Powered By Blogger

söndag 31 oktober 2021

Apostlarnas arv - att försvara och befästa evangeliet

 Frid! 

23 s e pingst. Förlåtelsen. Vishet att avgöra vad som är rätt, endräkten i kyrkan. Rättfärdighetens frukt.

Paulus och Timoteus skriver i Fil. 1:6-11 (en av söndagens texter)

"Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag. Det är inte mer än rätt att jag tänker så om er alla, ty jag har er i mitt hjärta. Både när jag bär bojor och när jag försvarar och befäster evangeliet delar ni allesammans nåden med mig. Ja, Gud är mitt vittne att jag längtar efter er alla av hela mitt hjärta, i Kristus Jesus. Och min bön är att er kärlek mer och mer skall överflöda och leda er fram till insikt och klart omdöme, så att ni kan avgöra vad som är rätt och vara rena och fläckfria på Kristi dag, rika på rättfärdighetens frukt som Jesus Kristus ger, Gud till ära och pris."

- Paulus försvarar och befäster evangeliet.

Kyrkans bekännelseskrifter lär också: 

14] För att bevara den rena läran och bibehålla en fast grundad och Gud behaglig endräkt i kyrkan är det nödvändigt att icke blott rätt driva den rena sunda läran, utan även tillbakavisa dem, som motsäga den och lära annorlunda. 1 Tim. 3, Tit. 1. Ty trogna herdar böra, såsom Luther säger, dels föra sina får på bete och föda dem, dels skydda dem för ulvarna, så att de taga sig till vara för främmande röster, Joh. 10, och skilja det kostbara från det värdelösa, Jer. 15.

(Konkordieformeln, SD, antitesen 14)

https://logosmappen.net/bekskrifter/kf/kf_sd.html


***

"Salige visshet" (Via Vitae, Pedersöre kyrka)

https://www.youtube.com/watch?v=4xVdcjnoZMI

torsdag 28 oktober 2021

Välkommen till Fokus på lördag!

 VÄLKOMMEN till Fokus på lördag 30.10.2021 kl. 18.30 i FC, Ebba Brahe esplanaden 2, Jakobstad. 

Myanmar-biskopen Johan Candelin (MKV) gästar oss. Han kommer bla. att visa bilder från Martyrkyrkans vänners arbete bland lidande kristna i världen. Det blir även lovsång och förbön, barnfokus och servering (denna gång pizza 3 e för vuxna, 2 e för barn). Niklas Storbacka är mötesledare denna gång. Alla är välkomna, gammal som ung!





Foto av ljusen: KL 









tisdag 26 oktober 2021

ECI - new campaign for local churches to adopt IHRA working definition of antisemitism

 European Coalition for Israel. News:

"With less than one hundred days until Holocaust Remembrance Day 2022, the International Coalition for Israel (ICI)* has launched an educational campaign to invite local churches to adopt the IHRA working definition of antisemitism. The working definition was adopted unanimously by the International Holocaust Remembrance Alliance’s 31 member states in 2016. The European Parliament endorsed it in 2018, and in December 2019 the Council of the European Union adopted a declaration calling on Member States that had not yet done so to adopt the IHRA definition. --- What matters is that local churches take seriously the responsibility to consider whether or not they have been negatively influenced by flawed theological or ideological presuppositions which over the years have given birth to antisemitism. Only by discussing and considering these issues can any of us learn to overcome such prejudices. --- The campaign will conclude with a symposium in Berlin and with a Holocaust Memorial on January 27th, 2022." (October 5th, 2021 full text in the link)

ECI: "ICI launches new campaign for local churches to adopt IHRA working definition of antisemitism"

https://www.ec4i.org/ici-launches-new-campaign-for-local-churches-to-adopt-ihra-working-definition-of-antisemitism/

*"ICI is an umbrella group for all international activities initiated by the European Coalition for Israel (ECI) outside of Europe and other regional activities affiliated with ICI."

Holocaustremembrance.com: About the IHRA non-legally binding working definition of antisemitism (Choose different languages)

https://www.holocaustremembrance.com/resources/working-definitions-charters/working-definition-antisemitism

lördag 23 oktober 2021

Salt

 Reformationsdagen. Trons grund. Frid!

En av texterna är från Rom. 10:12-18

"Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? * Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet? Men alla ville inte lyda evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan? Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Men nu frågar jag: Har de kanske inte hört? Jo, mer än så: Deras röst har gått ut över hela jorden och deras ord till världens ändar."

* "Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid, bär fram goda nyheter och förkunnar frälsning och säger till Sion: "Din Gud är nu konung!" (Jes. 52:7, parallell)

- Jag lutar mig mot biskop Bo Giertz och söker upp hans kommentarbok över Romarbrevet: 

"... munnens bekännelse lyder alltså: Jesus är HERREN. Det är den kristna trosbekännelsen i dess kortaste form, så som vi möter den också på andra håll i Nya Testamentet. Jesus har fått det namn, som är över alla namn, Guds eget namn: HERREN. Människan Jesus är sann Gud. --- Denna nya frälsningsväg gäller nu för alla, både judar och hedningar. Vägen heter inte längre "Håll buden" utan "Tro på Jesus". Frälst blir var och en som åkallar Herrens namn. Och Herren, det är Jesus Kristus. 

Men skall man kunna åkalla Jesus som sin Frälsare måste man få hjälp att tro på honom. Därför måste evangelium predikas. Och för att evangelium skall bli predikat måste det sändas ut budbärare. När Paulus talar om att "sända ut budbärare" använder han det verb, som motsvarar ordet "apostel", och i uttrycket "de som kommer med det glada budskapet" ligger samma ord som vi har i "evangelium". Han påminner alltså om att Kristus har sänt ut apostlar med sitt evangelium. Kristus har grundat sin kyrka, och där skall evangelium predikas. Genom denna predikan är det som tron uppkommer. Förkunnelsen och gudstjänsten är alltså nödvändiga. Och lika nödvändigt är det, att förkunnelsen verkligen bär fram Kristi ord och inte låter evangeliet formas efter åhörarnas önskningar."

***

Salt:

"Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor." Matt. 5:13

(Matt. 5:13-16 är en av helgens texter)

torsdag 21 oktober 2021

Glatt budskap från Nairobi!

 Den 19.10.2021 

"Välkommen till Dagens andakt. Mitt namn är  Magnus Dahlbacka, jag arbetar som bibelöversättningskonsult i Slef och har just kommit från Maralal, där jag har kontrollerat 3:e Mosebok och Haggai's böcker tillsammans med översättarna i samburu. Just nu befinner jag mig i Nairobi..."

Dagens andakt (SLEF) 13:18, och en fin sång: 

http://www.slef.fi/images/61-Ovriga-Filer/Ljudfiler/Andakter/211019-MagnusDahlbacka-DagensAndakt.m4a

Den insiktsfulla andakten handlar om kvinnan som lidit av blödningar i över 12 år och som följde Jesus...Vad var kvinnans djupaste problem? Och vem handlar Daniel 9:24 om?

***

SLEF (Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland rf)

OFWI with warmt and care

 OFWI (One Free World International) on Afghanistan: 

"The wound is still open... 


Good news: 

starting humanitarian operation on the border between Pakistan and Afghanistan building refugee camps, medical aid, humanitarian aid, hostel fields, heaters as the winter approaches..." (Majeed El Shafie, OFWI)

OFWI Global Snapshot - October 2021 (video 4:31)



https://www.youtube.com/watch?v=JHYcMbEIw2s&t=1s

- Video about "Rescue & Relief Operation in Afghanistan and Ogunkoya family's case"

OFWI - A voice for the voiceless

 https://ofwi.org/

***

Photo: KL

lördag 16 oktober 2021

Fokus - "Nåd utöver nåd, en frälsning underbar, Du Guds Lamm som världens synd borttar..."

- Det var en bra Fokus-kväll igen! "Nåd utöver nåd" sjöng vi bla. under Mats Sjölinds lovsångsteam's ledning och församlingspastor Jakob Edman höll en undervisning med Kristus i centrum och höll god kontakt med åhörarna. Gud allena äran. 

I övrigt undervisade han (Jakob, den frimodige) om friheten från lagen som den unga församlingen i Kolosse behövde få höra (Kristus har ju uppfyllt lagen i vårt ställe) och en hel del uppmuntran för lidande kristna framkom. Vi är frälsta av nåd. Vi måste inte som kristna passa in i en förväntad mall för att räknas som "sanna kristna". Jesus har tagit alla laggärningar på sig. Jakob, "den unge och frimodige" predikade ingen framgångsteologi utan sade att det är "ok att sjukdom, ångest, nöd osv. finns hos oss dvs vi undgår inte lidande, men en gång upprättar Gud allt. Kristus är hos oss och vi har samma hopp som Paulus! Fortsättning av Kolosserbrevet kommer senare. Jonas Löfqvist var mötesledare. Jag fick vara med i förbönstjänsten med Ralf Salo.

Det var Jonas Löfqvist's tur att vara mötesledare och det fungerade bra. Fokus hölls till en stor del på lovsång eftersom vi hade inbjudna gäster. I lovsången upphöjer vi Gud med "tack och lov", vi bygger inte på känslor och vi är fria att lova Gud "med hela kroppen", vi använder flaggor (höj baneret) och vi är fria att stå upp om vi vill. Det kom glädjande nog en del barn till samlingen också. Vi fick sjunga många lovsånger i början av mötet. 

I sin undervisning sammanfattade pastor Jakob Edman i det stora hela, att Kolosserbrevet vittnar om att Jesus är i centrum och att kärleken till nästan är verklig. I Kolosserbrevet ingår en hymn: "Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och väldigheter..." Kol. 1:16f

Kolosserbrevet uppmuntrar till att hålla fast vid tron och hoppet. 

Dagens undervisning fortsatte från Kol. 1:24-29. Att hålla i minnet är att Paulus sitter fängslad och lider. Paulus lider "för kyrkan", han tar så att säga "smällen" för kyrkan. Han tom. gläds (Kol. 1:24)

Vi kan inte fullt förstå vad det är att lida för sin tro. På Paulus' tid var samhället emot kristna. Detta är inte riktigt vår verklighet trots allt. Vi känner förstås lidande pga olika livsomständigheter och vi slipper inte som kristna undan lidandet. Det är ok att känna ångest, drabbas av sjukdom osv. En dag upprättar Gud allt! Kristus är hos oss och vi har samma hopp som Paulus har! Vi kan dela varandras lidanden och hjälpa dem som har det svårt. Vi får bära varandras bördor. 

I kapitel 2:1-7 läser vi att allt handlar om Kristus. Jesus är nyckeln till våra liv. Vi tror på en person, inte på en princip och vi har en relation med Gud. Tron och sanningen är en relation. Vi får växa närmare Jesus, hitta gömda skatter ("Guds hemlighet, Kristus") och det finns ständigt mer att upptäcka om Jesus. 

Att stå stadigt i livet är att vara rotad och grundad i Jesus (2:6-7). 

Verserna 8-23 handlar om att det i Kolosse fanns icke-judar som trott på "andra gudar" för att få bättre skörd, bättre ekonom osv. En del av dem hade satt sin tillit till Kristus + andra gudar (polyteism).

Det fanns även en viss press från en del som ansåg att man måste följa Mose lag med omskärelse, kosher, sabbatsbudet osv. Man behövde först alltså bli judar, sedan kristna. 

I Jesus har vi frihet från detta. Allt har lösts genom Kristus. 

"Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade emot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset." Kol.2: 13-14

Han har avklätt makterna: "Han har avklätt väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem." v. 15

I dopet har vi ett liv i frihet v. 12 

Vi är frälsta av nåd. Luther kämpade med att vara tyngd av lagen men befriades till att tro på frälsningen av nåd. 

Till Guds familj hör alla som tror. 

Lagens krav kan vi kanske känna i kyrkan; att vi måste be på ett visst sätt, bete oss på ett visst sätt osv. för att vara "sanna kristna". Jesus har tagit alla laggärningar på sig. 

Vi behöver inte låta vår tids gudar såsom rikedom, makt, inflytande, effektivitet osv styra våra liv.

I Jesus har vi frihet från detta. 


Kvällens kollekt gick till Såningsmannen. Ralf skötte om bönen för tacksägelse- och förbönsämnena. Jag bistod i förbönen efteråt. 

Mötet avslutades med Herrens välsignelse och lovsång. Servering och fri samvaro sist. 

Den lovsång, av de många fina, som främst blev kvar hos mig var: "Nåd utöver nåd, en frälsning underbar, du Guds Lamm som världens synd borttar..."

***

"Från dig kommer min lovsång i den stora församlingen, jag får infria mina löften inför dem som fruktar honom." Ps. 22:26




Foto: KL (från en tidigare Fokussamling)

fredag 15 oktober 2021

Fokus på: Kolosserbrevet - lovsång och bön

 VÄLKOMMEN till Fokus lördag 16.10 kl. 18.30 i FC, Ebba Brahe esplanaden 2, Jakobstad. Nya är särskilt välkomna. Bibelstudium över Kolosserbrevet del 2 (del 1 sammanfattas så alla kan vara med). Undervisare: församlingspastor Jakob Edman. Mats Sjölinds lovsångsteam gästar oss. Pysselbord för små barn, barnfokus. Alla kan vara med! Servering (gratis).

OBS! Rymlig sal, serveringssal och aula. Munskydd och handtvätt för säkerhets skull. Städning prioriteras. Välkommen med! (direktiv, 11.10.2021)









Foto & text: KL (2.10.2021, FC)


torsdag 14 oktober 2021

Nobel Peace Prize 2021 to Maria Ressa and Dmitry Muratov - Freedom of press is essential for peace and democray

 This is worth mentioning again:

"The Norwegian Nobel Committee has decided to award the Nobel Peace Prize for 2021 to Maria Ressa and Dmitry Muratov for their efforts to safeguard freedom of expression, which is a precondition for democracy and lasting peace. Ms Ressa and Mr Muratov are receiving the Peace Prize for their courageous fight for freedom of expression in the Philippines and Russia. At the same time, they are representatives of all journalists who stand up for this ideal in a world in which democracy and freedom of the press face increasingly adverse conditions." --- 

"Maria Ressa uses freedom of expression to expose abuse of power, use of violence and growing authoritarianism in her native country, the Philippines. In 2012, she co-founded Rappler, a digital media company for investigative journalism, which she still heads. As a journalist and the Rappler’s CEO, Ressa has shown herself to be a fearless defender of freedom of expression."

Nobelprize.org (full text)

https://www.nobelprize.org/prizes/peace/2021/press-release/

"Dmitry Andreyevich Muratov has for decades defended freedom of speech in Russia under increasingly challenging conditions. In 1993, he was one of the founders of the independent newspaper Novaja Gazeta." --- 

"Novaja Gazeta is the most independent newspaper in Russia today, with a fundamentally critical attitude towards power. --- Novaja Gazeta’s opponents have responded with harassment, threats, violence and murder. Since the newspaper’s start, six of its journalists have been killed, including Anna Politkovskaja who wrote revealing articles on the war in Chechnya. Despite the killings and threats, editor-in-chief Muratov has refused to abandon the newspaper’s independent policy. He has consistently defended the right of journalists to write anything they want about whatever they want, as long as they comply with the professional and ethical standards of journalism."

***

Rappler:

https://www.rappler.com/

Novaja gazeta: 

https://novayagazeta.ru/

måndag 11 oktober 2021

Höstglädje och vemod - God's everlasting love - God is for us

 - Lite inspiration i höstmörkret. Än blommar rosorna i vår trädgård...och löven faller i regn...

"Han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga.Ty det som förr var är borta." Upp. 21:4

"Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken." 1 Kor. 13:13

"Gräs torkar bort, blomster vissnar, men vår Guds ord förblir i evighet." Jes. 40:8

(Orden inspirerade med anledning av sångens text).





















"När löven faller av," piano: Niklas Lindvik

https://www.youtube.com/watch?v=-O1Gq2ZkYgs

När löven faller av

Text: Carola Häggkvist, Melodi: Ingemar Åberg

Piano, foto & produktion: Niklas Lindvik

***

"He will wipe away every tear from their eyes, and death shall be no more, neither shall there be mourning, nor crying, nor pain anymore, for the former things have passed away.” Rev. 21:4 (ESV)

- ...so; the best is yet to come!

"So now faith, hope, and love abide, these three; but the greatest of these is love." 1 Cor. 13:13 (ESV)

"The grass withers, the flower fades, but the word of our God will stand forever." Is. 40:8 (ESV)

"If God is for us, who can be against us?" Rom. 8:31b (ESV)

***

Foto: KL (oktober 2021)

söndag 10 oktober 2021

Memorial Moment

Memorial Moment

"When the wind and the waves are against us, who shall pass by us in order to come among us? Who shall walk upon the waters commanding them to bring us rescue? Who shall ordain the waters to be tamed and turned to use, so that we might die with Him to be raised in newness of life with Him in baptism? We are baptized into Christ, because Christ is in Baptism, just as He was in the boat of the disciples."

Not bypassing us

"Jesus is not playing “hide-and-seek” with his disciples when He comes to them in the fourth watch of the night in Mk 6:48–52. He is revealing Himself as the Lord God of the Old Testament who rescued His people through His creative power in parting the waters of the Red Sea. Jesus treads upon the sea attempting to pass by His disciples. What’s this all about?

Of course, we think we have the raw power of God displayed when Jesus walks on the water. However, He’s not a mere trickster. He’s not a magician amazing His devotees like Houdini. In fact, He who is God of God could surely have done better miraculous wonders than this! Why merely walk on the water? Why does He not dry up the Sea of Galilee like He did the Red Sea that His people might pass over on dry ground? Why not empty the Sea of Galilee and then put it back? And why attempt to pass by the disciples? Jesus was revealing himself to his disciples as Yahweh, the God who saves his people. He isn’t trying to “wow” us, He is telling us that He is Yahweh, God our Savior.

His messianic mission is to save His people from all that oppresses them. We can’t help but think of the words of Job in the Old Testament, Jesus is the God “who trampled the waves of the sea… Behold, he passes by me, and I see him not; he moves on, but I do not perceive him” (Job 9:8, 11). In the Old Testament, God hides Himself from His people, dwelling in the temple, appearing as a pillar of fire and a pillar of cloud in the Exodus. He hides Himself in, with, and under theophanies. He shares fellowship meals with His priests and with His people. He invites them on His mountain to dine with them. And in that dining He hides Himself from them to be with them.

St. John the evangelist has said of Him in the sublime prologue to his Gospel: “In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. He was in the beginning with God. All things were made through him, and without him was not any thing made that was made” (Jn 1:1–3). Jesus is none other than the God who made all things; He is the living Word, whose speech gave rise to all of creation and everything in it. He is the one of whom the Psalmist speaks when he says, “When the waters saw you, O God, when the waters saw you, they were afraid; indeed, the deep trembled…. Your way was through the sea, your path through the great waters; yet your footprints were unseen” (Ps 77:16, 19). Jesus treads the very face of the deep and yet leaves not even a footprint. He does not dry up the Sea of Galilee that the people might pass over. He passes over the sea that He might come to the people and dwell with them. He commands the wind and the waves and they stand silent before Him. He is their maker. Here He governs them. These fishermen knew the power of this water, perhaps far better than we do. It provided their livelihood. But they also knew its deadly threat. And they were experiencing that threat even now.

When the wind and the waves are against us, who shall pass by us in order to come among us? Who shall walk upon the waters commanding them to bring us rescue? Who shall ordain the waters to be tamed and turned to use, so that we might die with Him to be raised in newness of life with Him in baptism? We are baptized into Christ, because Christ is in Baptism, just as He was in the boat of the disciples.

Who comes into the boat of our church carried on the waters of life? Jesus does. Who comes into the church to turn it upside down and make it the nave in which we are saved, carried along on baptismal, death-dealing waters? Jesus does. How closely together God places this death and life together; like the ark of the Old Testament the waters bringing death carried it along to rescue the faithful few. The church lives her life on the roiling waters of baptism, threatened by death at every moment and yet assured of life in this very thing. God is trying to pass by and yet not bypassing us."

Psalm 77:11-20 (ESV)

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalm%2077%3A11-20&version=ESV

Rev. Dr. Scott R. Murray

Memorial Lutheran Church

Wednesday of Pentecost 19

6 October 2021

lördag 9 oktober 2021

Korset - continuing in the faith, stable and steadfast...

 Sabbaten har gått in. En av texterna för 20 s e pingst.

Kol. 1:19-23

"Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors - frid genom honom både på jorden och i himlen. Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga, om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört och som har predikats för allt skapat under himlen och som jag, Paulus, har blivit satt att tjäna."

- "Korset, korset" sjunger kören jag lyssnat på i kväll. Allt handlar om Kristi kors. Skampålen som är Guds triumftecken och ära. All vår räddning.

Kristendomen är ingen privatsak och vi får ha en personlig relation med en närvarande kärleksfull Gud, vår Far. 

- Biskop Bo Giertz skriver i sin kommentarbok om Kristusgärningen, att Jesus "har givit sitt liv för att världen skall leva och vi alla kan få av hans fullhet, om vi kommer till honom." Vidare att "ingenting kan ställas vid sidan av Kristus. Han är 'den osynlige Gudens avbild'. I honom bor gudomens hela 'fullhet'. "Denna fullhet finns i Kristus" fortsätter Giertz. "Vill vi veta vem Gud, den osynlige och ofattbare är, då skall vi se på Jesus Kristus. Det är genom honom, som vi lär känna Gud och, vad mera är, kan komma till Gud." (Fem brev av Paulus, Bo Giertz)

***

"For in him all the fullness of God was pleased to dwell, and through him to reconcile to himself all things, whether on earth or in heaven, making peace by the blood of his cross.

And you, who once were alienated and hostile in mind, doing evil deeds, he has now reconciled in his body of flesh by his death, in order to present you holy and blameless and above reproach before him,  if indeed you continue in the faith, stable and steadfast, not shifting from the hope of the gospel that you heard, which has been proclaimed in all creation under heaven, and of which I, Paul, became a minister." (Col. 1:19-23 ESV)






Foto: KL (9.10.2021)

söndag 3 oktober 2021

Fokus - Bibelundervisning över Sakarja's bok, lovsång och bön - glädjen över att få samlas

 Fokus i FC, lördagen den 2.10.2021 kl. 18.30. 

Undervisning över Sakarja: khde Jockum Krokfors, vid flygeln: "Kick" Östman, barnfokusledare: Matilda Wilhelmsson & Alina Storbacka, förebedjare: Helena & Olle Domars, servering: Ana Vik, välkomnare: Niklas Storbacka. Kollekt till: Kristna Afghanföreningen. Min tur att vara mötesledare.


- Tänk så viktigt och fint att vår församling får ha en kyrkoherde som stöder oss och som klart och tydligt uttalar att Bibeln och bibelkunskapen är viktig för församlingen och som dessutom håller initierade bibelstudier med jämna mellanrum över Gamla testamentet! Dessutom står han med oss i bön och lovsång. 

Kristian "Kick" Östman som ledde den finstämda lovsången denna kväll har en naturligt lyhördhet för vilka sånger som passar in och väldigt många betonade Anden. När vi lovsjunger gör vi det till Guds ära och ser bort från oss själva. Vi offrar lovets offer till Gud. Ibland kan det också vara psalmer.

Det här blir inte ett detaljerat referat, men jag kommer att dela med mig en del av det vi fick ta emot denna kväll. 

"Kick" Östman samlade oss genom att inleda med sången "Beautiful" (Jesus is beautiful). 

Eftersom det var min tur att vara mötesledare hälsade jag välkommen och höll inledning i vanlig ordning. När man stillar sig får man så mycket att man sedan måste se till att skala bort en del så att det inte blir för lång inledning. Jag stannade inför orden som finns i 2 Mos. 3:5 "Tag av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark." - Tidigare har jag också nämnt denna vers och nu återkom den när jag tittade efter vilka texterna är för denna söndag (3.10) Vi firar Mikaelidag och orden återkommer i texten från Jos. 5:15 där "mannen med svärdet" eller "befälhavaren över HERRENS arme" säger till Josua att han ska ta av sig skorna, ty platsen där du står är helig. Samma ord alltså! 

I 2 Mos. 3:2 möter Mose HERRENS ängel dvs Kristus själv, där Gud ropar ur den brinnande busken (v. 5f) att han är "din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud." - och att Mose ska ta av sig skorna eftersom han står på helig mark. 

I Nya testamentet hänvisas i Apg: 7:33 till denna händelse. Hur underbar är inte Bibeln, så trovärdig och så gedigen! Jag nämnde att jag tycker om att läsa parallellställen till olika saker jag funderar över (tex. hörnstenen). 

Jag riktade mig även till de barn som fanns på plats och försökte göra det intressant för dem också. 

- Vad vill jag säga med ovanstående? Jo, att när vi står inför Gud, så står vi på helig mark. Gud är densamme i Gamla testamentet och Nya testamentet. Han är lika helig. Bibeln är trovärdig. 

Vidare, Gud har försonat oss med sig själv. "Gud har försonat oss med Gud." Han har gett oss Kristus. Han har räddat oss. Han har gjort allt för oss, så att vi får kallas Guds barn och Jesus är vår bror!

Tilläggas kan att utan förbön stiger åtminstone inte jag upp inför församlingen och det beror inte på bristande frimodighet, utan på att uppgiften känns så helig. Förbönen innan mötet är avgörande. Vi som tjänar är alla lekmän.

Fri bön och bönen Fader vår avslutade inledningsorden.

Vi tog upp kollekten genom offergång och sedan vi fick lovsjunga Gud i en helande atmosfär. Glädjefyllt men ändå så oerhört stilla och lugnt, ja som det kan vara i Fokus. 

Något om undervisningen: 

- Det är faktiskt 10 år sedan Jockum Krokfors inledde bibelstudierna över Gamla testamentet i Fokus-samlingen. 

Han nämnde också alldeles i början orden som Emmausvandrarna fick vara med om: "Och han (Jesus) började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna." Luk. 24:27 

- Bibeln är viktig för församlingen, betonade kyrkoherden. Tyvärr är trenden idag den att mänskor fjärmas från kunskapen om Bibeln och de bibliska berättelserna och utvecklingen har gått snabbt. Tack och lov finns det lärare som ser till att förhindra det. 

Sakarja betyder "Gud kommer ihåg". Sakarja var präst och hans uppgift var att bygga upp. Boken kommer nästsist i vår Bibel och tidsmässigt passar boken även där. Boken består av 8 st tal till samtiden och resten handlar om framtidsperspektivet. I de 8 synerna kan vi tex. känna igen ryttarna som kollar in läget på jorden och konstaterar att nu är det tid att bygga upp. Det råder frid på jorden. Ryttarna kan vi känna igen från Uppenbarelseboken. 

I boken finns också en varning: Vänd er inte mot Guds egendomsfolk! (Sak. 2:8-9)

I kapitel 3:8 f talas om löftet om Telningen. Det är en Messias-profetia. 

Jockum Krokfors nämnde även att Åklagaren omnämns vilket faktiskt inte är ofta i GT (Sak. 3:1f)

Att Gud förlåter av nåd betonas också i boken.

En kraftig Messiasprofetia finns i kap. 4 och flera tydliga broar till NT. Sak. 4:6 innehåller de kända orden "Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot." 

- och så föreslog herden att vi skulle sjunga den "som förr i världen" vilket alla stämde in i! "Icke genom någon människas styrka eller kraft ska det ske..."

I kapitel 6 kröns Josua till kung vilket är ovanligt eftersom han var präst. Melkisedek är dock ett annat exempel. 

I kapitel 7 uppkommer frågan hur man ska göra med fasta och fester. Den sanna fastan nämns i kapitel 7:9f "Döm rätta domar och visa varandra godhet och barmhärtighet. Förtryck inte änkan och den faderlöse, främlingen och den fattige och tänk inte ut ont mot varandra i era hjärtan."

- "Det handlar om en inre fasta i kärlek", sa Jockum.

När det gäller fester (Kap. 8:19) ska man ta Gud och etiken med i festerna "fröjd och glädje, sanning och frid". 

Resten av kapitlen blir svårare. Det är som om man har pusselbitar medan pärmbilden saknas. 

Kapitlen 9-11 har nationella teman medan fortsättningen handlar om hela världen dvs de är apokalyptiska. 

Guds löfte är dock att Israels fiender skall besegras. 

Sak. 9:9 "Nu är det jul igen" innehåller en profetia om Kristus "Fröjda dig storligen du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig..."

Kapitel 11 handlar om avskogning (íntressant!) och kapitlen 12-14 handlar om hela världen med Jerusalem i centrum. "Gud har inte övergett sitt egendomsfolk" sa kyrkoherde Jockum Krokfors. Han hänvisade även till Rom. 11 där Paulus säger samma sak; att Gud inte har övergett sitt folk. 

Det finns många bryggor till pingsten, till Uppenbarelseboken och även en väckelse bland judarna nämns i Sakarja.

***

Detta var då ett sammandrag men trots allt fick jag kanske nog med det allra viktigaste och det mesta. 

Efter undervisningen steg vi upp för att röra på oss under det att vi sjöng en sång. Sedan fick förebedjarna leda oss i tacksägelse och förbön. Tack för det! 

Nästa gång vi samlas om två veckor den 16.10 blir det undervisning med kaplan Jakob Edman över Kol. del 2 och då gästas vi även av Mats Sjölinds lovsångsteam. Alla välkomna med!

Denna gång hade vi servering och den var gratis (frivillig avgift). 

Avslutande ord från mig löd från Jes. 30:15 "Ty så säger Herren HERREN, Israels Helig: "Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka."

Orden passade perfekt in med förebedjarna slutord. Och det slår mig att det även passade in på den speciella stillhet vi får vara med om under och efter lovsången.

Kristian "Kick" Östman ledde oss i Herrens välsignelse sjungen. 

***

Tidigare på dagen hade församlingen ordnat en bilutställning utomhus och även föreläsningar med anledning av Hållbarhetsveckan och där deltog jag med min familj i bilutställningen. Den drog mycket folk!

***

Foto: KL (Stående förbönsämnen: det judiska folket, lidande kristna och förtryckta folk och vår egen stad och vårt eget land)