyckades men nå 400 000 människor. Facebook och kontaktmöjligheter är bra - men också farliga eftersom protesterna fortsätter och det gör vilken regering som helst handlingsförlamad, läser vi vidare.

Johan funderar vidare över USA:s förhållningssätt till den arabiska våren och Egypten, samt EU:s. Det är bara en tidsfråga innan Iran har kärnvapen och Obama har misslyckats med sina relationer till muslimska länder, fortsätter han.

"År 2012 blir ett oroligt år också i Europa. Jag tänker på Europas kris som framförallt en moralisk kris, inte främst en ekonomisk. Bolagstanken fungerar inte då alla medlemsländerna inte bryr sig om att följa spelreglerna."

Vi har i vårt eget land målmedvetet byggt upp välfärden, betalat vår skatt, fattat demokratiska beslut och även varit beredda att hjälpa andra länder ekonomiskt. Nu måste vi inleda en nedmontering av välfärden, landets riksdag mister möjligheten att besluta om landets tillgångar samt hotas också av risken att förlora insynen i hur pengarna används om den Europeiska stabilitetsmekanismen, ESM, inrättas år 2013, fortsätter Candelin. "ESM kommer att hemligstämpla beslut och de ansvariga åtnjuter åtalsskydd. Finland är byggt på lag och det som nu är på gång i EU går åt helt motsatt håll."

"Vi måste inte sitta i det europeiska finrummet. Vi har inte råd med den sortens popularitet om det innebär att vi så bländas av Europas neonljus att vi inte längre ser det svaga skenet från våra åldringars sjukfönster. Byråkraterna i Europa har inte det sociala och moraliska perspektiv (?) som behövs för att den enskilda människan ska må bra."

Finland ska stå på sig och följa sin egen linje, säger Candelin och berömmer finansminister Jutta Urpilainen, som han tycker att har utvecklats oerhört starkt de senaste åren och som gör rätt i att stå på sig och försvara våra rättsprinciper, enligt Johan Candelin.

Öt (Österbottens tidning) 31.12.2011 (Johan Candelin berättade och Yrsa Slotte lyssnade och skrev)

Johan Candelin är född 1948 i Borgå och bor i Karleby. Han är prost och har verkat som kyrkoherde i Gamlakarleby 1982-1996. Han är grundare av First Step Forum (ett internationellt forum som arbetar med att förebygga konflikter) och är ordförande för Martyrkyrkans vänner sedan 1982, stadsfullmäktigeledamot (KD) Karleby. Candelin valdes till Årets österbottning 2010.

Mitt sammandrag av artikeln.


Tilläggas kan att jag tycker att Johan uttrycker sig bra om situationen i Egypten och om den arabiska våren, men jag delar kanske inte helt hans tankar om ESM, EU och Finlandspolitiken, men jag håller med om att det vi upplever globalt just nu är en moralisk och politisk kris. Stefan Wallin har i detta fall uttryckt sig bra: Grekland har gjort moralkonkurs. Och visst kan Finland med gott samvete visa framfötterna i EU eftersom vi värnat oss om kristna grundvärderingar, demokratiska rättigheter, rättskydd och byggt upp vår välfärd, skött vår egen ekonomi, betalat och betalar höga skatter och även hjälpt andra länder i mån av möjlighet. Finland kunde utöka sitt inflytande inom det internationella samfundet och ta ett större ansvar samt stöda Israel och därmed en demokratisk och fredlig utveckling i Mellanöstern. Inompolitiskt måste vi dock se till att fasthålla och återgå till de kristna grundvärderingar som vi av gammalt hållit fast vid; dvs värna om familjepolitiken (traditionella äktenskaps- och familjefrågor), värna om de svagaste och de mest utsatta i vårt samhälle (abortpolitiken är ingenting vi kan skryta med), men även ta ett större ansvar för de ökande flyktingströmmarna i världen samt bättre stöda och uppmärksamma situationen för kristna som förföljs för sin tro på så många olika håll i världen.


Många böneämnen finns när vi tänker på förföljda och/eller utsatta kristna systrar och bröder och medmänniskor runt om i världen. Nämnas kan länder som Filippinerna (naturkatastrofen; tropisk storm), Nigeria (Boko Harams härjningar med kyrkbränder som följd och slaktande av kristna som vägrat böja sig för islam) som omvärlden också har fördömt, de isolerade kristna systrarna och bröderna i Nordkorea, där folket överlag också lider av svält och en ondskefull regim, Pakistan, Indien, Iran, etniska utrensningar i Irak (de kristna), folkmordet i Syrien, Kina osv.

Israel är redan nämnt men är fortsättningsvis ett stort böneämne: en liten demokratisk stat omgivet av länder som ifrågasätter dess existensberättigande och som ständigt hotar landet på olika sätt. Situationen i Vitryssland (i hjärtat av Europa) är också bekymmersam. Här styr en diktator med järnhand och många är de politiska fångarna (fd. presidentkandidater, valarbetare, mänskorättsaktivister osv.)  bakom järngaller, hotade av KGB:s tortyr, arbetsläger och långa fängelsestraff. Här är EU:s och omvärldens fortsatta bojkott och fördömande av regimen mycket viktig.

Vi får inte glömma att tacka Gud för vårt eget trygga fosterland och be att han fortsätter att hålla sina beskyddande händer över oss. Och drar vårt land och vårt folk närmare sig, i sann omvändelse och till tro på hans heliga Ord. Ännu finns det tid att söka hans ansikte - han som är Fridsfursten, men också den helige och rättfärdige:

"Men HERREN är den sanne Guden, han är den levande Guden, den evige Konungen. För hans vrede bävar jorden, och folken kan inte uthärda hans förbittring." Jer. 10:10

Som troende vet vi att vi tillhör Gud, trots att världen är i den ondes våld. "Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. Kära barn, var på er vakt mot avgudarna." (1 Joh. 5:19-21)

Äran och makten och starkheten tillhör vår Gud och Lammet. Amen (Upp. 5:12).



















Foton: Kerstin L. (Fyrverkerier)

fredag 30 december 2011

The grace of God - Guds nåd


Via Gnesio: That it might be preaced, SD Art. XI Election, 1 Kor. 15:58

Utkorelsen (Konkordieformeln, Epitome XI, Biblicum)

Eph. 1:9ff, 2 Tim. 1:9f Guds bergfasta löfte i Kristus/In Christ, the Lord



"Having made known unto us the mystery of his will, according to his good pleasure which he hath purposed in himself: That in the dispensation of the fulness of times he might gather together in one all things in Christ, both which are in heaven, and which are on earth; even in him: In whom also we have obtained an inheritance, being predestinated according to the purpose of him who worketh all things after the counsel of his own will: That we should be to the praise of his glory, who first trusted in Christ." Eph. 1:9-12

"Who hath saved us, and called us with an holy calling, not according to our works, but according to his own purpose and grace, which was given us in Christ Jesus before the world began, But is now made manifest by the appearing of our Saviour Jesus Christ, who hath abolished death, and hath brought life and immortality to light through the gospel:" 2 Tim. 1:9-10


"the elect are described thus, John 10:27f : My sheep hear My voice, and I know them, and they follow Me, and I give unto them eternal life. And Eph. 1:11. 13: Those who according to the purpose are predestinated to an inheritance hear the Gospel, believe in Christ, pray and give thanks, are sanctified in love, have hope, patience, and comfort under the cross, Rom. 8:25; and although all this is very weak in them, yet they hunger and thirst after righteousness, Matt. 5:6." (Gnesio) 30] "Därför beskrivas de utkorade i Joh. 10 så: "Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig, och jag giver dem evigt liv." Och i Ef. 1: De, som "enligt beslutet" blivit förut bestämda till "arvslott", de höra evangeliet, tro på Kristus, bedja och tacka, bliva helgade i kärleken, hava hopp, ståndaktighet och tröst under korset, Rom. 8, och även om allt detta är mycket svagt hos dem, så hungra och törsta de dock efter rättfärdigheten, Matt. 5:6." (Konkordieformeln, Epitome XI, 30)
 


Gnesio: 

"Accordingly, the Scriptures teach this doctrine in no other way than to direct us thereby to the [revealed] Word, Eph. 1:13; 1 Cor. 1:7; exhort to repentance, 2 Tim. 3:16; urge to godliness, Eph. 1:14; John 15:3; strengthen faith and assure us of our salvation, Eph. 1:13; John 10:27f ; 2 Thess. 2:13f.

Therefore, if we wish to think or speak correctly and profitably concerning eternal election, or the predestination and ordination of the children of God to eternal life, we should accustom ourselves not to speculate concerning the bare, secret, concealed, inscrutable foreknowledge of God, but how the counsel, purpose, and ordination of God in Christ Jesus, who is the true Book of Life, is revealed to us through the Word, namely, that the entire doctrine concerning the purpose, counsel, will, and ordination of God pertaining to our redemption, call, justification, and salvation should be taken together; as Paul treats and has explained this article Rom. 8:29f ; Eph. 1:4f , as also Christ in the parable, Matt. 22:1ff , namely, that God in His purpose and counsel ordained [decreed]:

1. That the human race is truly redeemed and reconciled with God through Christ, who, by His faultless [innocency] obedience, suffering, and death, has merited for us the righteousness which avails before God, and eternal life.

2. That such merit and benefits of Christ shall be presented, offered, and distributed to us through His Word and Sacraments.

3. That by His Holy Ghost, through the Word, when it is preached, heard, and pondered, He will be efficacious and active in us, convert hearts to true repentance, and preserve them in the true faith.

4. That He will justify all those who in true repentance receive Christ by a true faith, and will receive them into grace, the adoption of sons, and the inheritance of eternal life.

5. That He will also sanctify in love those who are thus justified, as St. Paul says, Eph. 1:4.

6. That He also will protect them in their great weakness against the devil, the world, and the flesh, and rule and lead them in His ways, raise them again [place His hand beneath them], when they stumble, comfort them under the cross and in temptation, and preserve them [for life eternal].

7. That He will also strengthen, increase, and support to the end the good work which He has begun in them, if they adhere to God’s Word, pray diligently, abide in God’s goodness [grace], and faithfully use the gifts received.

8. That finally He will eternally save and glorify in life eternal those whom He has elected, called, and justified.

And [indeed] in this His counsel, purpose, and ordination God has prepared salvation not only in general, but has in grace considered and chosen to salvation each and every person of the elect who are to be saved through Christ, also ordained that in the way just mentioned He will, by His grace, gifts, and efficacy, bring them thereto [make them participants of eternal salvation], aid, promote, strengthen, and preserve them.

All this, according to the Scriptures, is comprised in the doctrine concerning the eternal election of God to adoption and eternal salvation, and is to be understood by it, and never excluded nor omitted, when we speak of God’s purpose, predestination, election, and ordination to salvation. And when our thoughts concerning this article are thus formed according to the Scriptures, we can by God’s grace simply [and correctly] adapt ourselves to it [and advantageously treat of it].

This also belongs to the further explanation and salutary use of the doctrine concerning God’s foreknowledge [predestination] to salvation: Since only the elect, whose names are written in the book of life, are saved, how, we can know, whence and whereby we can perceive who are the elect that can and should receive this doctrine for comfort.

And of this we should not judge according to our reason, nor according to the Law or from any external appearance. Neither should we attempt to investigate the secret, concealed abyss of divine predestination, but should give heed to the revealed will of God. For He has made known unto us the mystery of His will, and made it manifest through Christ that it might be preached, Eph. 1:9ff ; 2 Tim. 1:9f.

This, however, is revealed to us in the manner as Paul says, Rom. 8:29f : Whom God predestinated, elected, and foreordained, He also called. Now, God does not call without means, but through the Word, as He has commanded repentance and remission of sins to be preached in His name, Luke 24:47. St. Paul also testifies to like effect when he writes: We are ambassadors for Christ, as though God did beseech you by us; we pray you in Christ’s stead, Be ye reconciled to God. 2 Cor. 5:20. And the guests whom the King will have at the wedding of His Son He calls through His ministers sent forth, Matt. 22:2ff , some at the first and some at the second, third, sixth, ninth, and even at the eleventh hour, Matt. 20:3ff

Therefore, if we wish to consider our eternal election to salvation with profit, we must in every way hold sturdily and firmly to this, that, as the preaching of repentance, so also the promise of the Gospel is universalis (universal), that is, it pertains to all men, Luke 24:47. For this reason Christ has commanded that repentance and remission of sins should be preached in His name among all nations. For God loved the world and gave His Son, John 3:16. Christ bore the sins of the world, John 1:29, gave His flesh for the life of the world, John 6:51; His blood is the propitiation for the sins of the whole world, 1 John 1:7; 2:2. Christ says: Come unto Me, all ye that labor and are heavy laden, and I will give you rest, Matt. 11:28. God hath concluded them all in unbelief, that He might have mercy upon all, Rom. 11:32. The Lord is not willing that any should perish, but that all should come to repentance, 2 Pet. 3:9. The same Lord over all is rich unto all that call upon Him, Rom. 10:12. The righteousness of God, which is by faith of Jesus Christ, unto all and upon all them that believe, Rom. 3:22. This is the will of Him that sent Me, that every one that seeth the Son and believeth on Him may have everlasting life, John 6:40. Likewise it is Christ’s command that to all in common to whom repentance is preached this promise of the Gospel also should be offered Luke 24:47; Mark 16:15.

And this call of God, which is made through the preaching of the Word, we should not regard as jugglery, but know that thereby God reveals His will, that in those whom He thus calls He will work through the Word, that they may be enlightened, converted, and saved. For the Word, whereby we are called, is a ministration of the Spirit, that gives the Spirit, or whereby the Spirit is given, 2 Cor. 3:8, and a power of God unto salvation, Rom. 1:16. And since the Holy Ghost wishes to be efficacious through the Word, and to strengthen and give power and ability, it is God’s will that we should receive the Word, believe and obey it.

For this reason the elect are described thus, John 10:27f : My sheep hear My voice, and I know them, and they follow Me, and I give unto them eternal life. And Eph. 1:11. 13: Those who according to the purpose are predestinated to an inheritance hear the Gospel, believe in Christ, pray and give thanks, are sanctified in love, have hope, patience, and comfort under the cross, Rom. 8:25; and although all this is very weak in them, yet they hunger and thirst after righteousness, Matt. 5:6.

Thus the Spirit of God gives to the elect the testimony that they are children of God, and when they do not know for what they should pray as they ought, He intercedes for them with groanings that cannot be uttered, Rom. 8:16. 26.

Thus, also, Holy Scripture testifies that God, who has called us, is so faithful that, when He has begun the good work in us, He also will preserve it to the end and perfect it, if we ourselves do not turn from Him, but firmly retain to the end the work begun, for which He has promised His grace, 1 Cor. 1:9; Phil. 1:6 [1 Pet. 5:10]; 2 Pet. 3:9; Heb. 3:2.

With this revealed will of God we should concern ourselves, follow and be diligently engaged upon [eagerly con] it, because through the Word, whereby He calls us, the Holy Ghost bestows grace, power, and ability to this end, and should not [attempt to] sound the abyss of God’s hidden predestination, as it is written in Luke 13:24, where one asks: Lord, are there few that be saved? and Christ answers: Strive to enter in at the strait gate. Accordingly, Luther says [in the Preface to the Epistle to the Romans]: Follow the Epistle to the Romans in its order, concern yourself first with Christ and His Gospel, that you may recognize your sins and His grace; next, that you contend with sin, as Paul teaches from the first to the eighth chapter; then, when in the eighth chapter you will come into [will have been exercised by] temptation under the cross and afflictions, this will teach you in the ninth, tenth, and eleventh chapters how consolatory predestination is, etc.

However, that many are called and few chosen is not owing to the fact that the call of God, which is made through the Word, had the meaning as though God said: Outwardly, through the Word, I indeed call to My kingdom all of you to whom I give My Word; however, in My heart I do not mean this with respect to all, but only with respect to a few; for it is My will that the greatest part of those whom I call through the Word shall not be enlightened nor converted, but be and remain damned, although through the Word, in the call, I declare Myself to them otherwise. Hoc enim esset Deo contradictorias voluntates affingere, that is: For this would be to assign contradictory wills to God. That is, in this way it would be taught that God, who surely is Eternal Truth, would be contrary to Himself [or say one thing, but revolve another in His heart], while, on the contrary, God [rebukes and] punishes also in men this wickedness [this wantonness, this dishonesty] when a person declares himself to one purpose, and thinks and means another in the heart, Ps. 5:9; 12:2f. 

Thereby also the necessary consolatory foundation is rendered altogether uncertain and void, as we are daily reminded and admonished that only from God’s Word, through which He treats with us and calls us, we are to learn and conclude what His will towards us is, and that we should believe and not doubt what it affirms to us and promises.

For this reason also Christ causes the promise of the Gospel not only to be offered in general, but He seals it through the Sacraments which He attaches as seals of the promise, and thereby confirms it [the certainty of the promise of the Gospel] to every believer in particular."

Gnesio
http://gnesiolutheran.com/


Via The Solid Declaration of the Formula of Concord, Article XI. Election


Om Guds eviga förutvetande och utkorelse:

Den lutherska läran om utkorelsen
http://gammal.lbk.cc/biblicum/19785504.HTM


Ef. 1:9-12 "Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden. I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin vilja och sitt beslut, för att vi som har vårt hopp i Kristus skall prisa hans härlighet och ära."

2 Tim. 1:9-10 "Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet och som nu har blivit uppenbarad, när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram. Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium."

1 Kor. 15:58 "Var därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren, eftersom ni vet att ert arbete i Herren inte är förgäves." Therefore, my beloved brethren, be ye stedfast, unmoveable, always abounding in the work of the Lord, forasmuch as ye know that your labour is not in vain in the Lord." 1 Cor. 15:58 KJV


Foto: Julia L. (rosa pion vid vår sommarstuga)

torsdag 29 december 2011

"Above all powers, above all kings - Jesus, crucified for me"

"Amen. Lovet och priset, visheten och tacksägelsen, äran, makten och väldet tillhör vår Gud i evigheternas evigheter. Amen." Upp. 7:12

Rev. 7:12 "Saying, Amen: Blessing, and glory, and wisdom, and thanksgiving, and honour, and power, and might, be unto our God for ever and ever. Amen."


1 Mos.1:1, Rom. 11:36, Kol. 1:16-17, Joh. 8:58

"Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består genom honom." (Kol. 1:16-17)

"Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen." (Rom. 11:36)

Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till." 
"Jesus said unto them, Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was, I am." (Joh./John. 8:58)

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, som är till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." (Joh. 1:1-5)

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." (1 Mos. 1:1)

Above all


“Above all powers, above all kings
Above all nature and all created things
Above all wisdom and all the ways of man
You were here before the world began

Above all kingdoms, above all thrones
Above all wonders the world has ever known
Above all wealth and treasures of the earth
There's no way to measure what you're worth

Crucified
Laid behind a stone
You lived to die
Rejected and alone
Like a rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Above all powers, above all kings
Above all nature and all created things
Above all wisdom and all the ways of man
You were here before the world began

Above all kingdoms, above all thrones
Above all wonders the world has ever known
Above all wealth and treasures of the earth
There's no way to measure what you're worth

Crucified
Laid behind a stone
You lived to die
Rejected and alone
Like a rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Crucified
Laid behind a stone
You lived to die
Rejected and alone
Like a rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Like a rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all”



Above all:

 http://www.youtube.com/watch?v=ZvB-SfVRzOg

 

"Above all" - "Högt över välden"

"Högt över välden och mänsklig makt,
över allt skapat och hela jordens prakt.
Högt över visdom och allt vad mänskor lär,
innan något fanns så var du här.
Högt över riken och rikedom,
över de under som världen talar om, 
högt över välstånd och skatter jorden ger,
inför dig ska allting falla ner.
Men du dog ensam och fördömd,
en korsfäst Gud i gravens mörker gömd,
som en ros bryts och trampats ner.
Du tog min plats, älskade mig högst av allt."

Svensk text Erik och Ulrika Stenlund

 

 "In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. The same was in the beginning with God. All things were made by him; and without him was not any thing made that was made. In him was life; and the life was the light of men. And the light shineth in darkness; and the darkness comprehended it not." Joh. 1:1-5 KJV

"For of him, and through him, and to him, are all things: to whom be glory for ever. Amen." (Rom. 11:36 KJV)

"For by him were all things created, that are in heaven, and that are in earth, visible and invisible, whether they be thrones, or dominions, or principalities, or powers: all things were created by him, and for him: And he is before all things, and by him all things consist." (Col. 1:1-17 KJV)

"In the beginning God created the heaven and the earth." (Gen. 1:1)




Foto: Kerstin Lindén (remonterande morsdagsros på vår gård)

 

Rom. 1:16 "Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken."

onsdag 28 december 2011

Little road to Bethlehem


"The little road to Bethlehem"/"Little star of Bethlehem" - Det strålar om Betlehem

(Music: The Choir of Wells Cathedral/Hayley Westenra/Chanticleer)


Jesus; Messias av Davids släkt, Är innan Abraham blev till.



Luk. 2:15-16/Mika 5:2  - Evangelium  

"Men du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar."  Mika 5:2

 "var Messias skulle födas. De svarade: "I Betlehem i Judeen, ty så är skrivet genom profeten: Du Betlehem i Juda land, inte är du minst bland Juda furstar, ty från dig skall utgå en furste, som skall vara en herde för mitt folk Israel." Matt. 2:4b-6

 "Säger inte Skriften att Messias skall komma av Davids släkt och från Betlehem, den stad där David bodde?" Joh. 7:42

 "Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till." Joh. 8:58


Little road to Bethlehem

"As I walked down the road at set of sun,
The lambs were coming homeward one by one.
I heard a sheepbell softly calling them,
Along the little road to Bethlehem

Beside an open door as I drew nigh,
I heard sweet Mary sing a lullaby.
She sang about the lambs at close of day,
And rocked her tiny King among the hay.

Across the air the silver sheepbells rang.
”The lambs are coming home,” sweet Mary sang.
”Your star of gold, your star of gold is shining in the sky.
So sleep, my little King, go lullaby.”

As I walked down the road at set of sun,
The lambs were coming homeward one by one.
I heard a sheepbell softly calling them,
Along the little to Bethlehem."


"The little road to Bethlehem" - The choir of Wells cathedral:
http://www.youtube.com/watch?v=vpwoGC3GFwY&feature=relatede


med Hayley Westenra:
http://www.youtube.com/watch?v=NxodB-Sf8H8


"Little Star of Bethlehem" - Chanticleer:
http://www.youtube.com/watch?v=m1z5PsdFijw&feature=related


Little star of Bethlehem

Little star of Bethlehem!
Do we see Thee now?
Do we see Thee shining
O’er the tall trees?

Little Child of Bethlehem!
Do we hear thee in our hearts?
Hear the Angels singing:
Peace on earth, good will to men!
Noel!

O’er the cradle of a King,
Hear the Angels sing:
In Excelsis Gloria, Gloria! (Glory in the highest)

From his Father’s home on high,
Lo! for us He came to die;
Hear the Angels sing:
Venite adoremus Dominum. (Come let us adore God)


This is a serene and lovely carol, written in the late 19th century by Charles Ives’ daughter Edith, and set by Ives himself in the 1920s.


Luk. 2:15-16 "När änglarna hade farit upp till himlen, sade herdarna till varandra: "Låt oss nu gå till Betlehem och se det som har hänt och som Herren har låtit oss få veta. De skyndade i väg och fall Maria och Josef och barnet som låg i krubban."

Mika 5:2 "Men du Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar."













Foto högst uppe: Julia L. (Stjärna i köksfönstret)
Andra fotot: Julia L. (en av våra utegranar med belysning)




IN MY OWN WORDS - MED MINA EGNA ORD (från den 11.1.2011 i annat sammanhang):


Men du Betlehem Efrata som är så ringa, är ändå så stort

"Rätt lutherskt är också att betona vår Frälsares födelse under knappa omständigheter. Hans ankomst är anstötlig på många sätt: Herodes ser honom som en konkurrent, judarnas konung föds inte i "tronstaden" Jerusalem, han föds till en flyktingtillvaro och är förutspådd att lida och dö på ett, för människor ovärdigt sätt; "förbannad är var och en som är upphängd på trä".

Många stannar utanför stallet (grottan) men änglarna och herdarna, de vise männen, djuren i stallet bevittnar hans födelse. Det strålar om Betlehem Efrata som var så ringa i mänskors ögon. De vise, skulle ge honom sina dyrbara gåvor -  vi möts av nåden att få sträcka ut våra tomma (!) händer och ta emot den rikedom som ges oss av Frälsaren i evangeliets budskap om att han är försoningen för våra synder. Han har tagit all vår synd på sig och bytt med oss, för att vi skulle bli fria och rika på nåd och välsignelse.

Vår Frälsare vet vad lidande är, han har själv varit flykting och kan ha medlidande med dem som måste fly från sitt land. Han vet vad fattigdom och umbäranden är. Han vet vad sjukdom är. Vad det är att kämpa. Han vet hur utmanande det är att vara människa. Han har delat våra villkor.

Gud själv har stigit ner. 

Sann Gud och sann människa - Jesus Kristus - utan synd."

(KL) 















Foto: Julia L. (detalj av adventsljusstake från hennes eget rum)

Jesus har kommit för att frälsa syndare

Ur: Lutherskt Församlingsblad 2/95 (Ingemar Andersson)

"Nu så är vår önskan vunnen:
Salighetens Gud är född;
nådens sol är nu upprunnen,
livet säd blir nu utströdd.
Himlens här basunar ut
över oss Guds nåds beslut."




JESUS HAR KOMMIT FÖR ATT FRÄLSA SYNDARE

"Det är ett fast ord och värt att på allt sätt mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste."

1 Tim. 1:15

"Det är inte underligt att den främste bland syndare med stor glädje talar om och prisar Herrens Jesu ankomst. För en sådan är Frälsarens födelse en betydelsefull tilldragelse, ett obeskrivligt stort glädjeämne. Jesu födelse är ett ämne, som i jultid behandlas både i sång och predikan jorden runt och borde vara orsak till glädje för varenda människa. Man allt blir så andefattigt och tomt om inte apostelns erfarenhet blivit ens egen: "Jag är den främste bland syndare." Den som tröstar sig med att han i alla fall är någorlunda god, inte så grovt har överträtt Guds bud utan egentligen är en rätt så hygglig människa och ingen stor syndare - för en sådan kan ju omöjligt Frälsarens ankomst bli någon stor glädjefest. Nej, där blir det en tillgjord, ytlig fröjd. Men nog är det fattigt att vara tom och kall i hjärtat, då änglaskaran i skyn och Guds barn på jorden jublar och sjunger glädjesånger! Herre, öppna våra ögon och öron - över oss själva och över julens budskap och gåva!

Det första julevangeliet förkunnades av Herrens själv redan på syndafallets dag. Om detta skriver C.O Rosenius: "Hans förbarmande hjärta kunde icke fördraga att hans förlorade barn i sin ångest och förskräckelse skulle ligga över natten bakom träden och tänka på hans vrede och dom, att de skulle 'döden dö' utan att hava en enda stråle av hopp och tröst."

Därför sökte han upp syndarna och förkunnade för dem det som redan i evighet var beslutat: Kvinnans säd skall söndertrampa ormens huvud. Kristus Jesus skall komma i världen för att frälsa syndare. Och tiderna igenom har Herren fortsatt med denna predikan och i sitt ord förklarat och utlagt sitt löfte. "Jungfrun skall varda havande och föda en son, och hon skall giva honom namnet Immanuel - det är Gud med oss." - " Ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och han skall heta Underbar i råd, Väldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet varda stort och friden utan ände över Davids tron och över hans rike; så skall det befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet, från nu och till evig tid."

"I hans dagar skall Juda varda frälst och Israel bo i trygghet; och detta skall vara det namn man skall giva honom: Herren vår rättfärdighet." Och så har Herrens trogna likt Simeon och Hanna i väntan och längtan gjort psalmistens ord till sina: "Ack, att från Sion kommer frälsning från Israel! När Herren återupprättar sitt folk, då skall Jakob fröjda sig, då skall Israel vara glad."

När tiden är fullbordad sänder Gud sin Son. I julnatten förkunnar ängeln: "Se, jag bådar eder en stor glädje, som skall vederfaras allt folket; ty i dag är eder född Frälsaren, som är Kristus, Herren, i Davids stad." Och änglaskaran jublar: "Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människorna ett gott behag."

Nu så är vår önskan vunnen:
Salighetens Gud är född;
nåden sol är nu upprunnen,
livets säd blir nu utströdd.
Himlens här basunar ut
över oss Guds nåds beslut.

Så har då det alldeles ofattbara skett: den Evige, Allsmäktige, genom vilken allt är skapat, ligger i krubban i Betlehems stall. "Erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Han som blev uppenbarad i köttet..." (1 Tim. 3:16) Barnet där i krubban är Guds tecken på att han är med och för oss. Och är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Men barnet är inte bara ett tecken på Guds nådiga vilja beträffande syndares frälsning. Barnet är Frälsaren. Han skall bära namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder.

Genom ett helgat liv fullbordade Jesus Guds lag och i lidande utgav han sig själv i blodig död på förbannelsens kors. Frälsningens verk är fullbordat. Guds löfte från lustgården är uppfyllt Kvinnans säd har söndertrampat ormens huvud och botat och återställt det som genom syndafallet förlorades.

"Därför, så sant du ser världen försänkt i synder, så sant ser Gud alla människor i Kristus fullkomligt försonade, rättfärdigade och helgade, ja, så täcka, som då han i begynnelsen såg på allt, det han hade gjort, och se, det var mycket gott." (Rosenius)

Kristus Jesus har kommit för att frälsa syndare. Det är ett fast ord! Vore det människoord kunde fastheten betvivlas, men nu har Gud själv sagt det och då är det en orubblig sanning. Det är också ett ord värt att ta emot. Ty mottagandet av ordet om Frälsaren, innebär personlig delaktiggörelse av det han har vunnit åt alla människor: syndernas förlåtelse, rättfärdighet, evigt liv och salighet. Men att inte ta emot detta fasta ord, är detsamma som att föredra helvetets pina framför himlens salighet. Ändå handlar många människor så. Hellre än att som den främste bland syndare fly till honom, som gör den ogudaktige rättfärdig, vill man bli bedragen av de många falska tröstare som säger: "Allt står väl till, allt står väl till." Och så går man fort förbi Guds ords krav på helighet och rättfärdighet och finner sig därför vara så pass hygglig, att man blir alldeles oförstående för behovet av en Frälsare - och därför också utan all sann julglädje.

Men kanske du, käre läsare, har funnit dig vara en syndare. Efter många försök att leva så som Guds ord fordrar av en kristen människa, har du tvingats konstatera: Jag är för dålig. Jag är oförmögen till det goda. Ju längre jag har hållit på att försöka lyda Gud, desto sämre har det blivit. Kanske kunde jag en gång ha vågat hoppas på nåd för allt, men nu är jag bankrutt och utanför alltsammans.

Månne du ändå inte skulle vända dina steg emot Betlehem. Det är så många syndare, som har vandrat den vägen före dig och likt herdarna kunnat vända tillbaka prisande och lovande Gud. Herren har fått öppna deras ögon så att de i krubban sett sin Frälsare. Och samma sak ville han få göra med dig. För det är ett fast ord och värt att på allt sätt mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste.

Då vågar jag ej låta bli
att tro och vara nöjd,
då vågar jag ej se förbi
försoningsvärdets höjd;
ty är hon stor, min syndaflod,
långt större Lammets död och blod.
Jag är av hjärtat nöjd.
Nu allt vad mänska heter, kom
till denna julfröjd ren´!
Fast icke du är ren och from,
du likaväl är en
av dem, som Gud till broder fått.
I himlens arv du har en lott,
så var av hjärtat nöjd!


Ur Lutherskt församlingsblad 2/95
http://www.lutherskaforsamlingen.se/lfb/lfb2951.htm


Ingemar Andersson



Foto: Julia L. (detalj av vår julgran med Luthercitat och bibelord, 2011)
Texten på bandet: "I alla som haven blivit döpta haven iklätt eder Kristus", det är, ni har förflyttats utanför lagen till en ny födelse, som skett i dopet. Därför äro ni icke längre under lagen, utan ni har blivit iförda en ny klädnad, Kristi rättfärdighet."

tisdag 27 december 2011

"Guds glädje kommer till oss ner, precis som det blev skrivet" - Jesus Kristus

"Upp gläd er alla - gläd er nu
och tag emot ett heligt bud
som ger oss frid på jorden
För nu är männskosonen här
Och ska, för att han har oss kär
ge kraft åt visdomsorden"
 
"Upp gläd er alla" (E Blix 1891) - Sissel och Odd



Jesus är Guds nådegåva i överflöd

Rom. 5:15-17

"Dock är det inte med nåden som med syndafallet. Ty om de många har dött genom en endas fall, så har ännu mycket mer Guds nåd och nådegåva överflödat till de många genom en enda människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kom gåvan som följd av en endas synd. Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande.Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva regera i liv genom denne ende, Jesus Kristus."

Upp gläd er alla (Sissel och Odd)



"Upp gläd er alla - gläd er nu
och tag emot ett heligt bud
som ger oss frid på jorden
För nu är männskosonen här
Och ska, för att han har oss kär
ge kraft åt visdomsorden

Se ingen sorg skall finnas mer
Guds glädje kommer till oss ner
Precis som det blev skrivet
Så tag emot Guds dyra skatt
Och fröjdas denna julenatt
Guds son skall ge oss livet

Å Gud din visdom är så stor
Att ingen som på jorden bor
Förstår din nådegåva
Vi tackar dig för allt vi får
Den sanning som vi ej förstår
Den frid som du har lovat"



"Upp gläd er alla" - Sissel och Odd



Elias Blix 1891
Tone 75: Kom hid til mig, enhver især

Upp, gledjest alle, gledjest no
Med Fagnad, Fred og heilag Ro
I Herren, dykkar Gleda!
For Jesus han er no so nær
Og vil, daa han oss heve kjær,
Uti vaart Kjøt seg klæda.

Burt Sorg og Saknad or vaart Sinn!
Guds Gleda lata me no inn,
At me kann Jesus fagna
Med Bøn og Hjartans Takk og Tru.
Med honom skal i Fred me bu,
Og Gleda aldri tagna.

Gud, lat din Fred, som høgre er,
Enn Hug og Vit kann fata her,
Vaart Hjarta vel faa vara
I Kristus Jesus, at me maa
So stor ei Jolegleda faa,
Som aldri burt maa fara!

"Upp gledjest alle, gledjest no" - Sissel och Odd
http://www.youtube.com/watch?v=pgXi5oHclXo

Parallella bibelställen till Rom. 5:15f

"Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus." Joh. 1:16-17

"Någon natt skall inte finnas mer, och de behöver inte någon lampas sken eller solens ljus. Ty Herren Gud skall lysa över dem, och de skall regera som kungar i evigheternas evigheter." Upp. 22:5

"Han (Kristus) är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens." 1 Joh. 2:2



Foto: Julia Lindén  (Julkrans i vårt vardagsrum) 

måndag 26 december 2011

Bibeltrogna predikningar

Juldagen (Nativitatis Domine) av Åke Malander (S:t Matteus evangelisk-lutherska församling, Uppsala) via ELBK. Julevangeliet är historiskt och enligt Guds rådslut.


Annandag Jul (Stephani Protomartyris) av komminister Lars Borgström, LFS (via ELBK)
Jer. 31:18   

 Kort sammandrag av båda predikningarna (länkar)


Borgström skriver: "Över 30 000 foster mördas årligen på abortklinikerna. Den fria aborten har drivits igenom i kampen för kvinnans fri- och rättigheter. Men Gud har aldrig gett kvinnan frihet eller rätt att döda sina barn. Respekten för livet försvinner i samma takt som den kristna tron."



JULDAGEN (texter): Evangelium Luk. 2:1-20 och Joh. 1:1-14

Juldagen - Kristi födelses högtid

Åke Malander skriver inledningsvis i sin predikan att de välkända orden ur julevangeliet: "Från Kejsar Augustus utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas", skulle visa sig få en världshistorisk betydelse och göra Augustus namn känt över världen. En ärkeängel uppenbarar sig för en jungfru i Nasaret och bebådar Messias födelse; honom som man i Israel hade väntat på. Ett frågetecken dyker dock upp, skriver Malander, eftersom Maria och hennes man bodde i Nasaret uppe i Galileen, och Messias enligt profeternas vittnesbörd bör födas i Betlehem i Judéen. Hur går det ihop? Jo - Gud leder allt efter sitt rådslut. "Genom den världsliga maktens påbud tvingas familjen, trots att Maria är i en långt framskriden graviditet, att lämna sitt trygga hem och bege sig den långa vägen till Betlehem, släktens gamla hemstad för att skattskriva sig där."

För att få bilden fullständig bör man läsa julevangeliet tillsammans med Johannesevangeliets inledning. "De berättar samma händelse men på olika vis. Lukas återger det yttre skeendet, vad vi kan se och iaktta med våra sinnen. Johannes beskriver den inre, andliga sidan av julevangeliet - vad som sker i det som synes ske."

Maria, Jesu mor, var väl lik andra mödrar och skilde sig inte märkbart från dem - bortsett från det enastående att hon av Gud blev utsedd att föda den utlovade Messias, världens Frälsare, och att hon blev havande utan någon mans medverkan.

När vi firar juldagen till minnet av Jesu födelse är det något oändligt mycket mer än en vanlig barnafödsel. "Men när herdarna kommer och ser Jesusbarnet, ett litet hjälplöst spädbarn, så är han inte bara några timmar gammal (eller mer exakt, så hade han inte blivit till och börjat sin existens nio månader tidigare). Tvärtemot vad de kunde se och iaktta och förstå, så hade han alltid funnits till. Han var av evighet." Han som är Ordet är både hos Gud och är Gud.

Ängeln kallade barnet en "Frälsare". Han fick namnet Jesus, därför att han skulle frälsa sitt folk, ja inte bara förbundsfolket, utan hela världen. Vi är i ett skriande behov av denna frälsning. "Synden hade gjort människan benägen till det onda och oförmögen till det goda, och därför är mänskan lagd under döden och den eviga fördömelsen, om detta vittnar också den naturliga lagen och människans eget samvete. Den sk moderna människan försöker förtränga och förneka detta naturliga vittnesbörd, men innerst inne känner och förstår hon att allt inte står rätt till inför Gud och hans rättvisa dom. Och detta leder till de många både gamla och nyare människogjorda religionerna med deras offerväsende och lagiska krav."

"Frid på jorden" betyder och innebär att vi genom honom som föddes i stallet i Betlehem har visshet om att det råder fred och frid mellan Gud och människorna, mellan den Helige och Rättfärdige Guden och syndaren, eftersom Gud och världen, Gud och människorna, är försonade genom Jesus Kristus, genom honom som idag föddes av jungfrun."

Läs hela predikan här:
http://www.elbk.org/data/images/predikningar/juldagen11am.pdf
Åke Malander



ANNANDAG JUL (Lars Borgström)

Text: Matt. 23:34-39

Lars Borgström skriver inledningsvis om hur Jesus sörjer över Jerusalems obotfärdighet, över folkets svåra avfall och ohörsamhet gentemot Guds Ord trots att Jerusalem hade en lång historia av Guds nådefulla närvaro.

Herren hade vårdat sig om sitt folk och gjort precis allt för dem. "Han hade låtit sitt Ord - sin välsignande och livgivande undervisning  bli nedtecknat så att de alltid hade det tillgängligt i de trettionio böcker som ingår i Gamla testamentet. Han hade gett dem löftet om sin Son som skulle lida och dö för alla deras synder. Ja, alla deras blodröda synder mot Honom, deras Skapare och Frälsnings Gud, skulle tvättas vita som snö, om de bara ville hålla sig till Honom." (Jes. 1:18)

Lars predikar om Israels förhärdelse - och Sveriges

Mänskan har fått den fruktansvärda makten att säga "nej" till Jesus, skriver Lars, och det var det man gjorde. Hur är det då i Sverige? Sverige (och Finland kunde vi tillägga) har som få länder i världen varit föremål för Guds särskilda nåd, då han låtit sitt Ord mäktigt förkunnas bland vårt folk under lång tid.
Generation efter generation blev undervisad i evangeliets sanningar, tex genom Luthers Lilla Katekes i skolorna, skriver Lars. Borgström nämner också folkväckelsen under Rosenius på 1800-talet.

"Under hela 1900-talet och 2000-talets första dryga decennium har ett sällan skådat avfall skett i vårt land. Den bibliska, evangelisk-lutherska läran har förvrängts och förfalskats och massorna har övergett Herren. Avfallet har också visat sig i yttre handlingar. Barnamord, som inte tolererats här i landet sedan hednisk vikingatid, har kommit tillbaka. Över 30 000 foster mördas årligen på abortklinikerna. Den fria aborten har drivits igenom i kampen för kvinnans fri- och rättigheter. Men  Gud har aldrig gett kvinnan frihet eller rätt att döda sina barn. Respekten för livet försvinner i samma takt som den kristna tron. Gammal och ny hedendom tar plats där den sanna tron försvinner."

Lars predikar: "Mer behöver inte sägas för att vi skall inse att vårt avfall är minst lika stort och himmelsskriande som det gamla Israels. Herren har verkligen gjort allt för vårt folk."


Gud kan inte omvända människors trotsiga vilja med våld. 

Men det finns en möjlighet: Att omvända sig, be om förlåtelse för de många synderna och för det svåra avfallet från Herren. "O land, land, land, hör HERRENS ord!" (Jer. 22:29) 

Om en sådan sak skall vara möjlig måste det hela börja hos oss som kallar oss kristna. Låt oss därför be: "Omvänd mig, så blir jag omvänd!" (Jer. 31:18) 


Lars skriver också att världen hatar sanningen och att somliga av Guds sändebud som skall komma med Hans Ord till en värld i mörker, kommer att bli dödade och förföljda, gisslade i synagogor (avfälliga kyrkor) och bli förföljda från stad till stad.  

"Världens mänskor, de som inte är Guds barn, vill vara rättfärdiga - men inte i Jesus, utan i sig själva. De vill vara självrättfärdiga och hatar när deras synd avslöjas. Och deras egenrättfärdighet gör att de även hatar evangeliet. De vill inte veta av en skänkt rättfärdighet från Himmelen som var och en som vill får ikläda sig alldeles för intet. Då kan de inte vara präktiga och lyckade i sin självgodhet. Därav deras hat och därav att den sanna Kyrkan här på jorden är en stridande kyrka, som alltid har korset, lidandet, som ett av sina kännetecken."


Men Jesus säger också till oss: "Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket" (Luk. 12:32)


Läs hela predikan här: 
http://www.elbk.org/data/images/predikningar/annandagjul11lb.pdf
Lars Borgström  


ELBK 
http://www.elbk.org/




Foto: Julia L. (stjärna i vårt vardagsrumsfönster)

lördag 24 december 2011

God Jul - Merry Christmas - Frohe Weihnachten: "på hans axlar vilar herradömet"

"Deilig er jorden" (Sissel),

"O Holy night" (David James)

"Es ist ein Ros entsprungen"

"Änglaskaror med mäktig röst, lovar Gud för all världens tröst: Född är Frälsaren Krist, född är Frälsaren Krist." 




Remembering and thinking of the victims of the tropical storm in the Philippines, and of poor and persecuted sisters and brothers all over the world and of Jerusalem.


Jesaja 9:1-2, 4-7 Jesus Kristus


"Men det skall inte vara nattsvart mörker där ångest nu råder. I gångna tider lät han Sebulons och Naftalis land vara föraktat, men i kommande dagar skall han ge ära åt trakten utmed havsvägen, landet på andra sidan Jordan, hednafolkens Galileen.


Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus,
över dem som bor i dödsskuggans land skall ljuset stråla fram.
Ty deras bördors ok, 
deras skuldrors gissel
och deras plågares stav
bryter du sönder
liksom i Midjans tid.
Ja, varje stövel 
buren under stridslarm
och varje mantel vältrad i blod
skall brännas upp
och förtäras av eld.

Ty ett barn blir oss fött,
en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet,
och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Fader, Fridsfurste.
Så skall herradömet bli stort och friden utan slut
över Davids tron
och hans kungarike.
Det skall befästas och stödjas
med rätt och rättfärdighet
från nu och till evig tid."


"Deilig er jorden" - Sissel
http://www.youtube.com/watch?v=DKOgdhv7FJA&feature=related

"O Holy, night" - David James
http://www.youtube.com/watch?v=pXskmSD6C6U&feature=related

"Es ist ein Ros entsprungen"
http://www.youtube.com/watch?v=JyrdxftXugA&feature=related

Jesu födelse: Matteusevangeliet 1:18-25














Foto: Julia Lindén 2011 (vår julgran prydd med band som bär bibelord och Lutherord)
Christmas greetings and love from me and my family to you all! ♥ 


Psalm 66:19-20 "But verily God hath heard me; he hath attended to the voice of my prayer. Blessed be God, which hath not turned away my prayer, nor his mercy from me." (KJV)

fredag 23 december 2011

En frälsare - född av kvinna


Ur: Stora Galaterbrevskommentaren (av Martin Luther)

"Kristus - Guds, och en kvinnas son"

"Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt."

 Gal. 4:4-5




 Stora Galaterbrevskommentaren:

--- ”Lägg noga märke till, huru Paulus här beskriver Kristus. Kristus, säger han, är Guds och en kvinnas son, vilken för vår skull, för syndares skull ställts under lagen för att friköpa oss, som voro under lagen. Med dessa ord omfattar han på en gång både Kristi person och hans ämbete. Personen består av gudomlig och mänsklig natur. Det framgår tydligt av hans ord: "Gud sände sin Son, född av kvinna." Kristus är alltså sann Gud och sann människa. Hans ämbete åter beskriver Paulus med orden: "Ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stodo under lagen." 

[561] Det verkar som om Paulus talade utan tillbörlig vördnad om jungfrun, Guds Sons moder, eftersom han talar om henne som "kvinnan". Några av de gamla kyrkofäderna ha också tagit illa upp. De hade hellre sett, att han på detta ställe använt ordet jungfru och icke ordet kvinna. Men Paulus avhandlar i detta brev det högsta och största av alla ämnen, nämligen evangeliet, tron, den kristna rättfärdigheten, likaså den frågan, vem Kristus är, vad hans ämbete är, vad han för vår skull underkastat sig och uträttat och vilka välgärningar han bevisat oss arma syndare. Detta översvinnligt höga ämne föranledde, att han icke tog hänsyn till Marias jungfrudom. Det var för honom nog att förkunna Guds oskattbara och oändliga barmhärtighet, att han värdigades låta sin Son födas av detta kön. Därför nämner han icke den för henne utmärkande värdigheten utan endast hennes kön. Och genom att nämna könet giver han till känna, att Kristus fötts som sann människa av en kvinna. Han säger därmed: Kristus föddes icke av en man och en kvinna utan endast av en kvinna. Eftersom han endast angiver könet, är det samma sak då han säger att Kristus fötts av en kvinna, som om han sagt, att han fötts av en jungfru.

Detta ställe ger också vid handen, att Kristus icke, då lagens tid var ute, stiftade en ny lag i stället för Moses gamla, [562] utan att han upphävt den och friköpt dem, som höllos underkuvade av lagen. ---

---Därför är det mycket nyttigt att hålla i minnet denna ljuvliga och trösterika sats och andra liknande, som giva en klar och riktig beskrivning av Kristus, och att alltid betrakta dem, så att man hela livet igenom, i alla faror, då det gäller att bekänna sin tro inför tyranner och slutligen inför döden, kan säga i viss och orubblig förtröstan: Lag, du har ingen befogenhet över mig. Det tjänar ingenting till att du anklagar och fördömer mig. Ty jag tror på Jesus Kristus, Guds Son, vilken Fadern sände i världen till att friköpa oss fattiga syndare, som ledo förtryck under lagens tyranni. Han gav med slösande frikostighet sitt liv för mig. [564] Då jag därför känner dina skrämmande hotelser, o lag, sänker jag mitt samvete i Kristi sår, i hans blod, död, uppståndelse och seger. Jag vill varken se eller höra något annat än honom. ---

Men på vilket sätt har Kristus friköpt oss? Jo, på det sättet, att han ställdes under lagen. Då Kristus kom, fann han oss alla vara fångar under uppfostrare och förmyndare, d.v.s. han fann oss inspärrade och hållna i förvar under lagen. Vad gjorde han? Han är lagens herre. Därför har lagen ingen rätt över honom, den kan inte anklaga honom, ty han är Guds Son. Men han, som icke var under lagen, underkastade sig den självmant. Nu gjorde lagen med honom allt det som den gjort med oss. [565] Den anklagade och förskräckte oss, lade oss under synd, död och Guds vrede och fördömde oss med sin dom. Och det hade den rätt till att göra, emedan vi alla syndat. Men Kristus "Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun." (1 Petr. 2:22). Därför var han icke skyldig lagen något. Likväl rasade lagen mot honom, den helige, rättfärdige och välsignade, lika mycket som mot oss, förbannade och fördömda syndare, ja, mycket värre. Den anklagade honom för att vara hädisk och upprorisk och lät honom inför Gud stå såsom skyldig till hela världens synd. Den gjorde honom så bedrövad och ängslig, att han svettades blod, och slutligen dömde den honom till döden, ja, till döden på korset. ---

---Kristus säger: Kommen till mig, I alle, som ären betungade av lagens ok. Jag hade kunnat besegra lagen med full rätt, utan att underkasta mig något lidande, ty jag är lagens herre, och därför har den ingen rätt gentemot mig. Men för er skull, som voro under lagen, [566] antog jag edert kött och underkastade mig lagen, d.v.s. till råga på allt det anförda underkastade jag mig samma lagens fängelse, tyranni och slaveri, under vilket ni trälade som fångar. Jag lät lagen härska över mig, dess herre, förskräcka mig och lägga mig under synden, döden och Guds vrede, vilket icke ingick i dess skyldigheter. Så har jag med dubbel rätt besegrat, slagit till marken och dödat lagen: först i egenskap av Guds Son, lagens herre, och därnäst såsom en av er, vilket är detsamma som om ni hade besegrat lagen.

På detta sätt talar Paulus flerstädes om denna underliga tvekamp. Och för att göra framställningen ljuvligare och klarare brukar han framställa lagen som en person, som en mäktig härskare, vilken fördömt och dödat Kristus, men vilken han i sin tur besegrat, fördömt och dödat genom att övervinna döden. "Så skulle han i en enda kropp försona de båda med Gud genom korset, sedan han där hade dödat fiendskapen.", heter det i Ef. 2:16. Och i Ef. 4:8 säger han, i anslutning till Ps. 68:19: "Han steg upp i höjden, han tog fångar" Samma personifiering använder han också i breven till romarne, korintierna och kolosserna: "i hans kropp fördömde Gud synden" (Rom. 8:3). Genom denna sin seger förjagade Kristus lagen ur vårt samvete, så att den icke längre skall kunna komma oss på skam inför Gud, driva oss till förtvivlan och fördöma oss. Den upphör visserligen icke med att utpeka synden och förskräcka med sina anklagelser, men det samvete som håller sig till dessa ord av aposteln: "Kristus har friköpt oss från lagen", upprättas genom tron och fattar tröst. Det går så långt, att det i ett slags heligt övermod smädar lagen, sägande: Jag bryr mig icke om dina förskräckliga hotelser, ty du har korsfäst Guds Son, och det har du gjort mot all rättvisa. Därför kan aldrig den synd förlåtas, som du har begått mot honom. Du har förlorat din rätt, och hädanefter är du besegrad och hängd, icke endast vad angår Kristus utan även vad angår mig, som tror på honom. Ty han har givit oss sin seger. — Så är lagen för evigt död för oss, [567] om vi blott förbliva i Kristus. Alltså, "Gud vare tack, som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus." (1 Kor. 15:57).

Även detta har att göra med satsen, att vi rättfärdiggöras genom tron allena. Ty då denna strid utkämpades mellan lagen och Kristus, fanns det inga våra gärningar eller förtjänster, som kunde träda emellan, utan Kristus står där ensam. Han ikläder sig vår person och trälar under lagen och lider, trots sin oskuld, hela dess tyranni. Därför förlorar lagen sin rätt såsom en rövare och helgerånare, såsom Guds Sons mördare. Den ådrager sig fördömelse, så att varhelst Kristus är, ja, varhelst blott hans namn nämnes, måste den vika fjärran och fly för detta namn som djävulen flyr för korset. Vi som tro äro därför fria från lagen genom Kristus, som i sig själv har vunnit en härlig seger över den. Och denna härliga seger genom Kristus har förvärvats åt oss utan några gärningar. Den tillägnas endast i tro. Alltså rättfärdiggör tron allena.
Dessa ord: "Kristus ställdes under lagen", rymma alltså ett rikt innehåll och förtjäna därför en motsvarande uppmärksamhet. De giva nämligen vid handen, att då Guds Son var ställd under lagen, utförde han icke endast en eller annan av de gärningar, som lagen kräver, och icke heller stod han under lagen endast i borgerlig mening, utan han utstod lagens hela tyranni. Lagen gjorde nämligen sitt bästa för att ansätta honom. Den injagade sådan skräck och ångest hos honom, att ingen människa någonsin känt dess make. Detta framgår tydligt av hans blodssvett, av att han tröstades av en ängel och av hans allvarliga bön i örtagården samt slutligen av hans ångestrop på korset: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" (Matt. 27:46.) Men detta utstod han för att friköpa dem som stodo under lagen, som voro bedrövade, bävande och förtvivlade, som trycktes av sina synder, liksom vi alla förvisso alltjämt tryckas av våra synder. Ty efter köttet synda vi alltjämt dagligen mot alla Guds bud. Men Paulus inger oss gott hopp, då han säger: "Gud sände sin Son" o.s.v.

[568] Så kom Kristus, på en gång Gud och människa, född av Gud i evighet och av jungfrun i tiden, icke för att stifta lagar utan för att underkasta sig och borttaga lagen. Han blev icke en laglärare utan en lagens lydige lärjunge för att genom sin lydnad friköpa dem som stodo under lagen. Detta är något helt annat än papisternas lära. De ha gjort Kristus till en lagstiftare, t.o.m. grymmare än Mose. Paulus lär här raka motsatsen, nämligen att Gud ställt sin Son under lagen, d.v.s. tvingat honom att bära lagens dom och förbannelse, synden och döden. Ty Mose, som är syndens, vredens och dödens tjänare, grep, band, fördömde och dödade Kristus, som underkastade sig allt detta. Kristus förhöll sig alltså passivt till lagen, icke aktivt. Han är alltså icke en lagstiftare, som dömer efter sin lag, utan därigenom att han ställde sig som lagens träl, blev han vår befriare från lagen.

Och eftersom Kristus i sin egen person besegrat lagen, följer därav med nödvändighet, att han till sitt väsen är Gud. Ty ingen, vare sig människa eller ängel, står över lagen, utom Gud allena. Men Kristus står tydligen över lagen, eftersom han kunde besegra och halshugga den. Alltså är han Guds Son och till sitt väsen Gud. Den som fattar Kristus så som han här framställes av Paulus, han tager icke miste och kommer icke på skam. Vidare är det honom en lätt sak att rätt bedöma alla stånd, all religion och alla gudstjänstformer i världen. Men om denna riktiga bild av Kristus borttages eller endast fördunklas, följer med säkerhet allmän förvirring. Ty en naturlig människa kan icke döma om Guds lag. Här kommer filosofers, juristers och alla människors konst till korta. Ty lagen härskar över människan. [570] Alltså dömer lagen människan, icke människan lagen. Endast de kristna fälla det rätta omdömet om lagen. Och vilket är det? Jo, att den icke rättfärdiggör. Vartill tjänar det då att lyda den, om den icke rättfärdiggör? Avsikten med de rättfärdigas laglydnad är icke att vinna rättfärdighet inför Gud, ty den kan endast mottagas i tro. De rättfärdigas laglydnad syftar till frid i världen, till att visa tacksamhet gentemot Gud och till att giva ett gott föredöme, varigenom de kunna föra andra till tro på evangeliet o.s.v.



”Så att vi skulle få söners rätt.” Gal. 4:4-5

Det är: barnaskap hos Gud. Paulus ger en rik utläggning av orden i 1 Mos. 22:18: » I din avkomma» o.s.v. Förut har han nämligen givit denna välsignelse över Abrahams säd benämningarna rättfärdighet, liv, löftet om Anden, befrielse från lagen, testamente, löfte m.m. Här kallar han den barnaskap och arvsrätt till det eviga livet. Ty allt detta härflyter av välsignelsen. Ty sedan genom denna välsignade säd förbannelsen undanröjts, vilken betyder synd, död o.s.v., träder i dess ställe välsignelsen, d.v.s. rättfärdighet, liv och allt gott. Lägg alltså märke till att också Paulus kan giva en fyllig och rik framställning, när han vill. 

[571] Men på vilket sätt ha vi förtjänat denna rättfärdighet, detta barnaskap och denna arvsrätt till det eviga livet? Vi ha icke alls förtjänat det. Ty hur skulle människor, som voro inneslutna under synden, hemfallna åt lagens förbannelse och skyldiga till evig död, kunna förvärva någon förtjänst? Vi ha alltså fått det för intet och utan någon vår värdighet, och likväl icke utan förtjänst. Vad var det för en förtjänst? Den var icke vår utan Jesu Kristi, Guds Sons, som ställdes under lagen, icke för sin egen skull utan för vår. Paulus sade ju tidigare: »han blev en förbannelse i vårt ställe» (Gal. 3:13). Därigenom friköpte han oss, som stodo under lagen. Alltså ha vi fått detta barnaskap uteslutande genom Jesu Kristi, Guds Sons, återlösning. Han är vår överflödande och eviga förtjänst, vare sig man nu vill fråga efter billighetsförtjänst eller fullgiltig förtjänst. Men tillika med detta för intet skänkta barnaskap ha vi också mottagit den helige Ande, vilken Gud genom ordet sänt i våra hjärtan och vilken ropar: »Abba, Fader»


http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/luther/sgal/index.htm



Parallella bibelställen till Gal. 4:4-5 är Mark. 1:15 och Ef. 1:10

"Han (Jesus) sade: "Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium!" Mark. 1:15

"den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden." Ef. 1:10



Foto: Julia L. (stjärna i vårt köksfönster dec. 2011)

torsdag 22 december 2011

Glädjebudskapet om Jesus, Guds Son och Marias son, gäller alla folk

Ur: Hörnstenen 6/2011 (ledare av prosten Henrik Perret).

Prosten Perret: "Julen är en helig Jesus-högtid. Julen är helig, därför att Jesus är helig. I julens centrum finns det heliga evangeliet, som berättar om hur Jesus avlades av den Helige Ande och föddes av jungfru Maria. Det gudomliga och det mänskliga möts. Vi firar en helig fest."


Prosten Perret skriver inledningsvis i sin ledare om jungfrufödseln och vad olika representanter för olika trossamfund, biskopar, professorer osv. tänker om den frågan. Han hänvisar till en intervju i tidningen Helsingin Sanomat för några år sedan.



Jag citerar Henrik en bit in i ledaren: "En kraftig start på julförberedelserna fick jag när en av medlemmarna i Teologiska institutets i Finland (STI) styrelse frågade mig om jag har läst prof. Kaarlo Arffmans artikel i Teologisk Tidskrift. Professorn i kyrkohistoria skriver om en linjedragning i den gamla kyrkan, "alltid och överallt" (semper et ubique), som innebär att allt inte är till salu i kyrkan, utan att kyrkan "alltid och överallt" håller fast vid de sanningar, som trosbekännelsen ger uttryck för. Kyrkan kan inte och skall inte ifrågasätta det som de stora koncilierna prövat och funnit vara en del av kyrkans apostoliska tradition. Det skall inte ens behöva tas upp på kyrkans agenda."


Vad säger då trosbekännelsen om julens händelser?


"...avlad av den Helige Ande, född av jungfru Maria"...

 "Denna sanning måste förkunnas alltid och överallt. Den kan aldrig förändras. Den är en del av den apostoliska traditionen, som kyrkan aldrig kan överge. Det är en av kärnpunkterna i den kristna tron och detta är förklaringen till att Jesus är unik och annorlunda än alla andra."

"Trosbekännelsen talar bara om det som Bibeln, Guds Ord, lär. Trosbekännelsen är inte någon prestation, utan en presentation, en bekännelse. Den innebär att vi tillsammans med apostlarna och hela kristenheten bekänner det som kristna alltid och överallt har trott och som de har hållit fast  vid.

Julen är en helig Jesus-högtid. Julen är helig, därför att Jesus är helig. I julens centrum finns det heliga evangeliet, som berättar om hur Jesus avlades av den Helige Ande och föddes av jungfru Maria. Det gudomliga och det mänskliga möts. Vi firar en helig fest.

Lukas berättar: "Ängeln Gabriel blev sänd av Gud till en jungfru i staden Nasaret i Galileen. Hon var trolovad med en man som hette Josef och var av Davids släkt, och jungfruns namn var Maria." --- "Maria sade till ängeln: "Hur skall detta kunna ske? Ingen man har rört mig." Ängeln svarade henne: "Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall också barnet kallas heligt och Guds Son. " (Luk. 1:26, 27, 34, 35).

Lukas skriver om Guds under, men han skriver på samma gång om historiska händelser.

Glädjebudskapet om Jesus, Guds Son och Marias son, gäller alla folk. Det skall förkunnas alltid och överallt, för utan detta evangelium blir det ingen jul."


Fridfullt i drömmar på krubbans halm
slumrar ett litet nyfött barn.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.

Vaggad till ro uti moders famn
slumrar fagert gossebarn.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.

Fridfullt på rosors och liljors bädd
slumrar människornas Gud.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må.

Korsfäst emellan rövarna
slumrar där ett offer rent.
Änglaskaror, säg,
vill ni visa väg,
att den största kärlek vi skåda må."





Ur: Hörnstenen 6/2011 (ledaren)

Prosten Henrik Perret


Jag har inte citerat ledaren i sin helhet.

Hörnstenen
http://sti.fi/index.php/julkaisutvalikko/kulmakivi-hoernstenen

Foto:Julia L.

onsdag 21 december 2011

MKV - "HERREN, den Högste över hela jorden" - Egypten, Iran, Kazakstan, Syrien och Sri Lanka

1 Tim. 2:1-4. Ps. 83:19. Jer. 10:10. Martyrkyrkans vänner r.f. Veckorapport 43/Prayer Bulletin, december 2011 - samt en julhälsning från ordförande Johan Candelin.

2 Kor. 13:13 "Från Paulus, genom Guds vilja kallad till Kristi Jesu apostel; "Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla." 

Ps. 83:19 "De skall veta att endast du bär namnet "HERREN", den Högste över hela jorden."

Jer. 10: 10 "Men HERREN är den sanne Guden, han är den levande Guden, den evige Konungen. För hans vrede bävar jorden, och folken kan inte uthärda hans förbittring."

Tacksägelse och förbönsämnen:

Egypten (kristna i landet, fängslade och frisläppta, för rätt och rättvisa), Iran (för Yousef Nadarkhani - bön om Guds kraft att stå fast, hans familj), Kazakstan (vishet och styrka åt kristna), Syrien (beskydd för kristna kyrkor och hem) och Sri Lanka (anti-konverteringslagar).


Från Paulus, Kristi Jesu apostel: "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen." 1 Tim. 2:1-4



Vilken gåva ska vi ge Jesusbarnet?

"De vise männen som fann Jesus gav honom vackra och dyrbara gåvor, eftersom de förstod att han inte var något vanligt barn. När vi nu förbereder oss för julen och köper gåvor till våra nära och kära, kan vi fråga oss själva: Vilken gåva ska vi ge Jesusbarnet? Vanligtvis utgår vi från något som mottagaren saknar och köper precis det för att ge det som gåva. Men det här resonemanget fungerar inte när det gäller Jesus. Varför inte? För att han redan har allt! I själva verket skapades allt genom honom. När Bibeln säger att ordet blev kött, används det grekiska ordet "logos". Samma rot finns i ordet "logik", orsak, som används i många vetenskapliga termer (biologi, teologi, zoologi, etc.) Det betyder helt enkelt "varför något händer". Jesus är alltså orsaken, grunden till allt. Han är svaret på vårt livs VARFÖR.

Så hur kan vi ge honom någonting?

Ja, det finns faktiskt endast en sak som Jesus vill ha av oss: vårt syndiga hjärta! Det är verkligen inte mycket till gåva, men för Jesus är det precis den gåva som han önskar sig. Han har kommit för att frälsa syndare, syndare som dig och mig. Utanför stallet i Betlehem skötte herdarna de lamm som skulle offras i templet i Jerusalem. Inne i stallet låg "GUDS lamm" som föddes för att bli offrat för dina och mina synder. När vi ger Jesus vårt hjärta, ger han oss syndernas förlåtelse och evigt liv.

Låt oss därför - för första gången eller åter en gång - ge vårt hjärta till Jesusbarnet i Betlehem. Då blir julen den tid av glädje som Gud har planerat att den ska vara för dig och mig."

Jag önskar dig en God Jul och ett Nytt År med Jesus!

Johan Candelin,
Ordförande, Martyrkyrkans vänner


EGYPTEN

Vi ber för de kristna som fortfarande lider medan det egyptiska samhället försöker finna sin väg framåt, särskilt för dem som fängslats och dem som nyligen frisläppts, att de alla skulle få uppleva Jesu närhet och frid. Vi  ber för rätt och rättvisa i undersökningarna av våldsamheterna och att myndigheterna ska vidta åtgärder för att skydda alla egyptier, oberoende av religionstillhörighet.

(Källa: www.meconcern.org)


IRAN

Vi tackar Gud för att Yousef Nadarkhani inte har avrättats och vi fortsätter att be att dödsdomen mot honom ska återtas. Vi ber att Gud ger honom kraft när pressen på honom att avsäga sig sin tro på Jesus fortsätter. Vi ber också för hans hustru Fatemeh och deras två pojkar, att de får tröst, frid och hopp av Jesus själv och att familjen snart ska få återförenas.

(www.meconcern.org)

KAZAKSTAN

Vi ber för de kristna som har dömts till böter för att ha lett eller deltagit i religiösa möten och speciellt för den av dem som fängslades i två dagar för att ha vägrat betala bötesbeloppet. Må Gud ge dem vishet och styrka att stå upp för sin tro och på så sätt också vinna sina landsmän för Kristus.

(Källa: www.forum18.org)

SYRIEN

Vi ber för bröder och systrar i Syrien, där situationen förvärras för kyrkan. Särskilt ber vi att Herren ska beskydda de kristna mot extremister som utnyttjar den kaotiska situationen och attackerar och plundrar kyrkor och kristna hem. Må Gud ge sitt folk mod och vishet och må situationen i landet bli löst med fredliga medel och leda till mer frihet, inte mer förföljelse.

(Källa: www.opendoorsuk. org)


SRI LANKA

Vi ber att de senaste försöken att införa anti-konverteringslagar i Sri Lanka ska avbrytas och att det i stället blir förändringar i den diskrimination som landets kristna möter. Vi ber också att religionsfriheten ska få bli verklighet i Sri Lanka.

(Källa: WEA)


Martyrkyrkans vänner r.f.
http://www.martyredchurch.net/en



Foto: Julia L. (Lada i norra Österbotten, nära vår sommarstuga)