måndag 1 april 2019

"Välsignelsen stoppades när folket valde ett liv i synd"

Söndag 31.3.2019. Midfastosöndag. Gud kallar. Domarboken. Prövningar.

- Så här mitt i fastan tog jag in några bara grenar från en forsythiabuske i vår trädgård och efter några dagar slog kvistarna ut i blom. Vackra gula blommor! Jag dekorerade litet också med en rysk glasfigur av jungfru Maria som bär ett kors (Maria kunde Skrifterna!) och så tog jag fram ett par sköra ägg. Livet är skört.

I söndags fick jag ta del av god undervisning över Domarboken med temat "I Herrens tjänst" av Thomas C Ingo.
Daniel Wikström var mötesledare den kvällen. Han höll en god inledning, bön (Herrens bön), syndabekännelse och avlösningsord. Av förekommen anledning hölls mötet i finska salen. Ungdomsbandet och Tommy Nyman ledde oss i lovsång och jag uppskattade att de gjorde det så lugnt och fint men samtidigt rytmiskt, harmoniskt och lyhört.

I korthet beskrivet undervisade Thomas Ingo över Domarboken och Gideon. Naturligtvis inledde Thomas med att citera 2 Tim. 3:16-17: "Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." Temat var: "I Herrens tjänst" och Thomas sa bla. att;  "Kallelsen till tjänst börjar när du stiger över tröskeln till din bönekammare." Vidare sade han att "vi ska tro och lyda Guds kallelse, framom att begäran tecken" (och vi ska ju bara få Jona's tecken, som Jesus sade). "Välsignelsen stoppades när folket valde ett liv i synd."

Domarboken och Gideon

- Domartiden präglades av laglöshet "då var och en gjorde vad han ansåg vara rätt" och "alla tänkte bara på sig själv" vilket framgår av bokens slut, sa Thomas inledningsvis efter att ha citerat 2 Tim. 3:16-17. Det som vi kan läsa i Nya testamentet och som Jesus lär är någonting helt annorlunda: "Du skall älska din nästa som dig själv." (Mark. 12:31)

Israels barn "gjorde det som var ont i HERRENS ögon" (Dom. 6:1) och var hårt ansatta och midjaniterna kom in i landet som gräshoppor. Folket utarmades men då började folket ropa till Gud. Känns det bekant? frågade Thomas. Att ropa till Gud när man nått botten. Då börjar man be. Det enda hoppet är Gud och då börjar det hända saker. Det finns en framtid och ett hopp, sa Thomas och citerade Skriften.

Gideon växte upp i reella prövningar. Prövningar är en del av livet, men Gideon kämpade först ensam.

Thomas Ingo citerade Jak. 1:2f "Räkna det som största glädje, mina bröder, när ni råkar ut för alla slags prövningar. Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningarna er uthålliga."

- Vi växer i prövningarna.

I Dom. 6:11 kan vi läsa hur HERRENS ängel kom till Gideon där han höll på att gömma undan vete för midjaniterna." Thomas Ingo sade att man menar att "HERRENS ängel" betyder att det var Jesus som kom. Han sade: "HERREN är med dig, du tappre stridsman." (Dom. 6:12)

Gideon undrar varför allt hemskt kommit över folket, om då HERREN är med dem (v. 13)?

- "Välsignelsen stoppades när folket valde ett liv i synd", konstaterade Thomas Ingo.

Även om det är så här, så ser Gud dej, och han har inte vänt dej ryggen, fortsatte Ingo.

Gideon får höra att orden "du tappre stridsman" och tankarna går till bibliska personer som tex. Mose. Gideon är dock osäker (v. 15) "han är ingenting"; "hans ätt är den oansenligaste i Manasse och jag själv den ringaste i min fars hus."

I v. 16 får Gideon höra att HERREN är med honom. Det finns många som anser sig svaga inför Guds kallelse. I Guds rike gäller att "den förste ska bli den siste" och "den som ger sitt liv ska vinna det" fortsatte Ingo. De 12 apostlarna var mänskligt sett inte starka och framstående. De var fattiga, hårt arbetande, en skattearbetare, en selot, tre bisnesmän och en var Judas Iskariot. Ingen av dem hade några egentliga kvalifikationer att bli apostlar.

Men Jesus väljer att bruka dem som inget är och inget kan. Det kan tom. anses som en fördel med okunnighet. Orden: "Följ mig!" är lätta för ett barn, men svårt för en vetenskapsman.

Thomas Ingo berättade ett praktiskt exempel ur händelser han varit med om och om "små" mänskor som blivit kallade av Gud till stora uppgifter.

Gideon behövde försäkra sig om Guds hjälp så han bad om flera konkreta tecken och han lade ut ullen (v. 36).

Thomas Ingo sade att vi generellt sett inte ska ägna oss åt att "lägga ut ull" och begära tecken om riktningen är klar. Det är naturligtvis inte samma sak som att tex. be om öppna dörrar, men vi har Jesu ord på att vi inte ska få något annat tecken än Jonas tecken (Matt. 16:4). "Vi ska tro och lyda Guds kallelse, framom att begäran tecken."

Folket måste också bekänna sin synd och få förlåtelse (liksom vi) för avgudarna och Gideon skulle bygga ett altare där han skulle offra en tjur (6:27) vilket han gjorde på natten av rädsla för sin far. Det kan vara svårt att bekänna att man har fel, sa Thomas. Det krävdes ett offer, men sedan var det inget som stod mellan Gideon och Gud. "Guds Ande kom när Gideon var ren", sa Thomas. "Guds Ande vittnar om att vi är Guds barn", fortsatte han och citerade Sakarja 4:6 "Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot."

Gideon får i uppgift att samla 32 000 man (kap. 7) men Gud bantar ner styrkan till 300 man eller ca 1 % av manskapet från början. Det blir seger därför att Gud är med och det blir fred i landet. Folket tjänade Gud.

Sammanfattning. Gud kallar:

- till gemenskap. "Följ mig!"
- till tjänst. Missionsbefallningen.

- "Kallelsen börjar när vi stiger över vår bönekammares tröskel", sa Thomas C Ingo.

Hebreerbrevet 11 berättar om stora troshjältar som Abraham, Mose osv. och där nämns också Gideon (Hebr. 11:32) och hur "De var svaga men blev starka," fortsatte Thomas.

"Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot." (Sak. 4:6)

***

Som vanligt på fokussamlingarna var lekmän i tjänst i alla uppgifter och det fanns välkomnare, förebedjare, serverare, barnledare osv.

Några av sångerna vi sjöng var "Vilken vän jag fann", "Du omsluter mig på alla sidor" och Glory, hallelujah, King of Kings".

Kollekten togs upp genom offergång och gick till Fokus ungdomsarbete. Mötet avslutades med att mötesledaren nedkallade Herrens välsignelse då vi höll varandras händer och det fanns möjlighet till förbön och samtal och det var servering denna gång.


Foto uppe: KL (31.3.2019)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar