tisdag 8 oktober 2013

Dopet frälser och föder oss på nytt - ett gudomligt, saligt, fruktbart och nåderikt vatten

Ur Resekost, betraktelser för var dag i året, samlade ur Martin Luthers skrifter.

Titus 3:5 "Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande,"

"Fatta saken helt enfaldigt så, att dopets kraft, uppgift, gagn, frukt och ändamål är att saliggöra. Ty man döper ingen därför, att han skall bli en furste, utan, som orden lyder, för att han skall bli salig. Men att bli salig betyder, som vi vet, ingenting annat än att, förlossad från synder, död, och djävul, komma till Kristi rike och evigt leva med honom.

Här ser du återigen hur dyrt och högt dopet bör värderas, då vi därigenom vinner en sådan outsäglig skatt. Detta borde väl också visa, att det inte kan rätt och slätt vara fråga om endast vatten, ty endast vatten kunde inte verka sådant. Men ordet och det att Guds namn nämns där, har denna verkan. Men där Guds namn är, där måste också liv och salighet vara, så att det med rätta måste kallas ett gudomligt, saligt, fruktbart och nåderikt vatten. Ty genom ordet får dopet kraft att bli ett bad till ny födelse."

Logosmappen:
http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/andakter/resekost/10/1012.html




"Efter denna förebild (Noas ark) frälser dopet nu också er." 1 Petr. 3:21

Frånvaron av tro gör inte dopet ogiltigt:

52] Därefter säga vi vidare, att för oss den största vikten icke ligger därpå, huruvida den som blir döpt tror eller icke tror; ty trons frånvaro gör icke dopet orätt, utan allt beror av Guds ord och befallning. 53] Detta är nu visserligen något svårt att fatta, men grundar sig helt och hållet på det som jag har sagt, att dopet ingenting annat är än vatten och Guds ord jämte och med varandra. D.v.s. så snart ordet är förbundet med vattnet, så är dopet ett rätt dop, även om tron icke kommer därtill. Ty min tro verkar icke dopet, utan den mottager dopet. Så blir icke dopet ett orätt dop, även om det icke skulle mottagas och brukas på rätt sätt, då det ju, såsom sagt, icke är bundet vid vår tro, utan vid ordet". (Ur Luthers Stora katekes)
 

 



Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar