Paneldebatten och den allmänna diskussionen hölls i dag i Vasa på Strandgatan 2, Academill. Debatten blev livlig och Stig Kankkonen, ordförande för Kristet Samhällsansvar r.f. (SFP) utlovade en fortsättning eftersom nya ämnen aktualiserades.
Det blev alltså intressanta
och goda diskussioner idag och drygt 50 personer deltog. Religion
är ofta det skolämne som får stryka på foten när man behöver tilläggstid
för något ämne.
Studiehandledare Benita Finne som initierat ämnet, inledde med att citera Carl Haglund som sagt till sina barn: "Gud
och pappa älskar dig". Hon hänvisade också till bla. prof. Matti
Bergström och Tapio Puolimatka mfl. när det gäller barns andlighet. Barn
är mera öppna än vuxna och döljer inte sin andlighetslängtan. Den
naturliga gudsfruktan som fanns förr är en naturlig koppling till detta.
Men idag är sanningen relativ och barnens fostrare får inte
indoktrinera. Men vi lever inte i ett vaacum, vi påverkas av olika
saker. Normlöshetern har lett till en vilsenhet bland barn och unga
idag. Men om du är trygg i din tro har du lättare att respektera andra.
Ett demokratiskt och öppet samhälle och kristendom går också hand i
hand, sa Benita i sin utmärkta inledning.
Kurt
Torsell, sakkunnig från kommunförbundet konstaterade att en stabil,
fast och pålitlig grund är viktig för barnen. Han konstaterade också att
kravet på kommunerna att ordna religionsundervisning för invandrarbarn
när antalet överskrider 3 är svårt att uppfylla för en del kommuner. Det
har även funnits förslag på att religionsundervisningen skulle slopas till
förmån för etikbaserad undervisning för alla. Det är skäl att följa med
vad som händer pga ekonomiska realiteter i framtiden. Han nämnde även
exempel på vad som är religionsutövning och vad som är tradition.
Morgonbön och gudstjänster i skolan är religionsutövning. Uppläsning av
Julevangeliet, sång ("Den blomstertid nu kommer") och besök i kyrkor är
inte religionsutövning. Han klassade dessa alltså som traditioner. Men
det är inte tillåtet att tvinga ett barn att delta i religionsutövning
mot dess vilja.
Krister Lillas, lärare och "evangelist" för barnen genom Oasrörelsens aktiviteter för
barn nämnde att det mellan åren 1925 och 1951 fanns 20 veckotimmar vikta
för religion men att de under 1994-2013 kraftigt minskats så att 2/3
försvunnit. Lillas sade även att respekt, hänsyn, tolerans, vetskapen om
vad som är rätt och fel samtidigt har försvunnit och delorsaken är
ovanstående fakta. Han sade också att man inte behöver en viss
intellektuell mognad för att förstå vad det innebär att tro på Gud. Gud
är allsmäktig. Barn är bättre på att hantera frågor om Gud och gör det
på ett sunt och naturligt sätt. Vuxna krånglar ofta till det. Barn tar
inte skada av andlig fostran. Men maktmissbruk och manipulation inom
alla områden är inte ok. Sund andlig fostran är inte skadlig.
Krister
nämnde också saker som bekymrar honom betydligt mera "än den där
religionstimmen i skolan eller det årliga gudstjänstbesöket". Han tog
som exempel BR-lelu's leksaksbroschyr som riktar sig direkt till barn och
där varulvsfigurer och dylikt (halloween) ingick. Dessa kan vara
inkörsporten till ockult andlighet. Ett annat exempel handlade om
dataspel (Snyper, Call of Duty) där en spelscen var en skolkorridor där
skjutning pågick (paralleller kan dras till skolskjutningar som även
förekommit i vårt land.) Det finns också en missuppfattning som handlar
om att kristen tro är en privatsak som inte ska visas offentligt. Men
detta är inte förenligt med kristen tro.
FN:s
barnkonvention föreskriver religionsfrihet och rättighet och skyldighet
att ge andlig vägledning. Till massmedias uppgifter hör att främja andlig och
moralisk välfärd.
(27)
Till staternas skyldigheter hör att upprätthålla god levnadsstandard
och utveckla andlig moral. Minoriteter ska också ha rätt att utöva sin
religion.
Om man plockar bort Gud ur skolan får det konsekvenser för hela samhället.
Mikaela
Björklund, lärarutbildare och akademiker, kristen fundamentalist
förespåkade en holistisk mänskosyn. Detta kolliderar inte med det
kritiska tänkade man lär ut. Inom den akademiska världen finns osunda
drag vad gäller tävlingsmentaliteten där omsorgen om medmänskan ibland
kan få stryka på foten. I USA är problemen större vad gäller respekten
för kristendomen och religiösa övertygelser. Skolan ska inte vara
värderingsfri. Vore kravet detta kunde vi kanske ha kvar matematiken men
även det skulle vara problematiskt eftersom det finns heliga tal såsom
3, 7, 12 osv. En öppen dialog är bättre än att man tar bort religionen,
sa hon. Hon efterlyste didaktiska redskap. Hon konstaterade att det är
märkligt att trots att vi lever i ett kristet land, kristet samhälle,
firar kristna helger osv. är vi ändå trängda. Det finns en märklig
misstänksamhet mot det som är kristet. Kristendom förtrycker inte! Hon
konstaterade också att "man måste lyda Gud mer än mänskor" och att man
inte heller som minister eller politiker kan överge sin övertygelse.
Kristna ska vara salt och ljus.
Emina Arnautovic inledde med att berätta att hon kom till Finland 1992 som kvotflykting
från Bosnien. Hon har arbetat som hemspråkslärare och är aktiv
kommunalpolitiker. Hennes personliga och fina inledning gav erkänsla åt
finländarna: Jag kom hit i juletider och fann frid - det låg godhet i
luften. Det förknippar hon nu med religion och kristendom. Emina kommer
från det kommunistiska Jugoslavien. Hon påminde oss om att inte vara
rädda för det som är annorlunda; "invandrare behöver tid att smälta
allt" och mycket är förvirrande. Tänk på dem som bara har sin egen
identitet, sin egen kultur och sin egen religion med sig och mist allt
annat. Vårt bemötande blir avgörande för deras fortsättning och för
deras fortsatta förhållningssätt till den kristna tron.
"Mångkulturalitet är inget hot mot kristendomen" sa Emina.
Stig Kankkonen fungerade som moderator.
Efter panelens inledande presentationer på 10 min. x 4 blev det en snabbgenomgång där följande framkom:
- Föräldraskap är viktigt.
- Det finns mycket i samhället dag som ger barnen oro och förvirring
-
Eftersom tron anses vara privat syns inte heller muslimernas
religionsutövning (bönen stör inte). Emina beskrev finländarna som tysta
och försiktiga. Vi frågar tex. inte heller om vem man röstat på med
hänvisning till valhemligheten.
-
Förändringar i religiositeten har skett; under kriget var kyrkorna
fulla, sa Krister. Emina höll med och sa: Vi/ni har det för bra. Man
söker sig till Gud i kristider. Å andra sidan har tex. Estoniakatastrofen
och skolskjutningar lett till att folk söker sig till kyrkan.
-
Det blev en livlig debatt där en fritänkare först tog till orda och
sade att det fortfarande är en minoritet som går i kyrkan vid
katastofer, han ifrågasatte även "tvångsmedlemsskap" i kyrkan från
barnaår när man inte kan bestämma själv osv. Lärare framhöll att
religionsämnet ofta får stryka på foten om mera utrymme behövs för
annat. Också pastorer och präster uttalade sig. Flera lekmän var
bekymrade över det krympande livsutrymmet för konservativ kristendom.
Man tvingas försvara sig eftersom toleransen inte räcker till och inte
inbegriper dem. Stig Kankkonen avslutade den 2 timmar långa
tillställningen med att konstatera att om staten vill köpa tjänster av
församlingen kan den inte förutsätta att dessa ska vara konfessionslösa
(ett konkret fall). Det faller på sin egen orimlighet.
Kaffe med dopp
serverades till sist.
Mitt sammandrag av tillfället.
Detta hade utannonserats:
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2013/11/diskussionstillfalle-i-vasa-kring.html
Foto: KL
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar