fredag 31 mars 2017

MKV - Indonesien och Nepal

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 12/2017 (Ordf. Johan Candelin)
"But thanks be to God, who in Christ always leads us in triumphal procession, and through us spreads the fragrance of the knowledge of him everywhere." 2 Cor. 2:14 (ESV)



Tack- och böneämnen:

INDONESIEN och NEPAL








Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=6e29d98398

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=2c308e7ca5

Indonesien - ytterligare 3 kyrkor stängda

INDONESIEN

"Myndigheterna i Bogor, i provinsen Jawa Barat har förbjudit tre kyrkor att ordna religiös verksamhet. Metodistkyrkan, Huria Batak protestantiska kyrka och en byggnad som katolikerna använde för katekesundervisning fick order om att stänga dörrarna. De lokala myndigheterna uppgav att de inte kan garantera säkerheten för dem som samlas i dessa. Jawa Barat har det högsta antalet incidenter som bottnar i religiös intolerans, det vill säga 41 rapporterade fall under fjolåret.

Pastor Abdi Saragih från metodistkyrkan i Bogor, 60 km söder om huvudstaden Jakarta, berättar att under årens lopp har hans församling utsatts för skrämsel både från myndigheter och från radikala muslimska grupper. Detta är inte alls ovanligt. Senaste år stängdes den nya Santa Clara-kyrkan i Bekasi av en islamistgrupp som krävde att kyrkans tillstånd skulle indras. Människorättsgruppen Asian Human Rights Commission inlämnade ett besvär på kyrkans vägnar och uppmanade myndigheterna att ”revidera lagen gällande gudstjänstlokaler utan att diskriminera någon av de religioner och trosriktningar som finns i Indonesien”.

Att detta är en känslig fråga blev klart tidigare denna månad. Efter att ha varit stängd i sju år fick en kyrka i Bogor veta att de kan öppna igen ifall de tillåter att en moské byggs på kyrkans mark. Under årens lopp har GKI Yasmin-kyrkan hållit sina möten på olika platser men återupptog nyligen sina gudstjänster utomhus utanför presidentpalatset i Jakarta.

Stängningen av de tre kyrkorna i Bogor sammanföll med ett besök av kung Salman, det saudiska statsöverhuvudet, det första på 47 år, tidigare denna månad. Besöket av den saudiske kungens och hans följe besök väcker oro för att den indonesiska formen av islam börjar mista sitt historiska rykte som tolerant och moderat. Det här är inte första gången som ekonomiska och geopolitiska intressen sammanblandas med religion. Indonesien är värdens största land med muslimsk majoritet."

- "Vi ber för medlemmarna i de indonesiska församlingar som har fått sina kyrkor stängda, att de finner sätt och platser att samlas till gudstjänst och bön trots allt, och vi ber också att de stängda kyrkorna snart kan öppnas igen. Vi ber att Indonesiens muslimska befolkning fortsättningsvis får förbli tolerant och moderat."


(Källa: www.worldwatchmonitor.org)



NEPAL

"Nepals nya grundlag som infördes 2015 erkänner religions- och trosfrihet, men död i en kristen familj i Nepal för inte med sig enbart sorg, utan också en svår kamp för att finna en plats att begrava den döda. Eftersom lokala invånare motsätter sig begravningar i deras närhet, har församlingarna i Kathmandu och dess omgivning tillsammans köpt ett markområde på 1,2 hektar på ett avlägset berg för att där bygga en gravgård.

”Den största svårigheten är vägen som leder till denna gravgård”, säger Joshua Magrati, sekreterare för den nybyggda gravgården i Makwanpurdistriktet, omkring 48 kilometer från huvudstaden Kathmandu. ”Den ligger över tre kilometer från huvudvägen. Vi har använt omkring 2,5 miljoner nepalesiska rupier (motsvarar ca 22 300 euro eller 213 000 kronor) och fortfarande är vägen långt ifrån klar. Ändå har vi redan begravt två döda där.” Endast terränggående fordon kan köra till gravgården, men få har råd med sådana. Många blir tvungna att vandra i en och en halv timme längs den branta, halvfärdiga vägen, bärandes på den döda. Det finns inga andra gravgårdar nära Kathmandu.

”Eftersom kristna inte har andra utvägar, begraver de den döda på sin egen mark. I sådana fall kommer grannar och medlemmar från lokalsamhället nästa dag och vill att den döda kroppen grävs upp och flyttas till någon annan plats”, berättar biskop Narayan Sharma från ett av kyrkosamfunden i Nepal.

”Fastän myndigheterna erkänner de kristna samfunden i Nepal och vår grundlag ger alla religiösa samfund lika rättigheter, är kampen för gravgårdar ett problem”, tillägger Sharma. ”Vi vet inte var vi blir begravda när vi dör. Vi förhandlar fortfarande med myndigheterna, men tills vidare har vi inte sett myndigheterna göra något för att lösa problemet”, avslutar Sharma. För över fyra år sedan lovade Nepals regering anvisa mark för kristna begravningar. De kristna väntar fortfarande. Nepal har en av världens snabbast växande kristna befolkningsandel. Mellan folkräkningarna 2001 och 2011 mer än fördubblades antalet kristna från 180 000 till 375 699."

- "Vi tackar Gud för den nya grundlagen som ger nepaleserna religionsfrihet och vi tackar också Gud för att evangeliet har framgång i landet. Vi ber att de troende kan leva ut sin kristna tro utan rädsla och också att problemet med att finna gravgårdar får en lösning."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)


Var rikt välsignad i dina böner för den lidande kyrkan!


Martyrkyrkans vänner r.f.


Foto: KL

torsdag 30 mars 2017

Kazakhstan - News about well-known Front line defender Vadim Kuramshin

Kazakhstan. Human rights lawyer Vadim Kuramshin is awarded with the Ludovic-Traireux prize 2013. He is a Front line defender.
новости:


Preparation of a provocation against human rights defender Vadim Kuramshin:
http://www.elbacity.press/news/309-rukami-chlenov-npm-verstanova-i-nistoliy-gotovitsya-provokaciya-protiv-kuramshina.html




Front line defenders: 
https://www.frontlinedefenders.org/en/profile/vadim-kuramshin



Old summary (Campaign Kazakhstan January 2013):

"Vadim was first arrested at the beginning of 2012 after he attempted to expose corruption at the Kordai border crossing in Southern Kazakhstan. Kept in prison for 7 months he was eventually found innocent by a jury of all the serious charges against him and released. He was again arrested in early December and this time taken to a court with no jury, where, in breach of many of the court’s own procedures, Vadim was pronounced guilty and sent to prison for 12 years on the same charges on which  he had first been acquitted.

Vadim has proved to be a fierce opponent of the current regime in Kazakhstan. Working as a journalist he originally exposed a case of corruption during the privatization process in his home region of Petropavlovsk in northern Kazakhstan. For this crime he was sent to prison for several years. During his imprisonment he suffered brutal torture at the hands of prison guards and trustee prisoners. On his release he became an effective campaigner for the rights of prisoners and in particular against the use of violence and torture in the country’s prisons.  In doing so he often found himself in conflict with the official human rights structures which, living on grants from international bodies, have found themselves losing the ability to sharply criticize the regime for fear of upsetting the cosy relationship they had built up with the regime.

The regime has good reason to fear Vadim Kuramshin’s campaigning against corruption. The Kordai customs post is not any old border crossing located in an inaccessible part of the world. It is located on one of the main gateways on the notorious drug routes from Afghanistan and Central Asia into Russia and the European Union. Kordai in the Zhambyl region is just 300 kilometres across Kirghizia and Tadzhikistan from the northern regions of Afghanistan and Pakistan. According to the UN Office on Drugs and Crime in their report of May 2012, three of the main drug routes go through the bottleneck of Kordai. In the same report, the UNODC comments that there is a low rate of uncovering drug trafficking in Kazakhstan as a whole and another report points out that the worst record within Kazakhstan is held by the Zhambyl region, in which Kordai is located. Along with drugs, this route is also increasingly popular with arms and people smugglers. The easiest way to get these smuggled goods through Kordai is to pay bribes.

At a meeting of the OSCE “Human Dimensions Conference” in Warsaw at the end of October Vadim Kuramshin spoke about this “Window on Europe” located in Kordai and about how it was being used by criminal gangs. During this conference, the official representative of Kazakhstan assured Vadim that the government had no intention of taking further action against him and that it was perfectly safe for him to return to Kazakhstan. Despite this promise,  just a few weeks later riot police broke down the door of his home in Petropavlovsk and, without a warrant, arrested Vadim and sent him south for a new trial.

It is clear that the regime simply wants to put Vadim away so that he can no longer play a role in uncovering the corrupt officials who allow the drugs, arms and people to be transported illegally through the region. That is why Vadim is unlikely to get a fair hearing during his appeal.

On arriving in the regional capital Taraz on 24th December, Vadim’s lawyer Raziya Nurmasheva was shocked to discover that that the judge who had sentenced Vadim to 12 years in prison, N.M. Abidov had issued an order banning her from representing Vadim or for acting as a witness in his defence.

The College of Advocates to which Raziya Nurmasheva belongs is equally shocked. This is the first time that such an action has been taken in Kazakhstan. Since then the situation has only become worse. Vadim reports that the KNB are demonstrating intense activity around his case making him worry that they will attempt to use other methods of getting rid of him. Now judge Abidov has announced that he wants the licenses of Raziya Nurmasheva and Iskander Alimbayev to act as advocates revoked."

onsdag 29 mars 2017

Memorial Moment - The cross leads to Him

Memorial Moment

"The persuasive power of the Word of God is the message of the cross of Christ. ---  All this the cross worked as the sign of Christ's victory. 

None of these victories were worked by force of arms or dusty tramp of blooded armies. The advance of the armies of the Lord is always preceded by the cross of Christ and is never followed by any sword other than the sword of the Spirit, which is the Word of God. The white-robed martyrs come ready for battle armed only with Christ's cross and the Word that conveys it to them. Despite our weakness now, on the last day the cross will lead to endless exultation on our lips. We look forward to the return of the Lord who triumphed, led by the cross which has led us to Him."


The cross leads to Him

"The persuasive power of the Word of God is the message of the cross of Christ. The Word is full of the testimonies of the reality of Christ's death and resurrection. In that sense the best witnesses to the cross and resurrection are those in the New Testament; for although Cyril of Jerusalem pointed to the nearby tomb and stone as he delivered his catechetical lectures in Jerusalem, he immediately directs his listeners to the details of the Gospels' message of the resurrected Lord, who was "seen by angels, proclaimed among the nations, believed on in the world" (1Ti 3:16). Thomas puts his finger where we long to abide, in his doubt seeing and touching what we receive with our mouths at the table set with the Lord's body and blood.

The Apostles of Christ, whom Christ sent to teach and baptize, preached the life of the Lord in the world. And in a great miracle these twelve led the whole world into the confession of Christ. The religion of Christ triumphs through the cross that these men bore in their own bodies and proclaimed with their own mouths. Now in the fourth century Cyril could point to the conversion of whole peoples, the Lord bringing them out of death to life by the triumph of the cross. Those inured to slavery became slaves of Christ. Those noted for reckless living became fools for Christ giving up their lives for Him. Those habituated to drugs and the occult the Lord Christ brought out of the darkness into His marvelous light. Those whose lives were centered around domestic animals by making gods of pets were freed from obedience to that over which God had given man dominion (Gn 1:26). All this the cross worked as the sign of Christ's victory.

None of these victories were worked by force of arms or dusty tramp of blooded armies. The advance of the armies of the Lord is always preceded by the cross of Christ and is never followed by any sword other than the sword of the Spirit, which is the Word of God. The white-robed martyrs come ready for battle armed only with Christ's cross and the Word that conveys it to them. Despite our weakness now, on the last day the cross will lead to endless exultation on our lips. We look forward to the return of the Lord who triumphed, led by the cross which has led us to Him."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church

1 Tim. 3:14-4:11 (ESV)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Timothy+3%3A14-4%3A11&version=ESV


Cyril of Jerusalem:

"The sepulcher where He was laid is nearby; and the stone which was laid on the door, which lies to this day by the tomb. The angels were then present. The women worshiped Him after His resurrection. Peter and John ran to the sepulcher. Thomas thrust his hand into His side and his fingers into the prints of the nails. For it was for our sake that Thomas so carefully handled Him. What you, who were not there, would have sought, Thomas, being present by God's providence, sought.

"The twelve Apostles are witnesses of the cross; and the whole earth, and the world of men who believe on Him who hung on it. Let your very presence here now persuade you of the power of the Crucified. For who brought you to this assembly? What soldiers? With what bonds were you constrained? What sentence held you fast here now? No, the trophy of salvation, the cross of Jesus brought you all together. This enslaved the Persians, tamed the Scythians; gave to the Egyptians, for cats and dogs and their manifold errors, the knowledge of God that to this day heals diseases, to this day drives away devils, and overthrows the juggleries of drugs and charms.

"This shall appear again with Jesus from heaven. For the trophy of the cross shall precede the King, that seeing Him whom they pierced (Zech 12:10), and knowing by the cross Him who was dishonored, the Jews may repent and mourn. The cross appears that we may glory, exulting in it, worshiping the Lord who was sent, and crucified for us, and worshiping also God His Father who sent Him with the Holy Spirit, to whom be glory forever. Amen."  

Cyril of Jerusalem, Catechetical Lectures, 13.39-41 



Prayer

"Lord Jesus Christ, lead us by Your cross and suffering that we might understand our own suffering only under the shadow of Your own. Amen."


Memorial Moment
Rev. Dr Scott Murray
The cross leads to Him
28 March 2017

tisdag 28 mars 2017

Front line Defenders to authorities in Belarus: "Immediately and unconditionally drop all charges against Oleg Volchek!"

Belarus. Front line Defenders, Lawyers for Lawyers
Oleg Volchek, (Legal Assistance to the Population), providing free legal assistance to citizens defending political rights and fighting against torture and bad conditions in Belarusian detention facilities.

"Oleg Volchek is a human rights defender and Head of the human rights centre, Legal Assistance to the Population, which provides free legal assistance to citizens on matters of labour and housing, as well as civil and political rights. ---  In 1999, Oleg Volchek was in charge of an independent committee which investigated the forced disappearance of the former Belarusian Minister of Internal Affairs and one of the leading opposition politicians, Yury Zakharenko. --- On 21 March 2017, the Frunzensky District Court of Minsk city found the human rights defender Oleg Volchek guilty of participating in an unauthorized peaceful assembly. He was sentenced to thirteen days’ imprisonment."

Front line Defenders (full text):
https://www.frontlinedefenders.org/en/case/oleg-volchek-imprisoned
"Front Line Defenders urges the authorities in Belarus to:

1 (4) Immediately and unconditionally drop all charges against Oleg Volchek, as it is believed that they are solely motivated by his legitimate and peaceful work in defence of human rights;"





Lawyers for Lawyers: "Sentencing of lawyer Oleg Volchek"
http://www.advocatenvooradvocaten.nl/12502/belarus-sentencing-of-lawyer-oleg-volchek/
"Oleg Volchek is a prominent human rights lawyer and director of the non-governmental organisation Pravovaya Pomoshch Naseleniyu (Legal Aid to Population). He defends political rights and fights against the use of torture and bad conditions in Belarusian detention facilities."


Foto: KL

måndag 27 mars 2017

True words

"The holy apostles had to attack [false] teachings forcefully in their sermons and writings [Galatians 1: 8]. They did this although such fundamental errors and severe controversies could not happen at that time without offense both to unbelievers and to those weak in the faith. --Solid Declaration, Introduction, 7"

Gal. 1:8 (ESV) "But even if we or an angel from heaven should preach to you a gospel contrary to the one we preached to you, let him be accursed."



(The text: Rev. Dr Scott Murray)


***

Konkordieformeln (Solida Declaratio)  7]

Bekännelseskrifterna tillhör också grunddokumenten i ELKF. De gäller alltså!


söndag 26 mars 2017

Belarus - Var är Mikola Statkevich? Former presidential candidate & army officer Mikola Statkevich is missing

Belarus-våren. 25.3.2017 The worst persecution of the people ever. Mikalai Statkevich’s wife fears for her husband’s life. KGB has hijacked his facebook-account. Bring back Statkevich! *


Fd. presidentkandidaten Mikola Statkevich (Willy Brandt-belönad 2012) som satt längst i fängelset i samband med senaste oroligheter i samband med presidentvalet i Belarus (Vitryssland) är försvunnen. Domen var politiskt motiverad. Han är den främste oppositionsledaren i landet och en av nyckelpersonerna i samband med den fredliga demonstrationen på Frihetsdagen under lördagen. Han skulle naturligtvis ha varit med på torget! Jag vill inte att han ska försvinna som "Viktar Hantjar, Jury Zacharanka, Anatol Krasouski och Dzmitry Zavadski." Det är mest troligt att regimen, diktatorn och KGB ligger bakom hans försvinnande. Nu ser jag också att de andra fd. presidentkandidaterna och oppositionsledarna samt hans hustru Marina Adamovich ställer samma fråga: "Var är han? Vi fruktar för hans liv."




Charter 97: "Mikalai Statkevich’s wife fears for her husband’s life"
https://charter97.org/en/news/2017/3/26/244973/

Charter 97: "Statkevich's life is in danger!"
https://charter97.org/en/news/2017/3/26/244965/

Charter 97: "Andrei Sannikov: We require information about Mikalai Statkevich!"
https://charter97.org/en/news/2017/3/26/244960/



Den 20.2.2013 skrev jag:

Möt en otroligt modig man: Мікола Статкевіч (Bel.), Mikalai Statkevich f. 12.8.1956. Han kommer från en fin familj. Hustrun heter Marina Adamovich. Fd presidentkandidaten och officeren (han har tjänstgjort i Murmansk) Mikalai Statkevich utsattes för provokationer från Belarusisk kravallpolis i samband med presidentvalet 2010 i Minsk på torget där folket demonstrerade fredligt. Han kunde ha dragit sig undan, men svek inte de mänskor som stödde honom. Han misshandlades också allvarligt av polisen men kunde tack vare sin utbildning skydda sig delvis. Mikola är socialdemokrat och han är från en lärarfamilj. Han dömdes till 6 års fängelse för att ha kandiderat i presidentvalet; placerades i ett högriskfängelse och i juli 2012 vägrade han underteckna ett erkännande och placerades därmed i straffcell; isoleringscell. Han har också hungersstrejkat i fängelset. Han har utsatts för tortyr och trakasserier: "De har prövat allt på mig utom insektgift", har han sagt!! I december 2012 belönades han med Willy Brandt priset för särskilt politiskt mod. Amnesty, EU och USA har krävt hans omedelbara frigivning. 


Facts about Mikola Statkevich (Мікола Статкевіч) in English:
http://www.freedom-now.org/campaign/mikalai-statkevich/
Statkevich got the Willy Brandt Prize for his political courage in 2012.







Charter 97: "Senator McCain demands unconditional release of all belarusian political prisoners"
https://charter97.org/en/news/2017/3/26/244905/
“The public demonstrations unfolding in Minsk today are a powerful expression of the democratic aspirations of the Belarusian people. Over the past several weeks, thousands of Belarusians have gathered to preserve their basic human dignity and demand accountability from their government despite facing repression and violence. It is inspiring to see their perseverance. 

President Lukashenko should immediately and unconditionally release the hundreds of citizens who have been unjustly detained and arrested for exercising their fundamental right to free expression and assembly and respect its citizens' civil liberties. The Belarusian people deserve the freedom to chart their nation's future, and it is time the Government of Belarus respond to their legitimate demands.”


Foto: KL



* Mikola Statkevich är återfunnen! Han är nu fri igen efter 3 dagar som fånge hos KGB.
Oppositionspolitikerna Viktar Hantjar, Jury Zacharanka, Anatol Krasouski och Dzmitry Zavadski saknas fortfarande. 

http://belsat.eu/news/mikola-statkevich-doma/

lördag 25 mars 2017

MKV - Thailand/Pakistan och Frankrike/Mellanöstern

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 11/2017 (Ordf. Johan Candelin)


Tack- och böneämnen: THAILAND/PAKISTAN Kristna pakistanska flyktingar utan väg framåt i Thailand och

FRANKRIKE/MELLANÖSTERN (kristna i provisoriska flyktingläger i Frankrike)



Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=a36f744863

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c298416544


Kristna pakistanska flyktingar utan väg framåt i Thailand

THAILAND / PAKISTAN

"Enligt pålitliga källor planerar den thailändska regeringen att dra in möjligheten till borgen för manliga asylsökare i Bangkok. Ett sådant beslut skulle kräva att de direkt borde återvända till fängelset. Detta skulle inkludera många av de uppskattningsvis 11 500 pakistanska kristna som år 2016 klagade på att UNHCR:s tjänstemän i Thailand inte tog deras anhållan tillräckligt seriöst. Enligt uppgift skulle planerna inte gälla manliga asylsökande med flyktingstatus eller kvinnor och barn.

En så omfattande återvändande till fängelserna kunde leda till överbeläggning och innebära en försämring av hälsoläget – flyktingarna uppvisar redan en hög nivå av tuberkulos, hepatit och skabb. Vissa misstänker att Thailands mål är att sätta tryck på asylsökarna så att de återvänder hem till Pakistan. Många gör kanske det för att undvika att häktas, men att man speciellt har männen som målgrupp kan göra kvinnorna och barnen mer sårbara i ett system som redan har betydande eftersläpning. En del av asylsökarnas kritik mot UNHCR gällde att barnen blir utan utbildning medan ansökningarna behandlas. UNHCR:s vidaresändning av asylsökanden har tidigare tagit mindre än ett år, men rapporterades i september 2016 räcka över fem år.

FN:s tjänstemän i Thailand anklagas för att inte tillräckligt beakta att kristna ”riskerar förföljelse” ifall de återbördas till sitt hemland. Ett exempel på situationen för de kristna som nu befinner sig i Thailand är Talib Masih, som i samband med en incident i Gojra (i Punjabprovinsen i Pakistan) 2009 anklagades för att ha skymfat islam, vilket ledde till att sju kristna dödades och över 100 kristna hem brändes. Detta ledde till en första topp i antalet flyktingar när tusentals kristna flydde till Thailand med hopp om att komma vidare till väst. Masih nådde Bangkok 2011 efter att med risk för sitt liv i två år tvingats leva under jorden i Pakistan. Masih säger: ”Nu vet jag inte hur jag ska kunna leva i Thailand, men samtidigt känns det inte tryggt att åka tillbaka till Pakistan.”

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)

"Vi ber för de kristna pakistanska flyktingarnas trygghet i Thailand och vi ber att deras situation skulle tas på allvar av UNHCR så att de får möjlighet att komma till ett tryggt land och börja bygga upp sina liv på nytt. Vi ber att dessa troende finner styrka i att komma samman till husförsamlingar också i flyktinglägren så att de kan stöda och hjälpa varandra medan de väntar på att deras resa ska fortsätta."


FRANKRIKE / MELLANÖSTERN

"För de flera hundra invandrare i lägret La Linière i Grande-Synthe i norra Frankrike, ligger det paradis de vill nå 20 sjömil norrut, på andra sidan Engelska kanalen, retsamt nära jämfört med de långa avstånd de redan avverkat för att komma hit (från Syrien, Irak, Afghanistan och Iran), och ändå utom räckhåll. Vissa av invandrarna här har vänner och familj på andra sidan som framgångsrikt klarat av att navigera genom förrädiska förhandlingar med smugglare som tar tusentals pund per person.

Vi träffar en av dem inne i ett litet trähus mitt i lägret. Saras man och deras två hundar har tryggt nått andra sidan, berättar hon. Varje kväll hoppas hon att det är den hon väntat på, den som ger henne möjlighet att korsa kanalen. Och att hon denna gång ska nå ända fram. Oupptäckt. Utan incidenter. Hon har försökt göra det tidigare. Det har de alla. Hon ber att det ska lyckas denna gång.

Sara är en iransk kristen som flydde från sitt hemland i slutet av fjolåret på grund av att hennes liv var hotat. Det är inte tryggt att vara kristen i Iran, åtminstone inte ifall man hör till den iranska folkgruppen som alla anses vara muslimer. Att konvertera är att avfalla från tron och det innebär att man riskerar fängslas eller dödas. Sara är inte den enda iranska kristna här. Fyra andra kommer för att träffa oss där vi sitter på en säng av filtar och lutar ryggarna mot kuddar.

Sara har varit här i fem månader. Men det är inte tryggt här. Hon och de fyra andra iranierna är kristna. De flesta av det hundratal iranier i lägret är det, säger hon. Men de talar inte om det. Ifall deras muslimska grannar skulle få veta det, kunde det betyda problem. I fjol dödades en iransk kristen i det tidigare lägret. I det här lägret har ingen dödats, men en har våldtagits. Var det för att hon var kristen? Dödades mannen på grund av sin tro? Det är svårt att bevisa, men utan tvekan ökar det iraniernas känsla av sårbarhet. Som kristna var de i minoritet i sitt hemland, vilket fick dem att fly. Men de är fortfarande i minoritet här, omgivna av kurder som deras föräldrar kämpade mot. Hon har kommit så långt hemifrån – men på något sätt är det som om inget har förändrats."

"Vi ber för Sara och andra kristna i de provisoriska flyktinglägren i norra Frankrike, att de får hjälp från etablerade organisationer och inte behöver förlita sig på smugglare. Vi ber att polisen skulle klara av att beskydda de sårbara flyktingarna, speciellt kvinnorna och barnen, från våld och hot. Må Gud ge de europeiska myndigheterna vishet och vilja att klara upp situationen för dessa människor."


(Källa: www.worldwatchmonitor.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.




Foto: KL

fredag 24 mars 2017

Belarus - Över 40 journalister gripna i Vitryssland, Mikola Statkevich's face-book konto kapat

Belarus-våren vinner genom blod, svett och tårar. Diktatorn har panik. EU?! Oberoende journalister?! * * * * * Den brutala regimen begår grova mänskorättsbrott (fängslar fredliga demonstranter, journalister och mänskorättskämpar, kväser yttrandefriheten, stormar kontor och blockerar telefoner)

- Nej, jag vill inte vara vän med KGB på facebook, men nu har säkerhetstjänsten kapat den fd. presidentkandidatens facebook-konto (och familjemedlemmarnas). Man påstår att Statkevich inte kommer att närvara vid morgondagens stora demonstration på Frihetsdagen. Hans telefon är också blockerad. Var är nu Marina och Mikola?






Svt.se: "Över 40 journalister gripna i Vitryssland" (länk via Martin Uggla)
http://www.svt.se/kultur/over-40-journalister-gripna-i-vitryssland


Svaboda: "Сын Марыны Адамовіч пацьвердзіў узлом яе старонкі і старонак Міколы Статкевіча" (Marina Adamovich's son bekräftar) Länken via Martin Uggla
http://www.svaboda.org/a/28389338.html


Наша Ніва, (Nasha Niva): "Узламаны акаўнт Марыны Адамовіч"
http://nn.by/?c=ar&i=187771


PEN: "JOURNALISTS, BOOKSELLERS AMONG ACTIVISTS ARRESTED IN BELARUS AHEAD OF PROTESTS"
https://pen.org/137512-2/
Maria Söderberg skriver på sin face-book sida: "I Minsk har just historikern och författaren Uladzimir Arlou fått sin dörr sönderslagen och sitt hem brutalt hemsökt av polis. Arlou tillhör några av Europas främste inom sitt arbetsfält. Han har nyligen arbetat med översättning av Tomas Tranströmer till belarusiska. Det här är bara ett exempel från senaste tidens övergrepp i landet. Men EU och Sverige är passiva. Hallå, hallå UD och regeringen, var är ni?"


Viasna:
https://spring96.org/en/news/86300
"Among the more than 200 opposition members, journalists, activists, human rights defenders and average citizens detained at the protests on-going since the beginning of March are several former political prisoners and opposition leaders. Pavel Seviarynets was arrested on 12 March and sentenced to 15 days of administrative arrest for participating in a demonstration in Orsha; Vitali Rymasheuski, Anatol Liabedzka and Yuri Hubarevich were arrested on 10 March and sentenced to 15 days of administrative arrest for participating in a demonstration in Molodechno, which prevented all of them from participating in the planned and authorised 15 March demonstration."


Foto: KL

* Både Mikola Statkevich's och Marina Adamovich's facebook-konton är raderade i dag av KGB. Marina vet inte var Mikola är, men han kommer säkert att delta i demonstrationerna.

* Fd presidentkandidaten Vladimir Njekljajev (som bott i Finland, dottern Eva talar finska) greps av KGB i Brest när han kom med tåget på resa från Warszawa till Minsk.
https://vitryssland.wordpress.com/2017/03/25/uladzimir-njakljajeu-gripen/

* Mänskorättscentret i Minsk (Viasna) har stormats av polis. De som var närvarande måste lägga sig på golvet med ansiktet neråt. Var finns ordförande Ales Bialiatski?
https://baj.by/be/content/u-ofis-vyasny-uvarvausya-amap-abnaulyaecca-fota

* Viasna: "Several hundred people have been detained during a protest in central Minsk today. These include dozens domestic and foreign journalists."
http://spring96.org/en/news/86443

Charter 9/: "Students Urge Minsk Residents To Take To Kastrychnitskaya Square on March 26, at 12:00"
https://charter97.org/en/news/2017/3/25/244865/

MKV - Thailand/Pakistan och Frankrike/Mellanöstern

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 11/2017

Tack- och böneämnen: THAILAND/PAKISTAN (Kristna pakistanska flyktingar utan väg framåt i Thailand) och

FRANKRIKE/MELLANÖSTERN (kristna i provisoriska flyktingläger i Frankrike)



Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=a36f744863

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c298416544


Kristna pakistanska flyktingar utan väg framåt i Thailand

THAILAND / PAKISTAN

"Enligt pålitliga källor planerar den thailändska regeringen att dra in möjligheten till borgen för manliga asylsökare i Bangkok. Ett sådant beslut skulle kräva att de direkt borde återvända till fängelset. Detta skulle inkludera många av de uppskattningsvis 11 500 pakistanska kristna som år 2016 klagade på att UNHCR:s tjänstemän i Thailand inte tog deras anhållan tillräckligt seriöst. Enligt uppgift skulle planerna inte gälla manliga asylsökande med flyktingstatus eller kvinnor och barn.

En så omfattande återvändande till fängelserna kunde leda till överbeläggning och innebära en försämring av hälsoläget – flyktingarna uppvisar redan en hög nivå av tuberkulos, hepatit och skabb. Vissa misstänker att Thailands mål är att sätta tryck på asylsökarna så att de återvänder hem till Pakistan. Många gör kanske det för att undvika att häktas, men att man speciellt har männen som målgrupp kan göra kvinnorna och barnen mer sårbara i ett system som redan har betydande eftersläpning. En del av asylsökarnas kritik mot UNHCR gällde att barnen blir utan utbildning medan ansökningarna behandlas. UNHCR:s vidaresändning av asylsökanden har tidigare tagit mindre än ett år, men rapporterades i september 2016 räcka över fem år.

FN:s tjänstemän i Thailand anklagas för att inte tillräckligt beakta att kristna ”riskerar förföljelse” ifall de återbördas till sitt hemland. Ett exempel på situationen för de kristna som nu befinner sig i Thailand är Talib Masih, som i samband med en incident i Gojra (i Punjabprovinsen i Pakistan) 2009 anklagades för att ha skymfat islam, vilket ledde till att sju kristna dödades och över 100 kristna hem brändes. Detta ledde till en första topp i antalet flyktingar när tusentals kristna flydde till Thailand med hopp om att komma vidare till väst. Masih nådde Bangkok 2011 efter att med risk för sitt liv i två år tvingats leva under jorden i Pakistan. Masih säger: ”Nu vet jag inte hur jag ska kunna leva i Thailand, men samtidigt känns det inte tryggt att åka tillbaka till Pakistan.”

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)

- "Vi ber för de kristna pakistanska flyktingarnas trygghet i Thailand och vi ber att deras situation skulle tas på allvar av UNHCR så att de får möjlighet att komma till ett tryggt land och börja bygga upp sina liv på nytt. Vi ber att dessa troende finner styrka i att komma samman till husförsamlingar också i flyktinglägren så att de kan stöda och hjälpa varandra medan de väntar på att deras resa ska fortsätta."



FRANKRIKE / MELLANÖSTERN

"För de flera hundra invandrare i lägret La Linière i Grande-Synthe i norra Frankrike, ligger det paradis de vill nå 20 sjömil norrut, på andra sidan Engelska kanalen, retsamt nära jämfört med de långa avstånd de redan avverkat för att komma hit (från Syrien, Irak, Afghanistan och Iran), och ändå utom räckhåll. Vissa av invandrarna här har vänner och familj på andra sidan som framgångsrikt klarat av att navigera genom förrädiska förhandlingar med smugglare som tar tusentals pund per person.

Vi träffar en av dem inne i ett litet trähus mitt i lägret. Saras man och deras två hundar har tryggt nått andra sidan, berättar hon. Varje kväll hoppas hon att det är den hon väntat på, den som ger henne möjlighet att korsa kanalen. Och att hon denna gång ska nå ända fram. Oupptäckt. Utan incidenter. Hon har försökt göra det tidigare. Det har de alla. Hon ber att det ska lyckas denna gång.

Sara är en iransk kristen som flydde från sitt hemland i slutet av fjolåret på grund av att hennes liv var hotat. Det är inte tryggt att vara kristen i Iran, åtminstone inte ifall man hör till den iranska folkgruppen som alla anses vara muslimer. Att konvertera är att avfalla från tron och det innebär att man riskerar fängslas eller dödas. Sara är inte den enda iranska kristna här. Fyra andra kommer för att träffa oss där vi sitter på en säng av filtar och lutar ryggarna mot kuddar.

Sara har varit här i fem månader. Men det är inte tryggt här. Hon och de fyra andra iranierna är kristna. De flesta av det hundratal iranier i lägret är det, säger hon. Men de talar inte om det. Ifall deras muslimska grannar skulle få veta det, kunde det betyda problem. I fjol dödades en iransk kristen i det tidigare lägret. I det här lägret har ingen dödats, men en har våldtagits. Var det för att hon var kristen? Dödades mannen på grund av sin tro? Det är svårt att bevisa, men utan tvekan ökar det iraniernas känsla av sårbarhet. Som kristna var de i minoritet i sitt hemland, vilket fick dem att fly. Men de är fortfarande i minoritet här, omgivna av kurder som deras föräldrar kämpade mot. Hon har kommit så långt hemifrån – men på något sätt är det som om inget har förändrats."

- "Vi ber för Sara och andra kristna i de provisoriska flyktinglägren i norra Frankrike, att de får hjälp från etablerade organisationer och inte behöver förlita sig på smugglare. Vi ber att polisen skulle klara av att beskydda de sårbara flyktingarna, speciellt kvinnorna och barnen, från våld och hot. Må Gud ge de europeiska myndigheterna vishet och vilja att klara upp situationen för dessa människor."


(Källa: www.worldwatchmonitor.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.




Foto: KL

torsdag 23 mars 2017

Belarus - "the police without uniform broke in - burn in hell, all of you, comrades"

Belarus вясна. (Charter 97, Östgruppen, EFJ)
* Anastasia Dashkevich (палажанка), the wife of the “Young Front” leader, has informed this via her Facebook page:

“Zmitser Dashkevich (father of two small children) and Artsiom Leuchanka have been detained. They were mounting the kitchen furniture at the place of respected Uladzimir and Valiantsina Arlous. They ordered dinner online, but the police without uniform broke in instead of a pizza guy. Siarhei Palcheuski took our car and went to get the necessary instruments at that time. When he was driving back, they wanted to detain him as well. Apparently, he decided not to go out of the car. The side windows are broken, the car is open, there’s no Siarhei. Burn in hell, all of you, comrades.”


Charter 97: ‘Young Front’ Leaders Detained In Minsk" (full text)
https://charter97.org/en/news/2017/3/22/244564/

* Anastasia "Nasta" Palazhanka, his fiancee (wife) is rewarded with International Women of Courage Award, 2011, U.S Department of State (Clinton/Obama) mars 2011



Östgruppen: "Open Letter to the President of the Republic of Belarus, Alexander Lukashenka"
http://www.ostgruppen.se/2017/03/23/open-letter-president-republic-belarus-alexander-lukashenka/



EFJ: Tree more journalists detained in Belarus
http://europeanjournalists.org/blog/2017/03/22/three-more-journalists-detained-in-belarus/



Charter 97: "All to square on March 25!"
https://charter97.org/en/news/2017/3/22/244513/



Photo: KL

onsdag 22 mars 2017

Memorial Moment - Healing touch

Memorial Moment

"God's touch is healing. God in Christ took our humanity that He might really touch us. What He touched, body and soul, become subject to the resurrection that Christ experienced as the first born from the dead. On the cross His hands stretched out in cruciform shape reaching out to touch our mortal nature hand to hand. He lifted His face to our death's head, breathing the fading breath of His life into us."






Healing touch

"God's touch is healing. God in Christ took our humanity that He might really touch us. What He touched, body and soul, become subject to the resurrection that Christ experienced as the first born from the dead. On the cross His hands stretched out in cruciform shape reaching out to touch our mortal nature hand to hand. He lifted His face to our death's head, breathing the fading breath of His life into us. The body begotten of Mary touched our mortal corpse suffusing it with immortality.

But opponents of the gospel in every age have argued against both the healing touch of Christ's death and the peculiarly humiliating way it was inflicted upon Him. Why does He need to die? And if He must die, why must He be crucified? Those opponents of the gospel question the necessity of His death, because if God had desired to redeem mankind from sin and death He could have done so by a mere divine fiat. God "could" do anything. Yes, of course. But we ought not use our own presuppositions about what God "could" do to overrule the clear revelation of God about what He did do. All our "could-ing" could deprive God of His own will and replace it with ours. Furthermore, it seems rather a cold and distant method of redemption, as if God would say about our sin, "Sin? Oh, never mind. I'll just overlook it this time." A divine fiat hurled from heaven is hardly a touch from God. His death was made necessary because He wanted a full and complete human nature subject to birth and death just as ours is. He touches us using His experience of what is ours. He must die for us to be touched by Him. He was born to die and to die He must be born.

But people object that a nicer way for Him to die could have been found, as though God should be subject to our prejudices about humane executions in which government is required to find a nicer way to put criminals to death. But He undergoes execution by crucifixion that he might shape Himself so that He can touch us to the core and redeem us fully. He is lifted up from the earth that He might lift us. He is nailed down, that we might be freed. He dies that we might live. He grasps death that death might die. He touches our deadness that we might receive the life of His resurrection. Gregory of Nyssa (d. c. 394) wrote eloquently defending these truths in his Great Catechism. He knows of the healing touch."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church


Matt. 8:1-15 (ESV)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+8%3A1-15&version=ESV


Gregory of Nyssa

"What other objection is alleged by our adversaries? This; that (to take the better view) it was altogether needless that that transcendent divine Being should submit to the experience of death, but He might independently of this, through the superabundance of His power, have wrought with ease His purpose. And still, if for some indefinable reason or other it was absolutely necessary that He die, at least He ought not to have been subjected to the insult of such an ignominious kind of death. What death, they ask, could be more ignominious than that by crucifixion?

"What answer can we make to this? The death is rendered necessary by the birth. He who had determined once for all to share the nature of man must pass through all the peculiar conditions of that nature. Seeing, then, that the life of man is determined between two boundaries, had He, after having passed the one, not touched the other that follows, His proposed design would have remained only half fulfilled, from His not having touched that second condition of our nature.

"Perhaps, however, one who exactly understands the mystery would be justified rather in saying that, instead of the death occurring in consequence of the birth, the birth on the contrary was accepted by Him for the sake of the death; for He who lives forever did not sink down into the conditions of a bodily birth from any need to live, but to call us back from death to life. Since, then, there was needed a lifting up from death for the whole of our nature, He stretches forth a hand as it were to prostrate man, and stooping down to our dead corpse He came so far within the grasp of death as to touch a state of deadness, and then in His own body to bestow on our nature the principle of the resurrection, raising as He did by His power along with Himself the whole man."

Gregory of Nyssa, The Great Catechism, 32



Prayer:

"Almighty God, from the house of Your servant David You raised up Joseph to be the guardian of Your incarnate Son and the husband of His mother, Mary.  Grant us grace to follow the example of this faithful workman in heeding Your counsel and obeying Your commands; through Jesus Christ, our Lord, who lives and reigns with You and the Holy Spirit, one God, now and forever. Amen."

Memorial Moment
Rev Dr Scott Murray
Healing touch
20 March 2017

tisdag 21 mars 2017

Antisemitism 2017 - hotbilden mot judar i Malmö har ökat

Svt nyheter: Mira, 16, vill kunna bära sin Davidsstjärna utan rädsla.

"Hotbilden mot judar har ökat i Malmö under de senaste åren, och den judiska församlingen tappar allt fler medlemmar.

16-åriga Mira som är judinna tror att det kan bero på antisemitismen i staden.

Man vågar inte visa att man är jude, man vågar inte ha på sig sin davidsstjärna. Malmö har blivit känt bland judar för att vara staden där judar inte ska vara, säger Mira. --- Men Mira vill inte dölja att hon är judinna. Hennes pappa överlevde Förintelsen och för henne är det viktigt att visa vem hon är. Hon har alltid sin davidsstjärna synlig runt halsen, trots att det ibland väcker starka reaktioner."


Svt.se nyheter: Mira, 16, vill kunna bära sin Davidsstjärna utan rädsla:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/allt-farre-medlemmar-hos-judiska-forsamlingen?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20170217%3Aallt-farre-medlemmar-hos-judiska-forsamlingen%3Anyh

måndag 20 mars 2017

China - Christian prisoner pens poem while facing hefty sentence

China aid

(Guiyang, Guizhou—March 6, 2017) An imprisoned Christian woman recently penned a poem recounting the year she spent in police custody in China’s southern Guizhou province, even as she faces five years’ incarceration

Zhang Xiuhong, the chairwoman of Huoshi Church’s Board of Deacons and the church accountant, wrote a piece that retells what she could not experience during the year of 2016 due to her imprisonment and expresses the hope and joy she experiences in the midst of her cruel experiences.


China aid: "Christian prisoner pens poem while facing hefty sentence" (poem by Zhang Xiuhong)
http://www.chinaaid.org/2017/03/christian-prisoner-pens-poem-while.html

söndag 19 mars 2017

Kazakhstan - Imprisoned human rights defender Vadim Kuramshin

News about human rights defender Vadim Kuramshin (prisoner of hope)

 Islamization of prisons:

http://www.elbacity.press/dissk/295-vadim-kuramshin-islamizaciya-tyurem-zakaz-na-likvidaciyu-zhamana-ili-otchet-npm-po-sko.html


We continue to remember those in prison and those who are mistreated.


lördag 18 mars 2017

Se på Kristus

S:t Thomas lutherska församling.

"När jag ser på Kristus vet jag inget om synden, döden eller djävulen."

(Martin Luther, WA 29, 265)



S:t Thomas lutherska församling (bloggen)
http://blogg.sanktthomas.org/#home

Memorial Moment - "Faith is a divine work in us"

Memorial Moment/Rev Dr Scott Murray

"Faith is a divine work in us. It is impossible if it depends on our choice. If we have a clear view of the object of the Christian faith, faith doesn't look so easy. Faith directs us to gaze upon and grasp the crucified Christ, the serpent hung up on the pole of Calvary (Jn 3:14)."







Devouring the serpent

"What's the big deal about faith? It is so easy to do! Anybody can claim to be a believer. Anybody can choose Jesus." Or so says human reason. Reason then goes on to laud and honor good works while it denigrates faith, "The important thing is doing good to one's neighbor. The more difficult thing is not faith but works, and faith is worthless without good works coming along. In fact, the goal of the gospel is good works." But reason understands neither faith nor good works.

Faith is a divine work in us. It is impossible if it depends on our choice. If we have a clear view of the object of the Christian faith, faith doesn't look so easy. Faith directs us to gaze upon and grasp the crucified Christ, the serpent hung up on the pole of Calvary (Jn 3:14). Reason revolts at the disgusting scene of the man splayed upon the cross. It mocks the idea that this One, who is dying, can rescue from death. Those who stood below the cross ridiculed the man hanging there because He could not save Himself (Mk 15:31-32), when, in fact, He would not save Himself that He might save even those who reviled Him. Reason cannot fathom a God who would hang His Son out to undergo such a storm of ridicule and scorn. No one could choose to believe such a God by human reason. Reason just rebels.

The true faith irretrievably commits itself to the beaten and bloodied man who, refusing to be rescued, rescues sinners. Faith looks upon the offense of the cross and takes it to be the true defense against the wrath of God for sin. Faith grasps the cross with all its filth, blood, splinters, sweat, agony, weakness, and horror; and calls it the mystery through which God brings salvation. Every time I go to the local zoo with my family, a zoo curator inevitably brings a large snake out of the display for children to pet. After gathering a crowd of excited kids, the curator dutifully intones the liturgy of the snakes, "See, he isn't slimy at all. He feels good, doesn't he?" I am sorry, but I can never get excited about finding out that snakes are not slimy to the touch. I have no desire to touch this thing. I don't want anything to do with it. In Texas, we only pet snakes when they are used for boots. There is a reason why they have been cursed to slither on the ground forever; so that I don't have to touch them.

Christ on the cross cultivates that same revulsion in human reason. God hangs Him up there in all his revolting weakness and calls us to reach, not merely to pet Him, but to fully embrace Him in His blood, water, filth and all. Faith does not merely gaze sedately at this One, it entwines Spirit-enlivened limbs around this One smearing itself with the blood of the Son of God. Who chooses such a thing? No one. God the Holy Spirit alone, sets us like little birds in the nest awaiting the mother bird's return with mouths gaping to have the worm put down their starving gullets. He kindles the starving hunger in us so that the worm on the cross is fed to faith and faith devours the Serpent. That's the big deal about faith."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church


Psalm 22:24-31
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalm+22%3A24-31&version=ESV


Martin Luther:


"Christ declares that He is the true serpent, typified by that serpent in the wilderness, and that this serpent must be viewed with spiritual sight, namely, with faith (Jn 3:14-15). At that time the Israelites had to believe in the Word from heaven. Their faith did not pertain to the serpent but to Him who spoke. But here we are not only concerned with the words; we are also told: 'Whoever believes in Him shall have everlasting life' (Jn 3:16). That bronze serpent was an image of Christ. Here we are made aware of the terms and the purpose of our relationship to Christ. We are told that we must not merely hear Christ but that we must also believe in this serpent, Christ, who bestows eternal life on all those who believe in Him.

"This is a great and miraculous work. It is not accepted by the world or our reason, but it is scorned and derided by them. In fact, it does seem ridiculous that merely looking at a serpent should cure. Reason would have been prone to say: 'You will never be able to stare those serpents away. Rather take a pair of tongs or other tools and use force to drive the serpents away. What a great idea! To look at the serpent! Even a cow could stare at the serpent, but how could that help her?' Looking or gazing at an object seems so silly. It is an easy task to perform. And yet those who obeyed the Word and believed the promise were cured. Just looking at the serpent was easy. But believing that this simple and superficial opening of the eyes and looking at the pole and the bronze serpent should have healing power against the snakes' venom this was difficult. In itself there is nothing easier than to raise your eyes to someone; and without a doubt there were many Jews who mocked Moses and said: 'Well, if the serpents cannot be driven away with knife and awl, with water and sword, how can it ever be accomplished by this inane looking at the serpent?'

"This is the attitude of our schismatic spirits and sects today who despise and minimize baptism and holy communion. They say: 'What can the water, the wine, and the bread achieve?' But it is characteristic of our God to perform great things through insignificant, humble, and odd means. Faith, I suppose, also seems insignificant. 'Faith? After all, what does faith amount to? Faith does not suffice. You must also perform good works, don a monastic cowl, fast, pray, and give alms.' All this has such a semblance of piety that they are led to believe: 'Oh, faith is such a simple and plain thing; you must also do good works!' But just try it, and you will find out how easy it is to believe! Before long the devil will appear on the scene and whisper into your ear: 'See here, do you suppose that it is possible to be saved in such an easy way?' Thus, the Jews also suggested to Moses: 'You must take a pair of tongs and jerk the serpent away or immerse yourself in water for cooling. What good could it do you to look at the serpent?' But our God is so mighty that He can guide and govern the whole world with a straw or save and deliver from sin, death, the devil, and hell with a drop of water. It does, we concede, sound trivial that all who believe in Him shall have eternal life; but God works in such a powerful and mysterious way. Pay heed to the Word, and ignore the clamor of those who shout that we must also perform good works for our salvation."

Martin Luther, Sermons on John's Gospel, 3.14-15



Prayer:

"Lord Christ, You are the snake lifted up on the pole. Slay my human reason, that I might take Your slaying into myself by faith, and embracing You completely be covered by Your blood, that I might live forever in You. Amen."

Memorial Moment
Rev Dr Scott Murray
13 March 2017
Devouring the serpent

onsdag 15 mars 2017

MKV - Iran och Egypten

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 10/2017 (Ordf. Johan Candelin)



Tack- och böneämnen: IRAN (kristen mor och son (Veronika och Augustine) arresterade i Iran, bön om kraft och frid, barmhärtighet och rättvisa)

och

EGYPTEN (kristen ung kvinna kidnappad (Hanan Girgis), bön för rättvisa, kraft och vishet för de kristna i landet som kämpar för sina rättigheter)






Viikkoraportti: 

Kristen mor och son arresterade i Iran

IRAN

"Den 20 februari arresterades två kristna konvertiter i Urmia, huvudstaden i provinsen Västazarbaijan i Iran. Revolutionsgardets underrättelsepoliser gjorde en räd mot Anousheh Reza-bakhshs (kallad Veronika) och hennes sons Soheil Zagarzadeh Sani (kallad Augustine) hem.

Veronika och Augustine är konvertiter från den katolska kyrkan och döptes i Istanbul i Turkiet i augusti 2016. Efter deras dop återvände de till Iran där Augustine och hans mor fortsatte att läsa och lära sig mer om den kristna tron. I samband med deras arrestering genomsöktes deras hem och kristna böcker och annat kristet material hittades bland Augustines saker. Han har varit ivrig att på nätet följa kristna teologiska utbildningsprogram och kristna satellit-tv-kanaler.

För tillfället har man inte fått någon närmare information om var de finns eller hur de mår sedan den dag de arresterades. Man tror att de hålls fängslade i revolutionsgardets underrättelsebyggnad, varifrån det är absolut omöjligt att få tillgång till information eller kontakt med de som sitter fängslade där. Iran fortsätter att övervaka och förfölja kristna över hela landet. Ofta utsätts fängslade kristna för psykologisk och fysisk skada av myndigheterna."

(Källa: meconcern.org)

- "Vi ber att revolutionsgardet avslöjar var Veronika och Augustine hålls och att de inte ska skadas och få vara vid god hälsa. Vi ber att Gud ger dem sin frid och kraft, liksom också till deras familjer, och vi ber att alla tjänstemän som är inblandade i fallet väljer barmhärtighet, handlar rättvist, själva får höra om Jesus och väljer att följa Honom."



EGYPTEN

"När Hanan Girgis bröder kom hem sent på kvällen den 26 januari upptäckte de att hon hade försvunnit från familjens hem i Esna, en by i Övre Egypten. Hanan, en 18-årig egyptisk kristen kvinna, hittades inte trots eftersökningar och två dagar senare lämnade hennes bröder och deras advokat en formell anmälan till polisen där de anklagade en granne, Mohamed Ahmed Nubi Soliman (27), för att ha kidnappat Hanna. Åklagarna kallade in Soliman och denne erkände kopplingar till incidenten, ändå frisläpptes han i brist på fysiska bevis. Inom ramen för den nationella säkerheten beordrades en undersökning av fallet, men enligt familjens advokat Barsoum Wahba har inga framsteg gjorts i fallet, trots att Hanans familj och vänner protesterat utanför polisstationen.

Nu berättar Rezeiky Girgis, en av Hanans bröder, att man har berättat för honom att hon har ny muslimsk identitet och hålls av säkerhetstjänsten. Han hörde från civilståndsmyndigheterna vid polisstationen i Esna att Hanan har getts ett nytt ID-kort av den nationella säkerhetstjänsten. Familjen besökte säkerhetstjänstens nationella högkvarter i Luxor för att kräva att hon frisläpps, men poliser där förnekade att de håller henne fängslad eller att de vet var hon finns.

Girgis berättade att de ”förolämpade” honom när han frågade efter sin syster. Familj och vänner protesterade sedan utanför säkerhetstjänstens byrå och krävde att Hanan återbördas och sjöng kristna lovsånger. Det fick poliserna att komma ut och attackera protesterarna och skadade flera av dem.

Familjens advokat anklagar polisen för ”delaktighet i brottet och bristande vilja”, och tillade att ”eftersom offret är en kristen flicka, ser vi passivitet. Detta är en fars. Vi vill att människor ska behandla oss som människor och inte handla med oss som om vi var andra klassens medborgare. Vi upplever att vi inte har några rättigheter.”

- "Vi ber om beskydd för Hanan så att var hon än befinner sig får hon uppleva Guds frid och inte bli missmodig eller rädd. Vi ber också att polisen ska ta allvarligt på fallet och undersöka det och försöka lösa fallet. Må Herren ge Egyptens kristna kraft och vishet att kämpa för sina rättigheter i sitt eget land."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)

Martyrkyrkans vänner r.f.



Foto: KL 

söndag 12 mars 2017

Fokus - Dr Daniel Shayesteh fick se Bibelns klarhet, uppmanade till att modigt stå upp för evangeliet

Lekmannasamlingen Fokus, 12.3.2017 kl. 17.00 (FC) Gäster: Dr Daniel Shayesteh (Iran), MKV:S ordförande Johan Candelin, tolkning: pastor Jockum Krokfors.

Jonas Löfqvist skötte mötesledningen på ett väldigt avslappnat sätt. Vi sjöng ur psalmboken under Lavi Öst's ledning och jag fick sjunga: "Jesus, det renaste" (nr 276, min favoritpsalm). Mötet var välbesökt; stora församlingssalen och utrymmet bredvid var fullsatt. MKV:s ordförande Johan Candelin berättade först om Colombia och bakgrunden till freden med Farc gerillan. Allra först betonade Candelin vikten av att vi i dag står upp för vår kristna tro; för vår tro på Bibeln. Hedersplatsen i samhället erbjuds oss om vi tonar ner det kristna budskapet, men samhället behöver oss. Han betonade också värdet av att vi uppmuntrar varandra i en tid som denna. Vi ska inte blygas för evangelium. Candelin berättade det som medierna i allmänhet inte skriver om: hur det varit krig i Colombia i över 40 år, hur kristna förföljdes där, hur pastorer dödats pga att gerillan tidigare fört en politik inspirerad av Nordkorea-modellen.Gud har gripit in genom att man kunnat fälla biblar från flygplan och dumpat radioapparater förprogrammerade med det kristna budskapet: Guds kärlek till Farc. Detta har lett till att Farc-ledare har kommit till tro, bett om förlåtelse för förbrytelser och fredsförhandlingar inleddes. Minst 5 politbyråmedlemmar har kommit till tro och bakom presidentens fredspris finns mänskor som fått vara Guds redskap bla. genom fredsförhandlingar på en båt i Havanna. De ledande Farc-ledarna vill nu bli evangelister och tex gå tillbaka till de byar där de dödat mänskor och be om förlåtelse. Väckelsen har spridit sig och en kommunistisk ateistisk pianist tackar Gud i dag för att hans sjuka händer blivit friska genom en man som har helandets gåva.

Dr Daniel Shayesteh är född i Iran och var muslimsk lärare och kandidat till parlamentet. Han var dock i opposition till de styrande, fängslades och hotades av avrättning.Daniel lyckades med Guds hjälp fly från Iran (även om han då inte ännu var en kristen) till Turkiet. Gud gjorde fantastiska saker. Hans fru som var mycket militant ville döda honom, men kom också till tro på Jesus Kristus. Daniel sade att alla kristna inte har fått pastorskallelse, men att alla har fått uppdraget att gå ut och berätta om Jesus till nationerna. Han sade också att den frihet vi har i väst baserar sig på modiga kvinnors och mäns vittnesbörd. I en del länder bränns kristna levande och kan rädda sig genom att avsäga sig sin tro. Samma utmaning gäller idag dvs det finns ett tryck på oss kristna att vara tysta. Daniel uppmanade oss att vara modiga! Han menade att det finns ett ökande tryck på att vi ska vara kristna bara inom egna ramar och inte ute i samhället. Hur ska vi svara på islams utmaning? Daniel sade att vi ska "med Jesus röra vid mänskors hjärtan". Den som får dödshot kan först be om tid att få evangelisera först! Övervinn rädslan! I Kristus kan vi övervinna rädslan. Bekännelsen: Jag tillhör Jesus Kristus, är viktig. Han betonade också ödmjukheten.

Daniel hörde i över 30 år att islam är bäst, men han fick inte chansen att jämföra med någonting annat. När man ska bekanta sig med en religion ska man gå till rötterna. Kristendomen lär att "Och om roten är helig, är grenarna heliga." (Rom. 1:16b). Jag kommer att få tillgång till jämförelsematerial med koranen på denna och flera punkter.

I islam talar Allah bakom ett skynke. Han kan inte nås personligen. (Q 42:51). Man kan inte ha någon relation med honom. Bibelns Gud uppenbarar sig. Han låter sig bli känd av oss. Vill du följa någon du inte känner? frågar Shayesteh. Hur kan man vara en budbärare för någon man inte känner?

Daniel Shayesteh vittnade om att han såg Bibelns klarhet. Det finns en logik. Många religioner innehåller ologiska påståenden. Hur kan man ha gemenskap med någon man inte känner? Vi behöver relationer: Gud har ett hjärta för dej och han vill ha gemenskap med dig. Allah har skapat synd och korruption. Koranen beskriver att alla olyckor och att synden är inspirerad av honom.(Q 7:16, 57:22, 91:8) Allah är den bästa lögnaren.(Q 8:30, Q 10:21) Kristendomen lär att Gud skapade allt gott och att Gud är god (Matt. 19:17) 4 Mos. 23:19 "Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig.". Hur kan en gud lära oss om rättvisa, om ingen kan fly för hans förljugenhet?

Ur ett socialt perspektiv tillåter inte islam att man ifrågasätter eller ställer Allah till svars.(Q 21:23, 58:20, Q 33:36) Bibelns Gud tillåter samtal och ifrågasättande (Jfr. Job 13:3 "Men jag vill tala till den Allsmäktige, jag önskar försvara mig mot Gud.") Jesu lärjungar frågade Jesus om olika saker och om orsaker.

Daniel citerade också Jak. 3:17f om Guds vishet som är ren. "Men visheten ovanifrån är först och främst ren, vidare fredlig, mild, foglig, fylld av barmhärtighet och goda frukter, opartisk och uppriktig. Rättfärdighetens frukt sås i frid och ges åt dem som skapar frid".

När det gäller ledarskap visade Jesus på tjänande och ödmjukhet. Han tvättade lärjungarnas fötter. Västerländska ledarskapsprinciper som bottnar i Jesu tjänande inställning har framgång och blomstrar, konstaterade Daniel. Diktaturer där mänskor måste vara rädda för att ställa frågor är inte framgångsrika. Friheten och framgången bygger på Bibeln. Investera i unga mänskor och förbered dem för att vittna för kristendomens goda värderingar, uppmanade Daniel. Jesus vill vidröra mänskors hjärtan också i Finland, i Jerusalem och i hela världen, fortsatte han. Guds löfte att krossa ormens huvud har gått i uppfyllelse via Ordet, sa Dr Daniel Shayesteh (1 Mos. 3:15).

Förbered dig för att ge ditt liv för att föra budskapet vidare, sa Daniel Shayesteh. Daniel utstrålade glädje och kärlek och han brann för Guds rikes sak. Det var lätt att se.



Förebedjarna i Fokus bad kort för alla bönelappar som kommit in under mötet. Pastor J-G Björk nämnde löftesoffer-möjligheten. Z Nuri berättade om den kristna afghanföreningen och om deras nya anställde. Det finns mellan 200-400 kristna afghaner inom ett större område nu.

Mötet avslutades med Herrens välsignelse. Det var också servering till sist och möjlighet till förbön. Jag blev väldigt glad över att träffa likasinnade i tron som jag annars inte möter så ofta.





Foto: KL (Jag frågade Dr Daniel Shayesteh om lov att fotografera honom och skriva på min blogg)

fredag 10 mars 2017

MKV - Malaysia och Indien

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 9/2017 (Ordf. Johan Candelin)



Tack- och böneämnen:

MALAYSIA och INDIEN




Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=9060740f3f

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=f0af5d4705

Inga nyheter om kidnappad malaysisk pastor

MALAYSIA

"Den 13 februari kidnappades pastor Raymond Koh King Too (62) från sin bil i Petaling Jaya, nära Kuala Lumpur av en grupp maskerade män. Över två veckor senare har ingen tagit på sig ansvaret för kidnappningen eller kommit med några krav på lösensumma. Koh, som var på väg att hälsa på en vän, kidnappades på morgonen. Den tidiga måndagsmorgonrusningen var förmodligen över när hans bil omringades av tre eller fyra svarta stadsjeepar. Han föstes in i en av bilarna innan konvojen körde iväg och en av kidnapparna körde pastorns bil. Det hela var över på några sekunder. Det skedde knappt 100 meter från ett av polisens byggnadskomplex. Gatan var inte folktom. Varför ingrep ingen eller rapporterade incidenten till polisen? En av kidnapparna sågs spela in kidnappningen. Männen hade svarta rånarluvor och utgående från deras samordnade rörelser verkar kidnappningen vara en del av en slipad, professionellt utförd operation. Kohs bil är fortfarande försvunnen.

På grund av bristen på information omkring kidnappningen uppges det att pastor Kohs son nu har lämnat in en andra polisanmälan med misstanke om att hans far har mördats av sina kidnappare.
Pastor Koh, som har varit engagerad i flera samhällsprojekt som erbjuder hjälp till ensamstående mammor, drogmissbrukare och människor med HIV och AIDS. Samtidigt ville han också skapa en plats för barn att göra sina hemläxor och en plats där de kunde få gratis engelskalektioner. Få människor är så hängivna som Koh i sin strävan att hjälpa dessa människor som anses marginaliserade av samhället. Han anklagades år 2011 på falska grunder av Selangor islamiska religionsdepartementet för att ha försökt konvertera muslimer till kristendom. Anklagelserna drogs tillbaka på grund av bristande bevis.

Det var tydligt att Kohs outtröttliga arbete för de marginaliserade inte gick obemärkt förbi och någon gillade inte hans engagemang för dem. För några år sedan fick han en patron på posten, sannolikt som en varning. Det är frestande att koppla kidnappningen till incidenten med patronen och pastorns hängivna arbete."

(Källor: www.worldea.org, www.freemalaysiatoday.com)


- "Vi ber för pastor Raymond Kohs säkerhet, att hans kidnappare ska släppa honom och om tröst från Gud för hans familj under denna tid av påfrestelser. Vi ber också för en större religionsfrihet för kristna i Malaysia."



INDIEN

"Vi ber för familjen till Bartu Urawn som dog efter att han och hans hustru hade hållits nedsänkta i kallt vatten i 17 timmar. Upprörda över att Bartus familj hade lämnat den traditionella religionen, sänkte stammedlemmar i Kubua by i delstaten Jharkhand, honom och hans hustru upp till halsen i en kall damm eftersom de vägrade avsäga sig Kristus. Paret hölls i vattnet från klockan 17 till 10 följande morgon en tid när temperaturen låg omkring noll grader Celsius. Deras son Beneswar berättar att efter att fadern lidit av sjukdom och två förlamningsanfall på grund av nervskador som han fått av de 17 timmarnas prövning, dog den 50-åriga Bartu den 20 januari.

”Hela natten igenom skakade de i det kalla vattnet och tillsammans med mellan 15 och 20 bybor bevittnade jag den brutala behandlingen”, berättar Beneswar. ”Byborna frågade om och om av min far om han var redo att överge Kristus och återgå till stamreligionen. Han upprepade varje gång: ’Jag förnekar inte Kristus… Jag fortsätter att tro till mitt sista andetag.’”

Efter att man dragit upp paret ur vattnet, misshandlade byborna Bartu och hans hustru och försökte tvinga dem att avsäga sig Kristus. Efter den grymma behandlingen blev paret allvarligt sjuka. Bartus hustru tillfrisknade, medan han blev förlamad, vilket slutligen ledde till hans död. Situationen för familjen blev ännu värre eftersom byborna vägrade låta dem begrava honom och höll fast vid att hela familjen måste återvända till deras fädernereligion. Släktingar informerade polisen om omständigheterna som ledde fram till Bartus död, men poliserna ansåg att det var en ”naturlig död”. Familjen har senare återvänt till sitt hem där de lever under ständig rädsla.

Vi ber för familjen och vännerna som sörjer denna oväntade förlust, att Fridsfursten ska trösta och styrka dem. Må de få tröst och uppmuntran av vetskapen om att Bartus fasthet under prövningen har setts av Gud själv, som lovar att rättvisa ska ske för dem och belöna dem som förblir trofasta. Vi ber också för byborna som genomförde detta onödiga brott, att de ska upphöra med sin förföljelse av familjen, ångra sina synder och få inse evangeliets sanning och förstå att frälsning finns också för dem genom Guds son, Jesus Kristus. Vi ber att även mitt i sin sorg ska Bartus familj få bära vittnesbörd om Guds eviga frälsningsgåva."

(Källa: www.womcanada.com)

Martyrkyrkans vänner r.f.




Foto: KL