Powered By Blogger

lördag 12 mars 2016

Map of Salvation - Väst möter islam

Temakväll i Nykarleby församlingshem 12.3.2016. Filmen; en oerhört viktig dokumentär: "Map of Salvation". Kvällsmöte med temat: "Islam möter västvärlden" med teol.dr docent Svante Lundgren (Pargasbo, nu anställd vid Assyriska riksförbundet, Sverige)

Det var en mycket kunnig guide och huvudperson som lotsade oss genom filmen "Map of Salvation" som handlar om folkmordet 1915 på armenier, assyrier och pontiska greker. Dessutom besvarade han i sitt anförande under kvällsmötet de flesta frågeställningar som ställs bland mänskor idag och särskilt på sociala media. Filmens första del dokumenterar * fem kvinnliga missionärer från Norden som gjorde en otrolig humanitär insats under folkmordet på armenierna samt bevittnade det. Svante Lundgren är själv filmens berättare och följer i deras fotspår genom att uppsöka ett otal platser i världen samt forska i många arkiv. Dokumentären är gammaldags utförd och passar väl för denna typ av film. Folkmordet (Seyfo) pågick mellan 1914 och 1923 och år 1915 var kanske det värsta året. Man beräknar att ca 1, 5 miljoner armenier, 300 000 assyrier och ca en miljon greker utrotades eller förintades.  Turkiet har inte erkänt detta folkmord utan säger att det handlar om lögner eller att de kristna minoriteterna dog av hungersnöd och pga inbördeskriget. Det var särskilt fem namngivna turkiska ledare som initierade förföljelsen mot ovannämnda grupper men det var också fem kvinnliga missionärer som motverkade deras ondska och räddade många föräldralösa barn och även vuxna senare i olika flyktingläger. Dödens område (karta) blir också räddningens karta (Map of Salvation).

Bakom förföljelsen och utrotningen av de kristna minoriteterna stod ungturkarnas strävanden till enhetlighet i landet. De kristna skulle alltså bort och kurderna assimileras. Kurderna har stått emot assimileringsförsöken men utrotningen och bortdrivningen av de kristna lyckades.

Omvärlden ställer i dag tyvärr inga större krav på Turkiet att erkänna sin historia, utan istället pressar Turkiet tex. EU pga flyktingkrisen och begär pengar och eftergifter. Ett faktum är också att tex amerikanerna anser att deras flygbaser i Turkiet behövs. Realpolitiken vinner alltså över sanningen, konstaterade Svante Lundgren.

Ättlingarna till offren för folkmordet lider av det som deras släktingar gått igenom. Sorgen och lidandet minskar inte eftersom Turkiet inte har erkänt att de grymma handlingarna begåtts. Världens ointresse och det faktum att bödlarna blev rika, hyllades och kom undan utan straff inverkar också negativt på sorgeprocessen. Armenien var världens första kristna land och år 301 infördes kristendomen där.

Filmen visar bilder av de fem kvinnliga missionärerna och deras osjälviska arbete när de räddade tusentals föräldralösa armeniska barn genom att grunda barnhem och skolor. De såg barnen som sina egna barn. I filmen visas också autentiska fotografier av massgravar och avrättningar, fördrivningar och svältande mänskor som flyr genom öknar. I fjol uppmärksammades 100-årsminnet av Seyfo.

I går hade det gått 6 år sedan Sveriges riksdag erkände folkmordet, sa Svante Lundgren och konstaterade att det ännu förekommer demonstrationer och motdemonstrationer mellan turkar och kurder i Sverige.




KVÄLLSMÖTET kl. 19.00 "Väst möter islam"

Psalmen 87 sjöngs som inledning efter kyrkoherde Lars-Johan Sandviks välkomstord.

Leon Jansson, verksamhetsledare för Förbundet Kyrkans Ungdom inledde mötet och utgick från Gamla testamentet om Ismail och Isak och sade att Gud också vill bli de förskjutna sönernas far och att vägen går genom Jesus Kristus. Han uppmanade till frimodighet i mötet med araber i dag och uppmanade oss att möta dem med Faderns öppna famn.

"Inkki" Sandvik bjöd på vacker skönsång under maken Lars-Johan Sandviks pianoackompanjemang. ("It is well with my soul").

Teol.dr, docent Svante Lundgren inledde med att konstatera att när den muslimska närvaron i vår världsdel ökar skapar det frågor hos oss. En del tror att "det är slutet på Europa" och andra menar "vi behöver nytt blod". Lundgren ansåg att båda sidor har fel, men att problem visserligen uppstår.

1) Det handlar om 1 1/2 miljard muslimer och islam är en stor religion. Men islam har många ansikten, islam är brokigt och 5/6 av alla muslimer är inte araber. Tron utövas på olika sätt. Det är lätt att svartmåla eller skönmåla islam genom att hänvisa till ytterligheter. Huvudfåran är viktigast, ansåg Lundgren.

2) Islams roll i samhället

Ingen är enbart muslim. Det handlar också om etnicitet och samhällsklass. Han nämnde att det är sociala problem som ligger bakom tex. bilbränder och liknande i Sverige. Religionen förklarar inte allt.

En del är rädda för att "islam är slutet för Europa" och menar att "demografiskt tar islam över". Svante Lundgren punkterade dessa rädslor genom att hänvisa till fakta om demografi som gjorts av FN, CIA osv.  Om nativiteten ligger under 2, 1 minskar befolkningen på sikt. I Finland är talet 1, 75 men faktorer som inverkar positivt är att medellivslängden ökar. Faktorer som in- och utflyttning ska också beaktas. I 14 länder med muslimsk nativitet är talet under 1, 75. Det finns kristna afrikanska länder med hög nativitet men även muslimsk-afrikanska länder med hög nativitet och dessa båda balanserar upp varandra. En del muslimska länder har också sjunkande nativitet och när de kommer till Europa anpassas de snabbt, dvs nativiteten sjunker.

Påståendet att "IS skickar hit terrorister med flyktingströmmarna" stämmer inte, sa Lundgren. Eventuella terrorister kommer inte med flyktingströmmarna dvs de åker inte livsfarlig gummibåt över stormande hav eftersom de har tillgång till bättre färdmedel och redan finns i etablerade i olika länder.

Lundgren hänvisade till Magnus Ranstorp (svensk flyktingforskare).

De europeiska säkerhetstjänsterna stoppar terrordåd innan de hinner förverkligas och det har inte handlat om en enda asylsökande. Det är mycket mera vanligt förekommande att "den andra generationens flyktingar" orsakar problem.

De flesta flyktingar som kommer till Sverige är från Syrien och Afghanistan. Till Finland kommer man från Irak.

Ibland hör man mänskor påstå att unga män som flyr från Irak istället borde stanna och kämpa. Lundgren sade att det i Irak råder inbördeskrig och att landet är splittrat. För vem skulle de kriga? Och mot vem? Han beskrev problemställningarna mellan sunnimuslimer, shiamuslimer och de kristna som alltid är i kläm.

Lundgren nämnde också att de bosniska flyktingarna som flydde på 90-talet till Sverige har lyckats utbilda sig mera framgångsrikt än svenskarna. Beror det på islam eller beror det på att de flydde från ett europeiskt land? Däremot har somalierna inte lyckats lika bra med integreringen. Beror det på att de kommer från primitiva samhällen och att en del är analfabeter?

Det är inte alltid religionen som är den avgörande faktorn.

Radikaliseringen är dock en fara, sa Svante Lundgren. I Storbritannien har utvecklingen varit att invandrarna varit fredliga, medan deras barn radikaliserats mera än sina föräldrar.

Svante Lundgren nämnde Mona Sahlin (Sverige) som varnat för hotande radikalisering bland ungdomar, som värvas av terrorister. Det sker en sekularisering av muslimska ungdomar pga samhällets påverkan. Ibland gör samhället ungdomarna radikala, ibland inte.

Vilka är det som åker ner och krigar för IS? Är det de "ovetande" som värvas?

Lundgren hänvisar till Petter Nesser:

1) De missanpassade. Unga mänskor i problemförorter i Sverige hyser ilska mot samhället och blir destruktiva i sitt handlande. De får utlopp för sin aggressivitet genom att "slåss för Gud". De vet att vanlig kriminalitet är futtigt. Genom att ansluta sig till terroristceller får de också en gemenskap.

2) Drifters. Ungdomar som driver omkring och tillhör samma gäng, har samma kompisar. I detta fall behövs social åtgärder för att motverka radikalisering!


3) Entreprenörerna. Dessa kan islam. De har en radikal tolkning och lockar andra med. De är ofta äldre rekryterare. De nås inte med sociala åtgärder. Här gäller ideologiernas kamp.


I vår tid är det lätt att sprida budskap via internet. Unga mänskor har inte svårt att få tillgång till och lyssna på radikala muslimers budskap tex.

Lundgren hänvisade även till boken "Who Speaks For Islam?: What a Billion Muslims Really Think" (Ph.D. John L. Esposito, Dalia Mogahed). Han sade att endast 7 % av världens muslimer är radikala. Men av 1, 5 miljarder muslimer är 105 miljoner alltså radikala. När man frågade om terrorhandlingarna under den 11 september var ok, svarade 7 % att det var berättigat. 30 % sade att det delvis var berättigat. En skrämmande hög minoritet tyckte alltså att det var ok att krascha med flygplan in i byggnader med mänskor!

1/3 har "problematiska åsikter" som tex. att samhället borde vara styrt av sharialagar. I Tyskland har tex. muslimer kastat fram förslaget att muslimer inte skulle lyda under tyska lagar. Detta är problematiskt eftersom alla borde vara lika inför lagen, sa Lundgren.

Svante nämnde att en del muslimer hävdat att "Israels väg är vår" och hänvisade till frånvaron av civila domstolar. Istället finns rabbindomstolar. De kristnas familjerätt sköts av kyrkosamfunden och muslimernas av sharia osv. Denna tanke fann inget stöd hos Svante Lundgren.

Vi borde ändå inte låta oss skrämmas av att de grupper som är våldsamma får mycket fokus. Demokratins paradox innebär att tillåta krafter som vill avskaffa demokratin att yttra sig.

Hur skall vi som kristna bemöta muslimer?

- Vi ska möta dem som vi möter andra människor, alltså med kärlek och respekt. Och med finkänslighet.

Den muslimska invandringen och kontakten med muslimska flyktingar innebär en enorm möjlighet ur missionsperspektiv, sa Svante Lundgren. Det är nämligen inte lätt att nå ut med evangeliet i muslimska länder, men nu kommer de till oss! Olika församlingar har också kunnat mobilisera sina medlemmar till att hjälpa, vilket har inneburit en enorm välsignelse. I Södertälje har invandrarkyrkorna vitaliserat kyrksamheten i en annars ganska anemisk miljö.

Se inte invandrarna som ett hot. "Var inte rädda", som Jesus sade, var uppmaningen från Svante Lundgren. Frön till problem och svårigheter finns visserligen, så vi ska naturligtvis inte vara naiva heller.


Kyrkoherden höll avslutningsord och bön samt nedkallade Herrens välsignelse. Slutpsalm var nr 101.


Mitt sammandrag av mötet.

Arr: Nykarleby församling, KREDU och KU


* Filmen Map of Salvation. De fem kvinnliga missionärerna var: läraren Karen Jeppe, Danmark, missionärerna Maria Jacobsen, Danmark, Bodil Biørn från Norge, Alma Johansson, Sverige, och Hedwig Büll, Estland.

”Map of Salvation” hade premiär i Armeniens huvudstad Jerevan den 22 april 2015. Filmen har producerats av ett armeniskt filmbolag och regisserats av Aram Shahbazyan.



Map of Salvation
(trailer) 5:59: 
https://www.youtube.com/watch?v=0ujkXRtDZSA


Armenpress (article and trailer):
http://armenpress.am/eng/news/835704/hing-misioner-kananc-masin-patmox-prkutyan-qartez-filmy.html



Hujådå - Assyriska riksförbundets tidning:
http://www.hujada.com/



Alma Johansson berättar:
https://urmitthjarta.wordpress.com/2009/02/13/alma-johansson-missionaren-bland-armenierna/




Bloggat och fotograferat: Kerstin Lindén (med tillstånd av Svante Lundgren). Fotot uppe av teol.dr docent Svante Lundgren och fotot nertill av altaret i församlingssalen i Nykarleby.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar