Powered By Blogger

torsdag 6 oktober 2016

MKV - Turkiet och Irak

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 32/2016 (Ordf. Johan Candelin)

I Jesu namn, Det räcker. "there is salvation in no one else, for there is no other name under heaven given among men by which we must be saved.” (Acts 4:12 ESV)



Tack- och böneämnen:

TURKIET (tacksägelse för rättvis dom: fem turkar dömda till livstids fängelse för mordet på kristna i Malatya, bön för de anhöriga)

och IRAK (bön för Raeed i Erbil som håller gudstjänst i flyktingläger)







Viikkoraportti: 
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=45882f1e08

Prayer bulletin: 
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=485a400fef



Fem turkar dömda till livstids fängelse för mordet på kristna i Malatya

TURKIET

"Nio år efter att tre kristna torterades med knivar och sedan mördades i sydöstra Turkiet har domstolen i Malatya där dådet hände, den 28 september dömt var och en av de fem anklagade mördarna till tre på varandra följande livstidsfängelsedomar. Två militärer fick domar på drygt 13 respektive 14 års fängelse, medan sexton andra svarande frikändes.

De mördade var de två turkiska kristna Necati Aydin och Uğur Yüksel samt en tysk protestantisk kristen Tilmann Geske vid bokförlaget Zirve och den beryktade ”Malatya-massakern” skedde den 18 april 2007 och vi har under årens lopp många gånger bett för en lösning i fallet. Nyheten om de länge emotsedda domarna i fallet spreds snabbt inom turkisk media när den 115:e domstolsbehandlingen avslutades. Emre Gunaydin, Salih Gurler, Abuzer Yildirim, Cuma Ozdemir och Hamit Ceker befanns alla skyldiga till överlagt mord och dömdes till livstids fängelse utan möjlighet till villkorlig frigivning. Men de flesta medier nämnde inte i sina rapporter domstolens överraskande utslag: de nu dömda mördarna skulle fortfarande de facto få fortsätta leva i frihet med enbart rutinmässig övervakning medan fallet överklagas till två högre instanser.

Under åren av domstolsbehandlingar, som inleddes i november 2007, har de svarande och deras jurister yrkat på att attacken var ett försök att stoppa missionärers ”skadliga aktiviteter” som enligt uppgift försöker förinta den turkiska nationen och islams ära. En större skandal utbröt när inrikesministeriet tvingades inleda undersökningar gällande tjänstemäns påstådda inblandning och allvarliga brister i statsåklagarens skötsel av fallet.

Så i mars 2014 chockades Turkiets lilla protestantiska samfund när de anklagade frisläpptes mot borgen enligt en ny reformlag, trots försäkran att männen skulle hållas i husarrest. (Enligt landets nuvarande bestämmelser kan en misstänkt inte hållas fängslad mer än fem år innan den slutliga domen slås fast.) De tre som bodde i Malatya måste bära en form av elektronisk boja medan de två andra som bodde i avlägsna städer varje vecka skulle anmäla sig vid den lokala polisstationen. Fastän domstolen i Malatya nu har funnit dem skyldiga, måste fallet granskas och godkännas av högre rättsinstans innan domen kan verkställas.

Så trots att de fick livstidsdomar, arresterades och fängslades inte förövarna – till offrens familjers och vänners bestörtning. Eftersom förövarna redan har avtjänat de maximala fem år som en anklagad kan hållas fängslad och fallet nu genom överklagan gått vidare till högre instans, kunde de inte fängslas. Men åklagaren hänvisade till risken med att förövarna flyr landet och krävde att de arresteras, vilket också skedde följande dag den 29 september."

(Källor: meconcern.org, www.worldwatchmonitor.org)


"- Kristna i Turkiet är tacksamma för utvecklingen och tillsammans med dem fortsätter vi att be att motivet och hjärnan bakom dessa mord skulle avslöjas, samt att processen med överklagan skulle framskrida smidigt och snabbt och domen stå fast. Vi ber också för de mördades familjer som åter en gång blir påminda om det grymma dådet, må Herren trösta dem och ge dem styrka att gå vidare."



IRAK


"Vi ber för Raeed och hans viktiga arbete i Erbil. Raeed är en munk från Qaraqosh, som måste fly och nu har startat ett tillfälligt kloster i ett flyktingläger för internflyktingar.

År 2001 upplevde han en andlig kallelse att bli munk så han anslöt sig till fyra andra i ett litet kloster. Men hans liv skakades om rejält någon tid senare. Under den USA-ledda koalitionens ockupation av Irak krockade en taxi som Raeed satt i med en pansarvagn och i olyckan omkom hans vän och själv hamnade han i koma. Han vaknade upp bara för att upptäcka att han var den enda som överlevde olyckan. Detta utmanade hans tro som aldrig förr. Han kunde inte förstå varför något sådant kunde hända efter att han valt att övelåta sitt liv i Guds tjänst.

”Men det som hände fördjupade min tro. Det gav mig min kallelse tillbaka. Jag lovade lyda Jesus och Han sade: Den som följer Jesus ska inte se sig tillbaka.”

Det var inte den enda utmaningen för Raeeds tro. Tragedin drabbade honom igen tio år senare när han plötsligt befann sig mitt i den så kallade Islamiska statens invasion av hans hemstad och han blev tvungen att fly. Under de följande månaderna blev Erbil tryggheten för tusentals andra som också flydde undan Isis, bland andra många kristna som flydde för sina liv. Raeed fann en mening i detta kaos i tanken på sin kallelse att ”följa Jesus vad det än kostar”: han hjälpte till att starta ett kloster mitt i flyktinglägret för kristna i utkanten av Erbil. Till kyrkan där han tjänar – en tillfällig byggnad i lägret – kommer det nu så mycket folk att människor måste stå i dörröppningen under gudstjänsterna.

Han berättar att han aldrig tänkte sig att ett flyktingläger skulle vara hans plats att tjäna, men han accepterar det som sin kallelse. Han arbetar i lägret tillsammans med en grupp nunnor och leder till och med gudstjänster när prästen inte är på plats. Han är precis sådan som man föreställer sig att en munk är: hans gester är lugna och tystnaden verkar vara naturlig för honom. Han är ett välkommet ansikte bland de människor vars liv har vänts upp och ned och som har många svårigheter framför sig.

”Men jag måste inte vara någonting övernaturligt”, säger han. ”Jag behöver bara finnas här med människorna i kyrkan, för Gud behöver mig här… Det handlar bara om Jesus. Jesus är kärnan. Han är klippan som vi bygger på. Och vad som än händer, kommer vår klippa aldrig att försvinna. Han kommer alltid att vara här.”

(Källa: www.worldwatchmonitor.com)

Martyrkyrkans vänner r.f.



Foto: KL (Karleby landsförsamlings kyrka)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar