söndag 13 november 2016

Dopet förmedlar Guds nåd och oskattbara gåva

Förutom Jesu uppmaning till oss att vara beredda och vakna uppmanas vi att vara rustade till kamp och vakta våra portar (Luk. 12:39). Jud. 1:3 "Kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga."

I alla tider har den kristna tron och läran utsatts för angrepp och man har fått försvara den. Att fördjupa sig i Ordet för att söka svar på olika frågor är väl använd tid. Dopet är en skatt och att påminna sig och andra om vad man har i dopet är uppbyggande och klargörande. Det är att verkligen leva i och av sitt dop! Guds fridsförbund står fast i dopet och syndaren kan alltid likt den förlorade sonen återvända och vända om till sitt dop. I våra evangelisk-lutherska församlingar behöver vi mera undervisning om sakramentens betydelse och särskilt om dopet.

Ett centralt bibelställe om dopets grundläggande innebörd och värde finns i Galaterbrevet.

Gal. 3:27 "Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus."

Luther skriver att: "Paulus lär alltså, icke att dopet är ett tecken, utan att det är ett iklädande av Kristus, ja, att Kristus själv är vår klädnad." Han skriver också om efterföljelsens klädnad som också är Kristi verk.


Stora Galaterbrevskommentaren:

"I dopet gives därför icke en dräkt av lagrättfärdighet eller våra gärningar, utan Kristus blir vår klädnad. Och han är icke någon lag, [541] ingen lagstiftare, ingen gärning utan en gudomlig och outsäglig gåva. Fadern har givit oss denna gåva, för att han skall vara vår rättfärdiggörare, levandegörare och återlösare. Att i evangelisk mening ikläda sig Kristus är alltså icke att ikläda sig lag och gärningar utan att iföra sig en oskattbar gåva, syndernas förlåtelse, rättfärdighet, frid, tröst, glädje i helig Ande, salighet, liv och Kristus själv"

http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/luther/sgal/gal3/gal3_27.htm

"Han (Paulus) säger icke: Genom dopet har ni fått ett yttre tecken på att ni tillhöra de kristnas skara. Så fantisera sekteristerna, vilka av dopet endast göra ett yttre kraftlöst tecken. Utan han säger: »I alla som haven blivit döpta haven iklätt eder Kristus», det är, ni ha förflyttats utanför lagen till en ny födelse, som skett i dopet. Därför äro ni icke längre under lagen, utan ni ha blivit iförda en ny klädnad, Kristi rättfärdighet. Paulus lär alltså, icke att dopet är ett tecken, utan att det är ett iklädande av Kristus, ja, att Kristus själv är vår klädnad. Därför är dopet högst mäktigt och verksamt. Men då vi iklätt oss Kristus såsom vår rättfärdighets och salighets klädnad, skola vi också ikläda oss Kristus såsom efterföljelsens klädnad."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar