Undertecknad fungerade som mötesledare för senaste söndags Fokussamling. Ett hundratal personer hade samlats för att be, lovsjunga och höra kaplan Jan Nygård undervisa över ämnet: "Förnyelse i den helige Ande". Det var glädjande att så många hade slutit upp och jag fick även vetskap om personer som kom första gången till Fokus. Också olika nationaliteter fanns representerade. Jag konstaterade att alla som tror på Jesus Kristus som sin ende Frälsare ifrån synden hör till den heliga kristna Kyrkan. Dit hör också systrar och bröder i andra länder.
Som vanligt sköttes alla uppgifter (utom undervisningen) av lekmän. Johan N. fungerade som välkomnare vid dörren, Annika F. skötte om serveringen, Bobo Dahlbacka med team ledde lovsången, Camilla W och Anki hade hand om barnen i Barnfokus och Olle och Helena D. fungerade som förbedjare för tacksägelse- och förbönslapparna. Hasse och Agneta ställde upp som förebedjare i salen. Tekniken (bandning och mikrofoner osv.) sköttes också av lekmän.
Mötesledaren inledde med att hälsa alla välkomna (särskilt de nya) och betonade att vi samlas i Jesu namn. Endast Jesu namn kan frälsa. Kort fri bön. Undertecknad tände också, förutom de två vanliga vita ljusen framme i salen på ett litet bord, ett rött böneljus för de lidande kristna systrarna och bröderna i världen. Sedan ledde lovsångsteamet oss i ett par lovsånger där barnen också kunde vara med. Vi sjunger till Guds ära och fokuserar på hans väldiga gärningar oberoende av hur vi känner det.
Kollekten gick som vanligt till: Martyrkyrkans vänner, Sat 7, UMU (Lemmettis och Maria L) och Ralf Salos understödsring. Kollekten togs upp strax före predikan genom offergång och den blev dubbelt så stor som vanligt.
Iris Dahlbacka informerade om en Ekumenisk kvinnokonferens 17.3.2012 "Tillsammans vid källan" och Ralf Salo informerade om en "Mötesserie i Kyrkhemmet" i Bennäs 17-21.2 med israelkännaren Bengt Berggren från Sverige. Mötesserien inleds fredagen den 17 februari med en "Sabbatsmåltid med Jesus i centrum".
I min inledning som är svår att referera eftersom jag talade fritt ur hjärtat, nämnde jag att det är en lottovinst att få födas och få bo i Finland, med fri skolgång, gratis universitetsstudier, de allra flesta av oss har ett hem, mat, kläder, en säng att sova i - kort och gott: vi vet inte hur bra vi har det. Samtidigt hör vi om den globala finanskrisen och om krig, förföljelse och oroshärdar på många håll runt om i världen (jag nämnde tex. Nordkorea, Iran, Irak, Afghanistan, Egypten, Vitryssland, Israel, Nigeria, Sudan). Jag nämnde också välsignelsen med "nätet" som gett mig många nya vänner och kontakter i andra länder. Jag tror att Finlands folk har ett särskilt ansvar att komma ihåg dem som inte har det så bra och särskilt vi som räknar oss som troende är kallade till att be för dem som förföljs och lider för sin tro runt om i världen eller som har det svårt på olika sätt. Gud hör bön. Jag citerade också den svenske prästen Lars Borgströms ord: "Våra böner stiger upp inför Allmaktens tron i Himmelen och samlas upp på guldfat (Upp. 8:4 "Och röken från rökelsen tillsammans med de heligas böner steg från ängelns hand upp inför Gud."). Tro på Guds löften om bönhörelse! Vi behöver inte bli lamslagna och rädda för all ondska som vi bevittnar eftersom vi har en stor Gud och Jesus trots allt har all makt i himlen och på jorden. Som uppmuntran till oss alla nämnde jag också orden som en modig ung fängslad och torterad vitryss (Дмитри Дашкевич) nyligen har yppat: "Men vi tackar Gud, som alltid för oss fram i Kristi segertåg och genom oss överallt sprider sin kunskaps väldoft." 2 Kor. 2:14. Det är bara Kristustron som kan styrka en människa så och samtidigt är "Kristusdoften" en stor hemlighet; någonting som vi inte själva kan känna eller se.
Jag avslutade inledningsandakten med den bön som Jesus själv har lärt oss att be: bönen Fader vår.
En av barnfokussångerna löd: "Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus". En av lovsångerna löd: "Innerligt söker jag Dig".
Offergång (med sången: "Grip du mig helige Ande")
Predikan (Jan Nygård) "Förnyelse i den helige Ande"
Jan inledde med bibeltexten från Tit. 3:4-6.
"Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare."
Johannes 1:12-13 uttrycker "Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud."
Vi är alltså födda av Gud och inte på grund av blod (härstamning) och inte på grund av köttets vilja. Frälsningen kommer från Gud själv. Den tog sig uttryck i Guds barmhärtighet genom Jesus, synligt genom dopet. Frälsningen är ett bad till ny födelse genom vatten och Ande.
Jan nämnde också ett bibelställe i Hesekiels bok där det talas om att "folket var som ett naket barn i naturen" och då förbarmade sig Gud.
Hur sker frälsningen?
I Johannes 3 berättas om den lärde Nikodemus och hans samtal med Jesus. Jesus talar om att en nyfödelse är nödvändig. Nikodemus har svårt att förstå och har barnsliga invändningar mot detta. "Hur kan en mänska födas när hon är gammal?" Joh. 3:4
Paulus säger att frälsningen sker genom ett bad till ny födelse och Jesus säger att det sker genom vatten och Ande.
Jesus säger att pånyttfödelsen, frälsningen "hör jorden till" och att vi borde ha lätt att förstå. Tänk bara på den första födelsen; det liv du lever har du fått från Gud, sa Jan.
Vi lever (kan vi konstatera) och genom lovsång, bön, goda gärningar, genom Andens frukt (som vi inte ser) lever vi ut det nya livet (nämnde Jan). Men inte alla döpta verkar ha det nya livet...
Förnyelse i den helige Ande
"När den helige Ande kommer över er skall ni få kraft" sade Jesus. Anden ger frimodighet, kraften som är Jesus själv, mod att tala om Guds väldiga gärningar osv.
Vi sjunger i en sång, sa Jan, "Mer kärlek, mer kraft, mera av dig i mitt liv..." - Det är någonting som vi alla verkligen behöver! Förnyelse innebär att Jesus blir väldigt viktig för oss. Jan nämnde om Pingstväckelsen 1905 (så luthersk präst som han är, så uttryckte han det) på Azusa street, att det var en äkta väckelse. Kännetecknet var kärleken till Jesus och andra. Då gällde det relationerna mellan den svarta och den vita befolkningen. Sedan "spårade väckelsen ur" till att gälla främst tungotal (enligt Jan) .
Men det behövs en väckelse när vi blir så trötta att vi inte orkar engagera oss längre, när TV:n drar mera än möten och gudstjänster. När "kyrkan präglas av världen i stället för att världen präglas av kyrkan". När vi glömmer att vi är på väg mot himlen och att vi ska försöka få andra med - då behöver vi väckas, sa Jan.
Rom. 5 beskriver Andens frukt. Jan nämnde kärlek, glädje och det handlar alltså om en inre glädje en "trots allt"-glädje. Jan nämnde Fransiskus som ett exempel ("den lille glade"). Jan berättade också om Fransiskus motvilliga möte med en troende kvinna och om hur ett gott samtal utspann sig mellan dem om frälsningen i Jesus Kristus. Det var en så kraftig Andens närvaro att "huset glödde" och man kom dit med vatten för att släcka...
- Må Gud få fylla oss med den glöden.
Den helige Andes närvaro är Jesu glädje, frid, kärlek osv.
Vi som är fattiga och tomma får be om att han fyller oss på nytt. Och som Jan också uttryckte det: att Gud fyller Finlands folk på nytt - Gör mitt hjärta brinnande för din sak, Jesus!
Om detta bad hela den samlade menigheten stående.
Lovsång (Jesus, tack för Golgata)
Förebedjarna kallades fram och vi bad för tacksägelse- och förbönsämnena.
Mötesledaren avslutade med Herrens välsignelse.
Nästa gång undervisning med Ralf Salo, Mats Sjölinds lovsångsteam medverkar.
Lovsång, servering, bön, förbön och samtal, fri samvaro som avslutning.
* Lära och böcker (evl.fi/documents):
"Läran i den evangelisk-lutherska kyrkan grundar sig på Bibeln och på de tre gamla trosbekännelserna samt på bekännelsekrifterna, som växte fram under reformationen på 1500-talet. Katekesen är en andlig handbok som enkelt och kortfattat berättar vad den kristna tron handlar om."
Foto: Kerstin L. (uppståndelsekorset i kyrkan)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar