onsdag 4 juni 2014

MKV - Mali och Sri Lanka - Herren vår Gud är en konung i makt och i ära

"To the King of the ages, immortal, invisible, the only God, be honor and glory forever and ever. Amen." (1 Tim. 1:17)

1 Tim. 1:1, 2:1-6. Ps. 119:105. Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 20/2014 (Ordförande Johan Candelin)

Tack- och förbönsämnen: MALI (för fred i landet, för de kristna som är svårt förföljda) och SRI LANKA (kristna bönemöten förhindras, bön för kraftigt förföljda kristna och församlingsledare).



Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=0ab8501ba8


1 Tim. 1:1 "Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp,"
"Paul, an apostle of Christ Jesus by command of God our Savior and of Christ Jesus our hope,"1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."

Ps. 119:105 "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."


Lovsång: "Herren vår Gud är en konung i makt och i ära"
http://evl.fi/Psalmbok.nsf/nr/289?OpenDocument

Thy word (Amy Grant):
https://www.youtube.com/watch?v=FS1LAc5DSCU



Nya strider i Mali fyller de kristna med fruktan


MALI

"Nya strider och återockupation av ett antal städer i norra Mali av beväpnade tuareggrupper har på nytt väckt fruktan hos regionens kristna minoritet. Den 21 maj övervann en koalition av tuaregrebeller landets armétrupper efter en intensiv strid om kontrollen av Kidal, en av de största städerna i norra Mali. Striderna följde på premiärministern Moussa Maras besök i Kidal den 17 maj. Staden ses som ett fäste för de etniska tuaregerna som strävar efter självständighet. Enligt FN har omkring 4 000 personer flytt våldet.

Det har kommit rapporter om att tuaregkrigare också har tagit kontrollen över de nordliga städerna Meneka, Aguelhok, Anefis och Tessalit. Den 23 maj gick rebellerna med på vapenvila som Mohamed Ould Abdel Aziz, president i grannlandet Mauretanien och ordförande för Afrikanska unionen, förhandlat fram. Striderna är en stark påminnelse om tuaregernas separatistiska våld som svepte ner från norra delarna av landet 2012 och utlöste en statskupp. I nästan ett år regerade beväpnade islamistgrupper norra Mali, bannlyste andra religioner och plundrade kyrkor och andra gudstjänstbyggnader. Tusentals människor, inklusive många kristna, flydde till södra delarna av landet eller till grannländer som Niger och Burkina Faso.

För pastor Mohamed Ag Moussa Yattara är det som om historien skulle upprepa sig. Han kommer ihåg dagen i april 2012 när Timbuktu, en viktig regional huvudstad i norr, föll i rebellernas händer. När hotet intensifierades, organiserade Yattara flykten för 100 medlemmar i sin församling. Senare kunde han nå huvudstaden Bamako, efter en 700 kilometer lång resa som skedde med olika transportmedel och även till fots. I januari 2013 återtog franska trupper kontrollen över regionen. Yattara säger att han inte tror att han behöver återuppleva det ”svåra” livet som flykting, som enligt honom var ”vanhedrande” och där flyktingar ”ofta behandlades som tiggare”
”Jag tror inte att det kommer en ny ockupation, eftersom patruller organiserade av FN-styrkor lugnar situationen, fastän vi alla fruktar islamisternas infiltration”, säger han.

En dylik förtröstan är sällsynt bland de små, utspridda kristna samhällena i Malis nordliga ökenregioner. I Gao, en östlig regionhuvudstad, var banker och andra affärsrörelser stängda i flera dagar men har nu försiktigt öppnat igen, enligt lokala källor. I den nordöstligaste staden Aguelhok, hem för omkring 30 kristna, mest militärer, är situationen oroväckande, berättade pastor Samuel Guindo.

”Det här ”församlingen” leds av en arméofficer”, sade han. ”De träffas varje söndag i lägret. Förra månaden sände vi dem 24 stycken Biblar på franska och några psalmböcker. Men vi har hört att barackerna omringas av tuaregrebeller och man befarar att de snar får brist på mat.

Aguelhok, nära den algeriska gränsen, har starka kontakter till upproret, den plats där omkring 100 obeväpnade maliska soldater dödades i januari 2012 av tuaregrebeller och militärer som misstänkts ha kontakter till al-Qaida i islamiska Maghreb. Omkring 10 kristna troende, de flesta militärpersonal, bor i Tessalit, en annan stad lång uppe i nordost som nu uppges kontrolleras av tuaregerna. I staden Bourem finns det ett dussin troende, huvudsakligen tjänstemän.

År 2013 var Mali nummer 7 på listan över de 50 länder i världen där förföljelsen av de kristna är svårast."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)

- Vi ber för att situationen ska lugna sig så att både kristna och muslimer kan leva i fred i landet. Vi ber också för de troende som på olika sätt påverkats av terrorn, att de skulle få omges av Guds kärlek och frid, fastän världen omkring dem är osäker.



SRI LANKA


- Vi ber för de troende i Bandaragama där en grupp på 30 kristna den 27 april hade samlats till bön när en mobb bestående av omkring 30 personer ledda av buddistpräster stormade byggnaden och krävde att man skulle upphöra med bönemöten. Enligt rapporter sade även polisen som kom till platsen att de kristna ska sluta hålla bönemöten eftersom de inte hade tillstånd från religionsministeriet. Men Sri Lankas lagstiftning kräver inte att något dylikt tillstånd behövs för religiösa gudstjänstaktiviteter.

Vi ber om frimodighet och vishet för församlingsledare som är vid förföljelsens frontlinje i Sri Lanka, där de kristna har mött ökad förföljelse under de senaste åren. Tills vidare har det i år skett över 40 attacker mot kyrkor och kristna i Sri Lanka.

(Källa: National Christian Evangelical Alliance of Sri Lanka)







Martyrkyrkans vänner r.f.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar