Powered By Blogger

söndag 25 januari 2015

Fokus - Du har en kallelse, se vem du i Kristus är - Vi hedrade Minnesdagen för Förintelsens offer

Bön för lidande kristna och förtryckta folk. International Holocaust Remembrance Day 27.1.2015

Lekmannasamlingen Fokus, 25.1.2015 kl. 17.00 (Jakobstad). Vi hedrade minnesdagen för Förintelsens offer (Holocaust, Shoah, 70 år sedan befrielsen av Auschwitz). Undervisning om lärjungaskap: Tomas Björkman. Vid flygeln: Kristian Östman & co.

- "Du har en viktig uppgift. Alla har fått uppgiften: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen." Det är en betydelsefull uppgift.  --- "Om  någon är ordets hörare och inte dess görare, liknar han en man som betraktar sitt ansikte i spegeln, och när han har sett sig själv i den, går han sin väg och glömmer genast hur han såg ut."



Tacksam över att ha fått medverka - det blev en fin och värdig kväll med ca 60 personer närvarande då vi uppmärksammade Internationella minnesdagen för Förintelsens offer (International Holocaust Remembrance Day). Några barn tågade in i den mörka salen med ljus i händerna tillsammans med Susanne Kummel och så sjöng vi alla: "Det lilla ljus jag har". Kristian Östman hade förberett bilder från Förintelsen som visades på en skärm och sedan berättade jag om Förintelsen i inledningen (historia, 70 år sedan befrielsen av Auschwitz, nutid: antisemitism idag, Iran-Israel, biblisk parallell (Hadassa Ester), lärdomar).

Det röda förbönsljuset (eller 2 denna gång) lyste för förföljda kristna och förtryckta folk. Inledningen avslutades med bönen Fader vår och psalmen "Bliv du hos mig". Det var mycket högtidligt och barnen var duktiga. Vi får vara ljus, som barnen, i en mörk värld och låta Kristi kärlek och omsorg lysa fram när vi säger ifrån då vi stöter på förföljelse, orättvisor, mobbning osv.

Thomas Björkman undervisade om lärjungaskap och kallelse och nämnde bla. Mose, Jona och Jeremia. Hur såg dessa på sig själva vid kallelsen? Var de genast villiga att gå? Hur gör vi? Vem är vi, i oss själva och i Kristus? Vi har ett uppdrag och Gud rustar oss och är med oss där vi går bedjande fram.

Lena och Johan Sandberg tackade och bad för förbönslapparna. Kollekten gick till Ralf Salos understödsring. Nästa gång: Fokusfest, Knytkalas (Annika Sundberg informerade), Mötesledaren nedkallade Herrens välsignelse och sammanfattade kvällen med Dan.6:10 och Mal. 3:10. Lovsång, förbön, samtal, servering - öppet slut.

Jag hade med mig judisk-kristen böneduk från Israel, adventsljustake med Davidsstjärna, stor Davidsstjärna på väggen...

Kristian och co vid flygeln (Bobo och Monica). Maj-Britt S skötte serveringen, Johan N. var välkomnare vid dörren och tog upp kollekt tillsammans med Harry S. Nina Wikström mfl. i barnfokus-programmen.


************************

Vi inledde alltså med att några barn tågade in i den mörka salen med ljus i händerna under ledning av Susanne Kummel som bar ett rött ljus. De ställde upp sig längst fram i salen och vi sjöng tillsammans: "Det lilla ljus jag har, det ska få lysa klart..."

Sedan visade Kristian Östman några bilder från Förintelsen (Holocaust) och jag hälsade välkommen och sade att det blir en litet annorlunda inledning denna kväll eftersom vi kommer ihåg/hedrar offren för Förintelsen på Förintelsens minnesdag den 27.1 (International Holocaust Memorial day). Man kan alltså också göra det denna söndag.

Min inledning: "Förintelsen var utrotning, etnisk rensning, folkmord på över 6 miljoner judar och även andra etniska grupper.

Det har snart gått 70 år sedan Auschwitz stängdes eller befriades.

Varje mänska har ett gudagivet oändligt högt värde i sig själv. Detta glömde nazisterna och andra bort. Vi får aldrig glömma det.

I dag år 2015 har antisemitismen vaknat till nytt liv; i Malmö där judar förföljs verbalt och fysiskt, i Paris (det som hände nyligen), i Finland osv.

Iran hotar att utplåna den demokratiska staten Israel, det enda land där judar kan vara trygga, och kristna i Mellanöstern också, för den delen.

I samma landområde där Iran nu ligger, men på Bibelns tid berättas i Esters bok om en man som hette Mordokaj, av judisk härkomst. Han går till sin adoptivdotter och släkting; drottning Hadassa Ester och ber henne att vädja och begära nåd för sitt folk inför kung Ahasveros, eftersom den onde tjänaren Haman, vid hovet, hade låtit skicka ut en skrivelse om att alla judar i hela landet skulle förintas, utrotas, dödas. Mordokaj säger så här till Ester, som först tvekar, eftersom hon inte hade lov att träda fram inför kungen:

"Tro inte att du ensam av alla judar ska slippa undan därför att du är i kungens hus. För om du tiger denna gång, skall judarna få hjälp och befrielse från annat håll, men du och din fars hus kommer att förgöras. Vem vet om du inte har nått kunglig värdighet just för en tid som denna?" Ester 4:13b-14

Ester går till kungen, han lyssnar på henne och de onda planerna mot judarna i landet avstyrs, stoppas.

- Också idag ska vi protestera och reagera på förföljelse, förtryck, hot, hat, mobbning, ondska, speciellt om någon särskild folkgrupp hotas (vi tänker på Irak, Syrien, Sudan, Nigeria....listan kan göras lång). Vi vet att det finns icke-demokratiska stater där mänskor fängslas bara för att de står upp för rättvisan.

Vi ska inte glömma Förintelsen av de 6 miljoner judar som utrotades och vi får inte låta det hända igen!

Vi får vara ljus, som barnen, i en mörk värld och låta Kristi kärlek, medkänsla och omsorg lysa fram när vi säger ifrån då vi stöter på förföljelse, orättvisor, mobbning osv. Därför ber vi också för lidande kristna och för förtryckta folk.

Syndabekännelse och avlösning med bönen Fader vår.

Sedan sjöng vi psalmen 522 "Bliv du hos mig". Obs sista versen: "Herre, ditt kors låt för mitt öga stå, när genom dödens dal jag sist skall gå. Skuggorna flyr för ljuset ifrån dig. I liv och död, o Jesus, bliv hos mig". Vi har också korset i Fokus.


Info om möte i Finska salen 28.1 kl. 18.00 "Elämä ristissä".

Sång och kollekt (Ralf Salos understödsring)



UNDERVISNING med Thomas Björkman om lärjungaskap . Vem är jag? Jag en lärjunge?

Thomas nämnde först att han besökt Ungdomens Kyrkodagar å yrkets vägnar och sade att han i en debatt, som även synts på Kyrkpressen, saknade aspekten: "Vad lär Bibeln?" I diskussionerna kom bara fram olika åsikter och tyckanden - "Jag vill, jag tror, jag tycker..."

Vem är jag? Vad tror jag på? Var står jag? Vem är vi i Kristus? Hur ska andra veta det om du inte själv vet? Vad är det som bestämmer vad du tror? Är det säkert att du själv bestämmer eller är det andra som dikterar ditt värde - på arbetsplatsen, i samhället, i församlingen. Har du en mall att passa in i?

- Om jag säger att jag är "Rättfärdig, salig, skuldfri, helig, Guds avbild, utvald, högt älskad, Guds ögonsten" - tror många att man är uppblåst. Eller, hur känns det på morgonen när du vaknar?

Det har betydelse vem du är om du får en kallelse. Kanske Gud kan använda mig...?

Du har en viktig uppgift. Alla har fått uppgiften: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen." Det är en betydelsefull uppgift. Du är rättfärdig, salig, skuldfri, helig osv.

Vi har olika gåvor och olika kallelser.

Vi frestas att tänka att andra är bättre, yngre, äldre, bättre att tala osv.

Thomas presenterade 3 personer som Gud kallade:

1. Mose

Hans uppdrag: 2 Mos. 3:10 "Gå nu! Jag skall sända dig till farao, och du skall föra mitt folk, Israels barn, ut ur Egypten."

Hans ursäkt: 2 Mos. 3:11 "Men Mose sade till Gud: Vem är jag, att jag skulle gå till farao och att jag skulle föra Israels barn ut ur Egypten?"

2 Mos. 4:13 "Men Mose sade: "Herre jag ber dig: Sänd ditt budskap med vilken annan du vill."

Gud visade flera tecken för honom (ormen, käppen, handen, spetälska, blodet i Nilens vatten).

Mose var rädd. Han vågade inte, kände sig kanske oduglig. Han såg på sig själv men inte på vem som bad honom. Han kände sig liten och hjälplös inför uppgiften.

Upplösningen: 2 Mos. 4:14-15 "Då upptändes HERRENS vrede mot Mose och han sade: "Har du inte din bror Aron, leviten? Jag vet att han är en man som kan tala. Och se, han är på väg för att möta dig, och när han får se dig skall han känna glädje i sitt hjärta. Du skall tala till honom och lägga orden i hans mun. Och jag skall vara med din mun och hans mun, och jag skall lära er vad ni skall göra."



2. Jona

Hans uppdrag:
Jona 1:2 "Stig upp och bege dig till Nineve, den stora staden, och predika mot den, ty deras ondska har kommit upp för mitt ansikte,"

Hans ursäkt: Jona 1:3 "Men Jona steg upp för att fly till Tarsis, bort från HERRENS ansikte. Och han for ner till Jafo och fann där ett skepp som skulle gå till Tarsis. Han betalade för resan och steg sedan ombord för att fara med dem till Tarsis, bort från HERRENS ansikte."

- For Jona genast till Nineve? Nej, han flydde med ett skepp till Tarsis. Han for i en helt annan riktning. När Gud sände en storm sov Jona djupt. "Han somnade bort från sin uppgift", sa Thomas Björkman. Gör vi det också? Man ids inte bry sig...man tar till ord som "jag tycker att" osv. eftersom det är lättare att göra så. Vi vågar inte alltid stå upp för Guds ord. Tänk om jag blir impopulär?

Gud sände en fisk som slukade Jona. "3 dygn inne i en fisk utan syre är redan det en stor sak", sa Thomas.

Sedan börjar Jona tänka på andra också. Han blir förkrossad. Gud hör hans bön och han kommer upp på land. Han får samma uppgift en gång till. Jona förstod att Gud hade en uppgift för honom och att han har Gud på sin sida. Han förstod vem Gud är.

Mänskorna i Ninveve ångrar sig och Gud skonar staden. Blir Jona glad? Jona blir sur och arg och undrar varför Gud skonade dem. Det går inte alltid som vi vill. Gud har kanske en annan lösning än vi har.


3. Jeremia

Hans uppdrag. Jer. 1.5 "Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken."

- Hans uppdrag var att vara en profet för folken!

Hans ursäkt: Jer. 1:6 "Men jag svarade: "O, Herre, HERRE! Jag förstår inte att tala, ty jag är för ung."


Upplösningen: Jer. 1:10 "Jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera."

Jer. 1:19 "Jag är med dig säger HERREN, för att rädda dig."

- Herren är med! Det behöver vi få veta. Gud är med där vi går bedjande fram, sa Thomas. Om vi ser på oss själva börjar vi ursäkta oss. Vi ska se vem vi i Kristus är.

Jak. 1:23-24 "Om  någon är ordets hörare och inte dess görare, liknar han en man som betraktar sitt ansikte i spegeln, och när han har sett sig själv i den, går han sin väg och glömmer genast hur han såg ut."

- "O, hur sant är ej detta!" Vi glömmer så lätt. När Israels folk vandrade ut ur Egypten glömde de Guds löften och de klagade. Vi glömmer också och vi tvivlar fast vi kanske fått vara till stor välsignelse för andra. Vi ska blicka in i Bibeln och se vilka planer Gud har för oss. Det hänger inte på vår egen förträfflighet. Gud frågar: Vill du? Gud har ingen annan att skicka.

Det vi har att komma med är ingenting vi själva tänkt ut. 2 Petr. 1:16 "Det var inte några utstuderade myter vi följde, när vi förkunnade för er vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst, utan vi var ögonvittnen till Jesu majestät."

Gud själv borgar för sitt ord. Vi får frimodigt bekänna Gud och hans ord. Det håller och det fungerar. Vi är inte ensamma och det handlar inte om vår duglighet. Gud kan. Gud vill. Gud är med oss.

Mitt sammandrag av Thomas Björkmans undervisning. Thomas delade också ut ett papper med bibeltexter och frågor i anslutning till undervisningen att fundera över.




Efter undervisningen sjöng vi en sång och sedan kallades förebedjarna Lena och Johan S. fram och vi tackade och bad för böneämnena under deras ledning.

Nästa gång: 17.00 Fokus fest (Hjältegala) Knytkalas.

Ordet lämnades fritt en kort stund. Sedan sammanfattade mötesledaren kvällen med ord från Dan. 6:10 (Daniel bad med fönstret öppet i riktning mot Jerusalem) och Mal. 3:10 "För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger HERREN Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelser strömma ut över er i rikt mått."

- Det är viktigt att vi "för in mat" i Fokus dvs ser till att vi har bibelenlig förkunnelse. Då blir vi välsignade.

Mötesledaren nedkallade Herrens välsignelse. Öppet slut med lovsång, förbön i salen och i rummet bredvid, samtal och servering.



Några lovsånger (ett särskilt tack till Kristian Östman för musik och kortfilm om Holocaust)

- "Amazing grace" (My chains are gone, I've been set free, my God, my Savior has ransomed me and like a flood His mercy reigns, unending love, amazing grace),

- Psalmen 522: "Bliv du hos mig ty afton kommen är",

- "Jesus, only Jesus" (Who has the power to raise the dead? Who can save us from our sin? He is our hope, our righteousness Jesus, only Jesus)

- "Jesus, only Jesus":
https://www.youtube.com/watch?v=MJO969YFXLg

- "Låt oss få känna Ditt rikes underbara doft", "Vår konungs majestät", "Över hela vår jord" mfl.






Foto från mobiltelefon: FC, Jakobstad 25.1.2015 KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar