fredag 14 september 2018

Inför sanningen!

Kyrkhelg Nord (Borgå stift), Karleby 14-16.9.2018. Kvällsmöte kl. 19.00. fredag. Tema: "Finns sanningen?"

Situationen i Finland i dag: "ca 42% tror inte på ett liv efter döden; kyrkan borde införa en haverikommission pga detta men man talar inte ens om saken! En del vill lyda Ordet, andra låter sitt eget omdöme ta Ordets plats."

Church Hill Boys inledde med att sjunga "Det enda som bär" och som solist hade man Kristoffer Streng. Körens framförande var högklassigt och budskapet och sången framfört med inlevelse.

Johan Candelin som var en av kvällens talare inledde med att erinra sig den sk. "Mercedes-väckelsen" i Karleby som inföll år 1975 och som framför allt bredde ut sig på de olika arbetsplatserna i staden. Johans tal rörde sig kring fyra punkter: situationen  Finland i dag, din och min uppgift, sanningen om väckelsen och sanningen om 4 trossyskon.

Johan berättade förstås några goda historier till en början ("det var han som hade känt sig som en man i en kvinnas kropp tills det gick över när han föddes") och sedan berättade han en historia som handlade om begravningsentrepenören som satte upp en skylt i fönstret till sin byrå med texten: "Nytt liv". Vi kristna är kallade att mitt i världens begravningsbyrå förmedla budskapet om nytt liv genom dopet och genom tron.

Mänskan i dag förhåller sig olika till det som är Guds Ord: en del vill lyda Ordet, andra går över Ordet (mänskans omdöme tar Ordets plats) och en del andra går förbi Ordet. "Kroppens välbefinnande intresserar mera än själens välbefinnande i dag", sa Johan. Kärleksbegreppet har också fått en annan innebörd än vad som var tänkt. Hemlängtan fattas oss. "Himlens trumfkort är borta i dag". Finland: 42 % tror inte på att det finns liv efter döden. Kyrkan borde tillsätta en haverikommission pga detta, men man talar inte ens om det! Ta emot evangeliet i ditt eget liv! Tyvärr tas evangeliet som är gratis, inte alltid emot. "Vår uppgift är att göra vägen lättare för mänskor att ta emot evangeliet" tex. genom förbön och goda handlingar.

I dag är Europa ett problemområde när det gäller evangelisation. Evangeliet har dock framgång tex. i Himalaya där mänskorna tar emot evangeliet. Genom MKV har över 1000 evangelister sänts ut i området.

Johan Candelin nämnde även Colombia där över 4000 pastorer dödades under oroligheterna. "Jag är glad att det inte var kvinnor" sa Johan Candelin. Han visade även bilder och berättade om FARC-gerillan där medlemmar kommit till tro genom "Fredens apostel" R. och 34 av dem arbetar nu som missionärer i områden där de tidigare härjat genom våld och död. En omvändelse har skett i deras liv och inneburit förlåtelse, försoning och fredsförhandlingar. "Vår omtanke och kärlek är viktig innan mänskor öppnar sig och tar emot budskapet" sa Johan.

Med på samlingen fanns också en familj från Pakistan som tvingas återvända till sitt hemland men har accepterat detta öde och är beredda att ta risken. Familjemedlemmarna fick inneslutas i bön om beskydd, välsignelse och avskedssången "Vilken vän vi har i Jesus" från den stående församlingen.

Stefan Gustavsson, teolog, författare, från Skåne men bosatt i Stockholm, trebarnsfar beskrev sig själv bla. som en globetrotter. Han har vunnit CS Lewis priset. Han undervisade över temat: "Finns sanningen?" (Joh 18-19)

Definition: Sanning är en egenskap hos ett påstående tex. "Det är september". Egenskapen stämmer med verkligheten. Stefan citerade även Aristoteles filosofiska definition av sanning. "Att säga om det som är att det inte är, eller om det som inte är att det är, är falskt, medan att säga om det som är att det är, och om det som inte är att det inte är, är sant."

Den klassiska synen på sanning:

- Objektiv (det är objektivt sant att det är september nu)

- Universell (september över allt i världen)

-  Evig (stämmer i alla tider)

- Åtkomlig (sanningen är möjlig att komma åt och förstå)

Förändring av sanningsbegreppet: - missbruk av sanningen. Sanningen har förknippats med förtryck. Anspråk på sanningen höjdes och den kristna grunden förnekades. Sanningen i en postmodern tid handlar om det jag känner, inte om verkligheten utan om mig och mina känslor. Vi har då ett subjektivt sanningsbegrepp. Detta är förvirrande och skapar hinder för evangeliet. "Sanningen är ju en bergfast sanning utanför mig själv, men som berör mig personligen."

1. Evangelium
- är ett öppet och offentligt budskap (vi är inte gnostiker) Joh. 18:19-20

2. Ett budskap med anspråk på sanning Jesus: Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst." Joh. 18:37

- "Vad är sanning?" sa Pilatus. Joh. 18:38

3. Evangeliet proklamerar att Jesus är Kung. Joh. 18:33-37 Judarnas Kung.

- Hur svarar du på evangeliets proklamation? Hjärtats attityd är avgörande. Hannas och Kajfas var för säkra. Pontius Pilatus var för cynisk.

G.K Chesterton:  "The truth is a magnet, with the powers of attraction and repulsion"

4. Evangeliet på klassisk grund
- är ett unikt budskap, en unik sanning

Vi tror på en inkarnerad sanning. Vi tror på en person, inte på en abstraktion.
Jesus är full av nåd och sanning. Jesus är vägen, sanningen och livet. Han är Skaparen av allt som finns. Vi tror på en korsfäst sanning. Vi tror på en tjänare, Jesus som burit bort folkets synd. Vi tror på en utgivande kärlek.



Foton: KL (det nedersta fotot från 14.9.2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar