söndag 19 maj 2019

Bloggpaus

Jag håller en liten paus på min blogg just nu.

I'm putting my blog on pause for a while.


Aposteln Paulus skriver: "Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus, som offrade sig för våra synder för att rädda oss ur den nuvarande onda tidsåldern, efter Guds vår Faders vilja. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen." Gal. 1:1-5f Kristi nåd.


"Grace to you and peace from God our Father and the Lord Jesus Christ, who gave himself for our sins to deliver us from the present evil age, according to the will of our God and Father, to whom be the glory forever and ever. Amen." (S:t Paul, Gal. 1:1-5 ESV)







Photo: familjen Lindén
Ef. 2:8-10

onsdag 8 maj 2019

Asia Bibi is free, has left Pakistan and is now in Canada

(OFWI) One Free World International (very reliable source) wrote:

"Thanks to your prayers and speaking out, Asia Bibi has been able to leave Pakistan and now in Canada! Her arrival in Canada has been confirmed."


BBC: "Asia Bibi: Christian leaves Pakistan after blasphemy acquittal"
https://www.bbc.com/news/world-asia-48198340?fbclid=IwAR2Smqm9oBgCBV2sEGy53Pxg40iQCvVQ8y4blXxQhQ_6QSY3pa62p8CvRcQ





Glory to God!


Photo: KL

söndag 5 maj 2019

Fokus - Den kristna kyrkan håller fast vid hela Skriften

Dan. 6:10
Lekmannasamlingen Fokus 5.5.2019 kl. 17.00 Tema: Daniels bok. Bibelstudium med kaplan Jockum Krokfors. Ungdomsbandet med Tommy Nyman medverkade. "När förföljelsen är starkast, är Kristus nära" sa Jockum Krokfors. "Den kristna kyrkan håller fast vid hela Skriften." Att leva i ett samhälle främmande för Guds Ord och bud.

- En av ungdomarna; Oskar Storbacka ledde mötet tillsammans med mig. Förebedjare: Mona och Gustav Granvik. Bord med pyssel/leksaker framsatta åt barnen intill mötessalen. Barnfokus: (dramaövning) med Camilla Wilhelmsson. Diana Pandey tog upp kollekten tillsammans med familjens två döttrar. Kollekten gick till Fokus eget arbete denna gång.

- Oskar Storbacka hjälpte alltså till att leda mötet, inget kunde rubba hans lugn. Tekniken "kråta" förstås i början men allt löste sig naturligtvis. Under bibelstudiet inledde prästen med att konstatera att vi ska undervisa om och hålla fast vid HELA Skriften, alltså även GT, eftersom Jesus sagt att "överallt i Skrifterna talas det om mig." Daniels bok handlar mycket om hur det är att leva i sammanhang där man är främmande för Gud eller hur det är att leva i ett samhälle som är främmande för Guds Ord och bud. Daniels bok är ovanligt nog skriven på två olika språk; arameiska och hebreiska. Daniel och hans tre vänner verkade ändå för det goda (i ett främmande land, i fångenskapen) och de var tjänstvilliga trots den främmande kulturen, de levde fullt ut, de byggde upp samhället, men prästen sade att vi lär oss att det är viktig att bevara det inre livet rent. Daniel böjde inte för och tillbad ingen annan Gud än HERREN Gud, Israels Gud. När förföljelsen av kristna är som starkast (vilken svår situation!) så är Kristus nära, som det skedde för de tre männen i den brinnande ugnen i Daniels bok. Boken är skriven för att ge oss uppmuntran, göra oss fasta i tron, trygga i Gud men är även ett varnande exempel för vår tid och för oss, om makt. Med makt följer ansvar, fel använd makt korrumperar. Det är viktigt att bevara sitt hjärta rent och fundera över vem som är viktigast i livet; Kristus och inte vi själva, sa kaplan Jockum Krokfors.

Vi som är mötesledare kommer sgs alltid en timme i förväg till mötet särskilt om vi har mycket praktiskt att ställa till och ha ansvar för. Denna gång strulade tekniken en aning för musikanterna, vi var flera som skulle synkronisera mötesledningen, vilket var roligt men tog lite extra tid, och tiden rann i väg. Som mötesledare är man van att alltid gå till bönerummet intill och få förbön med handpåläggning och välsignelse inför uppgiften. Jag blev förvånad när Mona och Gustav Granvik kom in i salen några minuter innan mötets början och sade att de bett för mig redan. Då ville jag ändå har personlig förbön i rummet intill vilket jag fick. En förutsättning för att kunna leda och ansvara för mötet, även om jag hade känt ett ovanligt lugn mitt i de praktiska sysslorna innan mötet började...och visst, ja, de sade ju att de hade bett för mig! Förebedjarna har en otroligt viktig uppgift!

Ungdomsbandet under ledning av Tommy Nyman ledde oss i en lovsång inledningsvis: "Lova, Herren, min själ" och därefter hälsade Oskar Storbacka välkommen. Han bad även Camilla Wilhelmsson informera om kvällens barnfokus och om familjefesten 26.5. Sen sjöng vi "Angels singing" av Tommy Nyman och den vackra sången "Stand by me".

Sedan höll jag en kort inledning med bön och bönen Fader vår, avlösningsord.

Inledningen:

Jag hade några korta punter:

Livet: Livet är en berg och dalbana. Det "kråtar" (saker krånglar). Lösningen: Jesus har sagt: "Jag är med er alla dagar." Då menar han alla dagar!

Att följa: Det är bättre att följa den gode Herden, Jesus än någon mänska på tex. instagram.

Instagramflödet och facebookuppdateringarna ändras hela tiden. Nätverk är ju förstås bra! Men trender kommer och går. Det mesta präglas av flyktighet. Lösningen: "Gud är oföränderlig" står det i Bibeln och "Gud är evig." Det är tryggt! Han liknas vid en bergfast klippa, mitt bergfäste, min borg. Han kallas "Israels klippa." Jag hade påmints om en gammal sång och plötsligt fann jag mig sjunga den, vilket ju inte hade varit meningen: "Han är likadan i dag, Han är likadan i dag. Söker än förlorade, frälsar arma syndare, ja Han är likadan i dag." (De orden blir man ju glad av!)

Du är unik. Du är värdefull. Det finns ingen som du. Gud har skapat dig. Han älskar dig. Du behöver inte jämföra dig med andra.

Fri bön och bönen Fader vår. Avlösningsord från Jes. 1:18 "Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull." Vi får tro Guds ord.

Efter inledningen sjöng vi några sånger tillsammans med Ungdomsbandet; tex. "En enkel kärlekssång", "Ropa till Gud över hela vår jord". Kollekten togs upp under den sista sången och den gick till Fokus eget arbete. Diana Pandey med familjens två små döttrar hjälpte till att ta upp kollekten.

Oskar steg sen upp och förklarade att barnen kunde gå till barnfokus tillsammans med Camilla Wilhelmsson. De skulle öva på ett drama inför den Internationella familjefesten 26.5.

Bibelstudium (med kaplan Jockum Krokfors) över Profeten Daniels bok:

Jockum berättade att han haft som mål med sina bibelstudier att gå igenom hela Gamla testamentets böcker, vilket ju inte är helt vanligt ens i alla kristna församlingar. Krokfors har hållit bibelstudier över de olika böckerna i GT i historisk ordning, alltså inte i den ordning de kommer i Bibeln. Bibelstudieserien kommer att fortsätta i höst och vi har 6 st kvar.

Varför ska vi då studera Gamla testamentet? Jo, därför att Jesus säger att "överallt i Skrifterna har det talats om mig", sade Krokfors. "Den kristna kyrkan har alltid hållit fast vid hela Skriften".

Eftersom tiden är begränsad handlar det i vårt fall om "de stora linjernas bibelstudium."

Daniels bok handlar mycket om hur det är att leva i ett sammanhang där man är främmande för Gud.

Israels barn var bortförda, i fångenskap och i ett land med en främmande religion. Det handlar mycket om att leva i ett samhälle som är främmande för Guds Ord och bud.

Kapitlen 1-6 handlar om Daniel och hans vänner och om mirakel och kapitlen 7-12 handlar om profetior skrivna av Daniel. Boken är ovanligt nog skriven på två olika språk; delar på arameiska och kapitlen 8-12 på hebreiska. Vi vet inte varför. Boken omfattar 75 år av Daniels liv. Fångenskapen är ett icke-självvalt sammanhang. Nebukadnessar regerade. De tre vännerna (som kallades Sadrak, Mesak och Abed-Nego) fördes bort ca 605 f Kr. Senare förs även politiker, hantverkare och präster (tex. Hesekiel) bort. Slutligen förstörs Jerusalem och Israels barn förs bort. Återvändandet senare sker också i tre skeden, sade Jockum Krokfors.

Daniel och hans vänner verkade trots fångenskapen för det goda. De var tjänstvilliga trots den främmande kulturen. Men det är viktigt att bevara sitt inre liv rent, sa Jockum.

Daniel och hans vänner som var judar höll fast vid och åt bara sin egen mat. I Dan. 6:10 berättas om hur Daniel inte tillbad någon annan Gud än den levande Guden, Israels Gud, trots att man måste tillbe konung Darejaves. Dan. 6:10 "Så snart Daniel fick veta att skrivelsen var uppsatt, gick han in i sitt hus där han i sin övre sal hade fönster öppna i riktning mot Jerusalem."

- Vi är också kallade att tillbe Gud. Vi får leva fullt ut i samhället och vi får vara med och bygga upp det. Göra det som är gott.

I kapitel 3 berättas om en staty gjord av guld som kung Nebukadnessar ställt upp och som alla måste falla ner och tillbe. Den som inte lyder skulle kastas i den brinnande ugnen. Man har menat att detta betyder att riken på jorden ska krossas och att Guds rike står över alla andra riken.

Det romerska väldet krossades av en sten. Stenen är Kristus själv. Guds rike är större än alla jordiska riken. Dan. 2:44 "Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike, som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt inte skall överlämnas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men själv skall det bestå för evigt."

I Dan. 3:25, när Daniel och hans vänner är kastade i den brinnande ugnen, ser man dem ändå gå där oskadda; "Ändå ser jag nu fyra män som går lösa och lediga inne i elden, och de är helt oskadda. Och den fjärde ser ut som en gudason."

I förföljelsen och när den är som allra starkast, är Kristus nära, sa Jockum Krokfors. Han betonade även att kristna har det väldigt svårt i förföljelserna: "Kristna förföljs för sin tro. Jordiska riken rasar, men Kristus är nära i det svåra. Vi får också tro och be för dem att Kristus ska vara dem nära vilket sker redan i Daniels bok. Det sker också att kung Nebukadnessar erkänner Israels Gud.

I kapitel 4 berättas om trädet. Nebukadnessars fru som var från Teheran trivdes inte i landet eftersom hon saknade naturen. Han lät då bygga den hängande trädgården i Babylonien. Nebukadnessar blev sedan sjuk i 7 år pga sitt högmod och sin äregirighet.

I kapitel 5 beskrivs hur tempelkärlen används i orgier och fest och hur Guds hand skriver på väggen att Gud har räknat kungens rikes dagar och gjort slut på det. Kung Belsassar är "vägd på en våg och funnen vara för lätt." Dan. 5:27

Daniel blir upp emot 90 år. Han förblir trogen Israels Gud också i lejongropen då han räddas av en ängel. (Kap. 1-6)

Kapitlet 7 och framåt innehåller syner, drömmar och profetior. De är inte lättlästa, de har luckor i tid och de är överlappande. Två viktiga punkter kan utläsas: Messias första ankomst och hans andra ankomst. Vi vet inte allt. Daniel visste inte allt. Dan. 8:27 "Men jag, Daniel, blev kraftlös och låg sjuk en tid. Sedan steg jag upp och utförde min tjänst hos kungen. Synen förundrade mig, men ingen förstod den."

I kapitel 12 verserna 8-9 framkommer ett visst mått av hemlighet om ändens tid: "Jag hörde detta men förstod det inte, så jag frågade: "Min herre, vad blir slutet på allt detta? Då sade han: "Gå Daniel, för dessa ord skall förbli gömda och förseglade till ändens tid."

Vi kan inte ge en slutlig förklaring till allt, sa Jockum Krokfors. Vi behöver ödmjukhet.

Daniels bok handlar om trygga texter och Gud har allt i sin hand. Han leder världshistorien till sin fullbordan, mot målet att riket skall upprättas. Endast Mänskosonens rike är evigt.

I kapitel 10 talas om änglakamp, andlig krigföring. Det är änglar som kämpar mot andemakter. Aposteln Paulus talar ju också om att den kamp vi kämpar inte är mot kött och blod, utan mot ondskans andemakter i himlarymderna. Det är dock änglarnas uppgift att kämpa mot specifika orter, menade Jockum.

Kapitel 11 innehåller 135 profetior som är uppfyllda, sade Jockum. Kapitlen om den yttersta tiden är inte uppfyllda. Kapitel 7:13-15 innehåller en fantastisk beskrivning.

Boken skall uppmuntra oss, göra oss fasta i tron, låta oss vara trygga i Gud, men även vara ett varnande exempel för vår tid och för oss själva. Den handlar om makt och -missbruk. Makt medför ansvar. Makt kan korrumpera. Det är viktigt att vi bevarar vårt hjärta rent och frågar oss vem som är viktigast för oss. Är det Kristus och inte vi själva? (min sammanfattning av bibelstudiet)



- Jag förklarade också vad som var avsikten med fönstret jag tagit med mig och lagt på bordet framme i salen. Jag tänker på orden i Dan. 6:10 där Daniel ber med fönstren öppna mot Jerusalem.

Efter bibelstudiet steg vi upp under en sång och därpå kallades förebedjarna Mona och Gustav Granvik fram för att leda oss i tacksägelse och bön över de många lapparna som kommit in under kvällen.

Mötesledaren avslutade mötet med Herrens välsignelse och med att informera om att det nästa gång inte är någon Fokussamling på Mors dag, men nog därpå följande gång. Familjefest 26.5. Öppet slut med möjlighet till förbön och samtal. Denna gång hade vi servering och vi fick även en frivillig till som ville hjälpa till med serveringen. Ett bönesvar! Vi var ca 50 personer denna kväll.



Böneämnen/hjärtesaker: judisk-kristen böneschal: det judiska folket, Israel och Jerusalem, Det röda ljuset: lidande kristna, Belarusflaggan: förtryckta folk, blåvita ljuset: vårt eget land och folk. Fönstret: ett öppet fönster mot Jerusalem.

















Ungdomsbandet med Tommy Nyman



Foton från mobilen (5.5.2019 KL)

fredag 3 maj 2019

Memorial Moment

Memorial Moment

"The law is a kind of prison, which incarcerates us just where we need to be: under sin. When we are rescued from that prison, that is the good news, the gospel. There is a divinely-worked amnesty offered to those in the prison of sin and death. The man who sits in a cell in the death house at the state penitentiary knows his end is approaching, as do we. But when the reprieve comes His relief is palpable. Only another can free him, though. So it is for us, our relief is palpable for we have been rescued from the prison house of sin and death by Christ our Savior. We are no more likely than Israel to be worthy of it, yet God still does it."


Still He does it

"Israel is a curious choice, when God elects a people to serve. Without any fear of contradiction, Israel was the most rebellious, unfaithful, uncooperative, and disobedient people in the world. How many other great nations might have provided God a bigger and better stage upon which to reveal Himself to the world? Egypt, from whom God rescued these people, represented the pinnacle of human achievement in the ancient near East at the time of the Exodus. Her architects built glorious temples, tombs, and palaces. Her scholars searched the heavens and plumbed the secret depths. Her agriculturalists built and maintained a fantastic irrigation system along the Nile River. Why did not God choose such a people? Why instead did God choose those whom she had enslaved? The answer is simple; to show the power of the divine mercy. He chose those who could not rescue themselves and He saved them dramatically, and repeatedly.

In that sense the Old Testament is not the story of an angry, avenging, and legalistic God. The Old Testament also tells a constantly new story. This is the story of God's promised compassion on a sinful people. The old and new covenants are in both testaments; the new in the old under shadows, promises, and types and the old in the new under the threat of divine judgment against sin. The story is the same both before and after Christ: God rescues and saves those who will never deserve His rescue and salvation. This is the gospel solution to the law problem. This dialogue of law and gospel is found on every page of the Bible in the lofty commands of the Lord and in the gracious divine rescue which those commands show need to be given to us. We aren't any better than ancient Israel with all our carping and complaining, our weakness and vacillations. Our heavenly Father had better save the likes of Israel or He will never save the likes of us!

The law is a kind of prison, which incarcerates us just where we need to be: under sin. When we are rescued from that prison, that is the good news, the gospel. There is a divinely-worked amnesty offered to those in the prison of sin and death. The man who sits in a cell in the death house at the state penitentiary knows his end is approaching, as do we. But when the reprieve comes His relief is palpable. Only another can free him, though. So it is for us, our relief is palpable for we have been rescued from the prison house of sin and death by Christ our Savior. We are no more likely than Israel to be worthy of it, yet God still does it."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church

Galatians 3:19-29 (ESV)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Galatians+3%3A19-29&version=ESV


Augustine of Hippo

"Consider carefully what difference God has testified as existing between the two testaments: the old and the new. After saying, 'Not like the covenant that I made with their fathers on the day when I took them by the hand to bring them out of the land of Egypt,' observe what He adds: 'my covenant that they broke' (Jer 31:32). He considers it their own fault that they did not continue in God's covenant (testamentum), lest the law, which they received at that time, should seem to deserve the blame. For it was the very law that Christ came not to destroy, but to fulfill (Mt 5:17). Nevertheless, it is not by that law that the ungodly are made righteous, but by grace; and this change is effected by the life-giving Spirit, without whom the letter kills. 'For if a law had been given that could give life, then righteousness would indeed be by the law. But the Scripture imprisoned everything under sin, so that the promise by faith in Jesus Christ might be given to those who believe' (Gal 3:21-22). Out of this promise, that is, out of the kindness of God, the law is fulfilled, which without the promise only makes men transgressors, either by the actual commission of some sinful deed, if the flame of concupiscence has greater power than even the restraints of fear, or at least by their mere will, if the fear of punishment transcend the pleasure of lust. In what he says, 'The Scripture imprisoned everything under sin, so that the promise by faith in Jesus Christ might be given to those who believe,' it is the benefit of this imprisonment itself which is asserted. For what is the purposes of imprisonment except as it is expressed in the next sentence: 'Now before faith came, we were held captive under the law, imprisoned until the coming faith would be revealed' (Gal 3:23)?
"The law was therefore given, in order that grace might be sought; grace was given, in order that the law might be fulfilled. Now it was not through any fault of its own that the law was not fulfilled, but by the fault of the carnal mind; and this fault was to be demonstrated by the law, and healed by grace. 'For God has done what the law, weakened by the flesh, could not do. By sending his own Son in the likeness of sinful flesh and for sin,he condemned sin in the flesh, in order that the righteous requirement of the law might be fulfilled in us, who walk not according to the flesh but according to the Spirit' (Rm 8:3-4). Accordingly, in the passage which we cited from the prophet, he says, 'I will make a new covenant with the house of Israel and the house of Judah,' (Jer 31:31). What does it mean when He says, 'I will make' except 'I will fulfill'? 'Not, according to the covenant which I made with their fathers, in the day that I took them by the hand, to bring them out of the land of Egypt' (Jer 31:32)."

 Augustine, On the Spirit and the Letter, 1.33-34


Prayer:

"Almighty God, Your Son Jesus Christ has defeated sin and death for us, that we might not languish in the prison house of our fall. Grant us through knowing Him that we would be brought to know the fullness of true joy. Amen."

Memorial Moment
Tuesday of Easter 2
30 April 2018