söndag 26 februari 2017

Att vända om

Fastlagssöndagen.

Jer. 8:4-7.

- Ordet gäller också i dag. Det gäller också oss.

"Säg också till dem: Så säger HERREN:

Om någon faller
reser han sig då inte upp igen
och om någon går vilse
vänder han då inte om?
Varför vänder de sig ständigt bort,
detta Jerusalems folk?
De håller fast vid sitt svek,
de vägrar att vända om.
Jag har lyssnat och hört efter.
Det som inte är rätt, det talar de.
Ingen enda ångrar sin ondska,
ingen säger: "Vad har jag gjort?"
Alla viker av i egen riktning,
likt hästar som störtar sig ut
i striden.
Till och med storken under himlen
vet sin bestämda tid,
och turturduvan, svalan och tranan
passar tiden när de skall
komma tillbaka.
Men mitt folk känner inte
HERRENS domslut."









Foto: KL

lördag 25 februari 2017

Father Gleb Yakunin

The Guardian:

"He had noted the signing of the Helsinki Agreement in 1975, which put human rights and religious liberty firmly on the international agenda. The Soviet authorities began systematically to imprison democratic activists, to which Yakunin responded by establishing a Christian Committee for the Defence of Believers’ Rights."







The Guardian: "Father Gleb Yakunin obituary" (full text)
https://www.theguardian.com/world/2014/dec/30/father-gleb-yakunin?CMP=share_btn_fb




Photo: KL

torsdag 23 februari 2017

MKV - Turkiet och Iran - "Avsky det onda, håll fast vid det goda"

Abide with me. *
Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 7/2017 (Ordf. Johan Candelin)

John 15:20 (ESV) "Remember the word that I said to you: ‘A servant is not greater than his master.’ If they persecuted me, they will also persecute you. If they kept my word, they will also keep yours."

"Abhor what is evil; hold fast to what is good." Rom. 12:9 (ESV)

Tack- och böneämnen: 

TURKIET (Turkisk domstol hindrade deportation av amerikansk kristen)

och IRAN (bön för fängslade kristna, för rättvisa)








Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=a2880ca77a

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=997b9d1c28



* "Abide with me": https://www.youtube.com/watch?v=9bqrRNowf1Q

Rom. 12:9 "Avsky det onda, håll fast vid det goda".



Turkisk domstol hindrade deportation av amerikansk kristen

TURKIET

"Turkiets författningsdomstol ingrep plötsligt förra veckan för att temporärt stoppa den förestående utvisningen och återreseförbudet som fastställts för en amerikansk medborgare som de senaste 17 åren arbetat med kristen verksamhet i Turkiet. Utan den högre domstolens interimistiska beslut skulle den kanadensisk-amerikanske David Byle ha blivit den fjärde amerikanska kristna med långtidsuppehållstillstånd i Turkiet som skulle ha beordrats lämna landet inom de senaste sex månaderna. Alla fyra har åtalats för att ha utgjort ett ”hot mot den nationella säkerheten”, utan närmare förklaringar.

En av dessa fyra, den amerikanske pastorn Andrew Brunson från församlingen Resurrection Church i Izmir (se Veckorapport 1/2017) fängslades den 7 oktober med order om utvisning, men efter två månader utan förklaringar eller tillgång till advokat anklagades han för kopplingar till en beväpnad terroristorganisation. Han överfördes till ett fängelse den 9 december medan hans advokat fortfarande vägrades tillgång till de påstådda bevisen mot honom.

Den 16 februari sändes ett brev undertecknat av 78 medlemmar från USA:s kongress till president Recep Tayyip Erdogan för att få pastor Andrew Brunson ovillkorligt frigiven.

De två andra, pastor Patrick Jensen i Gaziantep och flyktingbiståndsarbetare och akademiker Ryan Keating i Ankara, utvisades båda och fick inreseförbud i augusti respektive oktober.

Men beträffande Byles utvisning svarade landets högsta appellationsdomstol för konstitutionella frågor inom timmar på den brådskande överklagan som Byles advokat inlämnat den 13 februari.
”Jag var ärligt talat överraskad när de fastställde ett beslut baserat på min åttasidiga överklagan samma dag”, sade advokaten Isil Cetin och konstaterade att liknande besvär tar ofta upp till två år att behandlas.

Domstolens svar upphäver Byles utvisningsorder tills specifik ”information och dokument” fås fram som påvisar anklagelserna att han var en ledare, medlem eller understödjare av en ”terroristorganisation” eller ett hot mot den allmänna ordningen och säkerheten.

Byles och hans tyska hustru Ulrikes fem barn i åldern 11 till 18 år har alla vuxit upp i Turkiet.
I motsats till de flesta länder med muslimsk majoritet, tillåter Turkiets nationella lagar dess medborgare att ändra sin religiösa identitet från islam till kristendom eller någon annan religion.

Kristna i Turkiet ber också om förbön för en pågående rättegångsprocess mot några som påstås vara delaktiga i ett mordförsök mot en turkisk pastor 2013. Den 16 januari 2013 arresterade polis från anti-terrorenheten tretton personer med kopplingar till en sammansvärjning för att mörda pastor Emre Karaali från församlingen Protestant Church i staden Izmir. Den 11 behandlingen av fallet sker enligt planerna den 23 februari."

(Källor: www.worldwatchmonitor.org, meconcern.org)


- "Vi ber att uppropet från kongressledamöterna ska ha framgång och att president Erdogan ger order om att befria Andrew och låta honom återvända till USA och vi ber att Gud styrker och uppmuntrar Andrew och tröstar och beskyddar hans familj. Vi ber också att alla falska anklagelser mot utländska kristna klart ska förkastas och att kristna i Turkiet inte ska skrämmas av dessa och andra påtryckningar som skett. Vi ber att sanningen om mordkomplotten och alla inblandade ska avslöjas och att alla konspiratörer ska ställas inför rätta och att rättvisan ska segra och på så sätt uppmuntra landets lokala kristna gemenskap och avskräcka nya attackplaner mot församlingar och kyrkor samt församlingsledare"





IRAN

"Vi tackar Gud att de två fängslade iranska kristna Amin Afshar Naderi och Hadi Asgari har avslutat sin hungerstrejk efter löften om medicinsk vård och framsteg i behandlingen av deras fall. Enligt rapporter har männen lidit av dålig hälsa och vägrats vård, och de har varit i fängelset sedan augusti i fjol utan att ännu ha åtalats för något brott. De är de enda två som fortfarande hålls fängslade av en grupp på ursprungligen fem kristna som arresterades under en picknick i Elburz-bergen nordost om Teheran förra sommaren. De övriga tre frigavs i fjol efter att ha betalat borgen motsvarande 33 000 dollar (ca 33 900 euro eller ca 292 900 kronor) var.

Den 14 februari besökte Ali Akbar Bakhtiari, chefen för statsåklagarens kansli, och hans vice chef Evin-fängelset. Under sitt besök lovade de undersöka situationen för politiska fångar, inklusive Hadi och Amin och andra som fängslats på grund av sin religiösa övertygelse.

Tillsammans med iranska kristna tackar vi Gud för att Bakhtiari visade intresse för de kristna och vi ber att Hadi ska få behandling för sin njurinfektion och återfå hälsan. Vi ber också att fallet med dem som arresterades under picknicken ska behandlas och att Hadi och Amin ska friges och de andra återfå sina borgenspengar"

(Källor: meconcern.org, www.worldwatchmonitor.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.



Foto (KL) FC, Jakobstad (I lekmannasamlingen Fokus ber vi för lidande kristna och förtryckta folk, för vårt eget land och vår stad och för det judiska folket)

onsdag 22 februari 2017

"With regard to Ukraine, we must hold Russia accountable"

Ukraina/USA

"NATO should defend the principle of territorial integrity" (Mike Pence, vice President of the United States)

Radio Svoboda:
http://www.radiosvoboda.org/a/news/28317033.html

tisdag 21 februari 2017

Scandinavia: The West's citadel of anti-Semitism

Gatestone Institute

* "Hate for Israel has become a real obsession in Scandinavia, which revived the glorious partnership between the liberal "useful idiots" -- the ones concerned about equality and minorities -- and the Islamists, the ones concerned about submission and killing "infidels".

* Despite the fact that Jews in Norway are only 0.003 percent of the total population, Oslo is now world's capital of European anti-Semitism. Norwegian newspapers are full of classic anti-Semitic tropes.

* A festival in Oslo also rejected a documentary, "The Other Dreamers," about the lives of disabled children, simply because it was Israeli. "We support the academic and cultural boycott of Israel," wrote Ketil Magnussen, the founder of the festival.

* The same racism exists in Sweden. Dagens Nyheter, the most sophisticated Swedish newspaper, published a violently anti-Semitic op-ed entitled, "It is allowed to hate the Jews".

* Does Sweden's Foreign Minister Margot Wallström really mean that to defeat Islamic aggression, Israel must surrender? The Palestinians' situation is indeed desperate, but as they have had full autonomy for decades, their desperate situation is caused by their own corrupt leaders who appear deliberately to keep their people in misery try to blame it on Israel, in the same way that people maim children to make them "better" beggars.

* The Nazi daily Der Stürmer could not have drawn it better."

Gatestone Instutue: "Scandinavia: The West's citadel of anti-Semitism" (full text):
https://www.gatestoneinstitute.org/9924/scandinavia-antisemitism








Photo (KL): Fokus (We pray for persecuted and oppressed people, for our country Finland and Jakobstad and always for the Jewish people)

måndag 20 februari 2017

Fokus - Gud är helig - omvändelse och bön

Lekmannasamlingen Fokus. Söndag 19.2.2017 kl. 17.00 (FC, Jakobstad). Lovsång och förbön. Medverkande: Ralf Salo, dubbelkvartett med sång och musik i Taizé-stil.

Under ledning av Heidi Storbacka fick vi både njuta av högklassig sång av en dubbelkvartett och sjunga med i sångerna. Ett lite nytt koncept kanske för lovsångskvällarna, men väldigt fint. Som vanligt tjänade lekmän i alla de olika uppgifterna. Mona och Gustav Granvik fungerade som förebedjare för bönelapparna och det fanns väldigt många tacksägelse- och böneämnen att läsa upp och be för. Det var min tur att fungera som mötesledare och efter att jag hälsat välkommen och vi sjungit sången "Lova, Gud, min själ" höll jag inledning.

Jag visade också på det röda böneljuset, Finlandsljuset och den judisk-kristna böneschalen och sa att vi säkert alla känner att vi behöver be särskilt för vårt eget land (beslutsfattare och ledare) för vår egen församling (särskilt för våra ledare, för omvändelse, för Ordets ljus), för lidande kristna, för förtryckta folk (det rör på sig i Belarus; Vitryssland, men vi ber ju också för andra förtryckta folk). Det judiska folket har alltid en särskild plats i vårt hjärta och dem ber vi alltid för. Ralf undervisade kort över Apg.4 v. 23f

Inledningen: Gud är helig. Jag har valt att läsa från 2 Mos. 3:1-6. "Mose vallade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan. En gång drev han fåren bortom öknen och kom till Guds berg Horeb. Där uppenbarade sig HERRENS ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden utan att busken brann upp. Då tänkte Mose: "Jag måste gå dit och betrakta den underbara synen och se varför busken inte brinner upp." När HERREN såg att han gick för att se efter, ropade Gud till honom ur busken: "Mose! Mose!" Han svarade: "Här är jag." Då sade Gud: "Kom inte hit! Tag av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark." Och han sade: "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud." Då dolde Mose ansiktet, ty han bävade för att se på Gud."

Mose bävade alltså för att se på Gud. Gud är fortfarande lika helig som då Mose mötte honom. Vi kan inte nalkas Gud och vi kan inte se hans ansikte, eftersom vi är syndare. "Men Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord. --- Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud." 2 kor. 5:19, 21.

- För Jesus Kristi skull får vi gå ända fram till nådatronen och in i det allra heligaste. Jesus har tagit våra synder på sig och bytt med oss. Han har gett oss sin rättfärdighet. Jesus är Guds ansikte till oss. Vi får leva i daglig omvändelse och fokusera på Kristus som är uppstånden, vända oss bort från oss själva och se på Jesus.

Därpå följde fri bön med tyst syndabekännelse och bönen Fader vår som vi bad tillsammans. Avlösningsord: Jes. 1:18 "Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull."

Efter inledningen sjöng vi tillsammans med dubbelkvartetten som bestod av:

Sopran: Heidi Storbacka, Camilla Wilhelmsson, Alt: Susanne Kummel, Iris Dahlbacka, Tenor: Niklas Storbacka, Kristian Östman och bas: Bobo Dahlbacka och  Lucas Eriksson.

Några sånger: "Lova, Gud, min själ", "Tacka Herren", "I min Gud", "Ära, ära", "Laudate Dominum", "Min själ får vila ut", "Min frid jag lämnar", "Känn ingen oro", mfl



Ralf Salo undervisade kort över Apg. 4 23f.

Ralf underströk att lärjungarna vände sig till Gud i bön genast då de hade fått problem. De väntade inte, de analyserade inte, utan använde sig genast av möjligheten att be till Gud den Allsmäktige "som har skapat himmel, jord och hav och allt." v, 23

Ralf underströk också vikten av trosbekännelsen och att vi har den.

Vers 24 visar att man vänder blicken till Gud. Vi behöver också rikta blicken mot Gud och bort från oss själva.

Lärjungarna bad till Gud om frimodighet (v. 29) och som bönesvar skakades platsen där de var samlade, de uppfylldes av den helige Ande och predikade sedan frimodigt Guds ord.

Ralf Salo hänvisade också till Apg. 6:3 "Nej, bröder, utse bland er sju män som har gott anseende och är uppfyllda av Ande, och vishet, så ger vi dem den uppgiften."

Han avslutade med att läsa Apg. 6:10 "Men de kunde inte stå emot den vishet och den Ande som här talade."




Kvällens kollekt som togs upp före undervisningen gick till barn- och ungdomsarbetet (bandmusiker).

Efter undervisningen kallades förebedjarna Mona och Gustav Granvik fram. Det fanns många tacksägelse- och böneämnen. Vi bad för dem under förebedjarnas ledning.

Mötesledaren informerade om en ny möjlighet att offra (Löftesoffer) för tre olika ändamål. Blanketter finns på platsen.

Nästa gång undervisar Ralf Salo igen. Kvällen sammanfattades med att jag konstaterade att vi kan tjäna Gud på många olika sätt: genom sång, musik, poesi, prosa, genom våra händers verk (hantverk), genom det predikade ordet, genom mänskors möte, genom olika informationskanaler, genom böcker, genom skriven text och genom bön...

Mötesledaren nedkallade Herrens välsignelse. Kvällen avslutades med öppet slut som vanligt (samtal, förbön, samvaro). Vi var ca 40 personer samlade denna kväll.






Foton från mobil: KL (19.2.2017)

lördag 18 februari 2017

Angry Belarusians - Vad händer i Belarus? (Vitryssland) - What is happening in Belarus?

Belarus - the last dictatorship in Europe. Dignity march.

Torgprotester, stora folksamlingar, orädda mänskor som öppet vågar protestera mot förtryck är en klar och tydlig frisk signal om att någonting håller på att hända i ett land.

I Belarus (Vitryssland) ser man en ny och starkare benägenhet att säga ifrån mot förtrycket när mängder av mänskor i går samlades på  Kalinouski (Kastrychnitskaya Square) torget för att protestera mot ett nytt orättfärdigt dekret som utfärdats gällande beskattning av bla. arbetslösa. Men man kräver också fria och rättvisa val. Många mänskor som tidigare inte vågat protestera har nu tagit sig ut till torget för fredliga protester. Och man vågar också öppet kritisera diktatorn. Polisen (KGB) har hållit en ganska låg profil.

Den mycket dåliga ekonomin i landet och EU:s sanktioner har tvingat diktatorn att lätta på en del restriktioner. Nyligen infördes femdagars visumfrihet för resenärer från ett 80-tal länder bla. EU-länder. Mänskorättssituationen har dock inte förändrats till det bättre i Belarus.

Visumfriheten och öppna gränser har inte fallit i god jord i Ryssland där Putin styr och anser sig ha en viss makt över diktatorn. Hur tänker han agera i fortsättningen? (the principle of territorial integrity).

Den belarusiska oppositionen med presidentkandidater och journalister som fängslats och torterats, har länge oförtröttligt arbetat för fria och demokratiska val, mot korruption och det partiska domstols- och polisväsendet, vädrar nu morgonluft. När folket vaknar och reser sig upp i protest randas en ny och ljusare morgondag för alla. Vi ska hoppas att Belarus inom en kort framtid skulle vara en naturligt del av EU och det fria och demokratiska Europa.

Vad kan vi lära oss av torgprotesterna vid Maidan i Ukraina? Kanske det att EU nu i raska tag borde öppna sina gränser mot Belarus och inte lämna det förtryckta folket i ensamhet och isolering. Och utlämnade till en diktators godtyckliga och grymma styre.



Charter 97: "Outraged Belarusians’ march in Minsk (Video, online)"
https://charter97.org/en/news/2017/2/17/241220/
"Thousands of Belarusians held a demonstration in the Kastrychnitskaya Square, The participants of the Outraged Belarusians’ March adopted the resolution, the basic demands of which were to abolish the disgraceful Decree #3 dated April 2, 2015 “On Prevention of Social Dependency”; to stop the decline of the real income, and to return free, fair elections to the people.

 The journalists have noted that a lot of people who participated in a street protest for the first time have come to the March. This is a very good indicator. The people are dispersing peacefully, with no problem."



Yle.uutiset:
http://yle.fi/uutiset/3-9394777
Valko-Venäjä houkuttelee turisteja viisumivapautuksella


Reuters: Thousands of Belarussians take to the streets to protest 'parasite law'
http://www.reuters.com/article/us-belarus-protests-idUSKBN15W1Y0
"About 2,000 Belarussians staged one of the country's largest protests in recent years on Friday to voice their opposition to a law that imposes a tax on those not in full-time employment.

Protests of this size are rare in the former Soviet republic, run since 1994 by President Alexander Lukashenko, who has described himself as the "last dictator in Europe."



Charter 97: "Aleh Vouchak: Only peaceful protest can cancel decree on "Parasites"
https://charter97.org/en/news/2017/2/16/241082/



Charter 97: "Dignity march"
https://charter97.org/en/news/2017/2/17/241144/
"This march is for us all. This is the rare chance when political views, aesthetic tastes, attitude towards street protests do not play any role because the unifying factor is much stronger. We are angry Belarusians. And this march is the rally of honour. An act of respect to ourselves. An effort to return the dignity."



Charter 97: "Mikalai Statkevich Announces plan of February 17 Action"
https://charter97.org/en/news/2017/2/16/241075/


Deutsche Welle: В Минске прошел "Марш рассерженных белорусов"
https://tinyurl.com/jt5jutk


Charter 97: Uladzimir Niakliaeu: Abolish Idiotic ‘Social Parasites’ Decree!
https://charter97.org/en/news/2017/2/17/241167/




Foto: KL (mina egna dekaler från Minsk, Belarus)

torsdag 16 februari 2017

MKV - Kina och Mali/Colombia

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 6/2017 (Ordf. Johan Candelin)
Ps. 50:15 (ESV) "and call upon me in the day of trouble; I will deliver you, and you shall glorify me.”

Tack- och böneämnen:

KINA och MALI/COLOMBIA















Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=b96f8dc77e

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=7c6a2252d6

Fängslade kinesiska troende släpptes

KINA

"Nio olagligt häktade kristna frigavs mot borgen innan det kinesiska nyåret (28 januari) när deras advokater ifrågasatte lagligheten i häktandet.

Den 26 november 2016 togs 12 kristna till polishäktet varifrån fyra kort senare frisläpptes, medan åtta häktades misstänkta för brott för att ”ha använt en kultrörelse för att underminera implementeringen av lagen”. Av dessa åtta gick ytterligare fyra fria mot borgen. Ungefär samtidigt fängslades också en annan kristen och frigavs. Efter att häktningstiden på 30 dagar gick ut, anhöll polisen hos åklagarmyndigheten om tillåtelse att arrestera de 12 kristna. Men åtta advokater slöt sig samman och protesterade mot arresteringen och endast fyra arresterades.

Människorättsjuristen Li Guisheng, som representerar en av de fängslade kristna, vittnar om att myndigheterna öppet medger att de kristna ”inte hade gjort någon avsevärd skada till samhället” och att man inte hade tillräckliga bevis för att hålla församlingsmedlemmarna häktade, vilket gjorde att de släpptes. Han uppgav att myndigheterna sannolikt blev misstänksamma för att de kristna var medlemmar i ett samfund som kallas Local Church [den lokala kyrkan] som är en gren av kristendom som utvecklades av Watchman Nee och senare också leddes av Witness Lee. Fastän myndigheterna misstänker att detta samfund är en kult, anser många kristna inte att kyrkan är orenlärig.

De facto fördömde Li och sju andra advokater som representerar de svarande artikel 300 i Folkrepubliken Kinas straffrätt, där man klassificerar kultaktiviteter som fara för staten för att de saknar laglig grund, och säger att samfundet Local Church som en kristen sekt inte bryter mot några lagar."

(Källa: www.chinaaid.org)

- "Vi tackar Gud för att de nio olagligt fängslade kinesiska kristna har frigivits och vi tackar Gud för att myndigheterna öppet medgav att de kristna inte hade skadat samhället och att rätten på så vis segrade. Vi ber att de nio blir helade och återställda och att Guds frid får regera i deras liv liksom i deras familjs och vänners liv. Vi ber också om beskydd och vishet för de modiga och rättfärdiga människorättsjuristerna i deras framtida arbete."




Mali / Colombia

"En colombiansk nunna kidnappades den 7 januari av beväpnade män i södra Mali, en relativt trygg del av landet som hittills huvudsakligen sluppit undan islamistiska attacker. Gloria Agoti hör till en församling av franciskaner systrar i klostret Karangasso, omkring 300 km från huvudstaden Bamako.

Lokala källor uppger att en grupp beväpnade män bröt sig in i klostret omkring klockan nio på kvällen. De kidnappade nunnan och låste in hennes assistent innan de körde iväg i en av klostrets bilar. Bilen övergavs senare av kidnapparna som sägs ha fortsatt med motorcyklar. Männen tog också värdesaker inklusive bärbara datorer från klostret. Malis säkerhetsstyrkor har inlett eftersökningar i ett försök att rädda nunnan. Ingen grupp har ännu tagit på sig ansvaret för kidnappningen.

Tidigare, den 24 december kidnappades den fransk-schweiziska hjälparbetaren Sophie Petronin i Gao. Hon driver en medborgarorganisation som hjälper barn som lider av undernäring och Petronin har bott i Gao i många år. Året innan kidnappades den schweiziska missionären Beatrice Stockly i Timbuktu i norra Mali. En video som Al-Qaida släppte den 10 januari 2017 verkar visa att Stockly fortfarande är i livet. Kidnappningen av den colombianska nunnan tyder på att de militanta organisationerna utbreder sitt område.

Vi ber om Guds beskydd och tröst för Gloria Agoti, Sophie Petronin och Beatrice Stockly och för deras nära och kära. Vi ber att alla tre friges snarast och att de skyldiga kidnapparna kan ställas till svars för sina dåd."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.



Foto från Fokus i Jakobstads svenska församling (KL)

Kazakhstan - News about human rights defender Vadim Kuramshin

Kazakhstan. Freedom House: "non-free countries": 

"According to results of last year, Belarus has 7 points (the worst possible) on compliance with political rights and 6 points - on civil rights. The list consists of 49 "non-free countries" including Russia, Kazakhstan, Tajikistan and Azerbaijan. The worst situation with political and human rights is observed in Syria, North Korea and Eritrea."


Freedom House:



Imprisoned human rights defender Vadim Kuramshin:
"Через два с половиной года одиночной камеры Вадим Курамшин встретился с супругой"

tisdag 14 februari 2017

Customs officers wait for Andrei Sannikov in Belarus

Belarus

"The situation in Belarus is getting weirder. My books seized from my wife Iryna in November are returned. It was allegedly done for examination. The examination turned to be top secret. I am not even informed about the results to say nothing of being acquainted with. But they say there will be no more problems with transportation of books in Belarus."






Charter 97:
https://charter97.org/en/news/2017/2/8/240209/



Photo: KL

måndag 13 februari 2017

Memorial Moment - God's will or dead will

Memorial Moment

"Monergism" is just a fancy word to say that God alone saves us. We contribute nothing to our own conversion or regeneration. After all, apart from God we humans are spiritual corpses, dead in our trespasses and sins. --- What medicine is prescribed for us to live who once were dead? None but the Word that is spirit and life for us. How does the Spirit use the Word? How does baptism actually raise the dead? No one but the divine practitioner knows. Only God is privy to how the power of His Word works."



God's will or dead will


"Monergism" is just a fancy word to say that God alone saves us. We contribute nothing to our own conversion or regeneration. After all, apart from God we humans are spiritual corpses, dead in our trespasses and sins. To what has a corpse ever contributed? What will or decision does a corpse exhibit? The picture of a corpse making requests paints a mental image that is at once humorous and macabre. Only God can regenerate the dead, and especially so in the case of those who are dead in trespasses and sins.

What medicine is prescribed for us to live who once were dead? None but the Word that is spirit and life for us. How does the Spirit use the Word? How does baptism actually raise the dead? No one but the divine practitioner knows. Only God is privy to how the power of His Word works. Only the Spirit who uses the Word could answer the question, "How?" And He has not. The Word calls life from death in ways not open to human scrutiny. But should our ignorance lead to unbelief? No more than our ignorance of the half-life of the antibiotic we take for strep throat, would keep us from taking our medicine. How does Azithromycin heal? I have no idea. So? That wouldn't keep me from taking it if my doctor prescribed it for me.

Bishop Hilary of Poitiers has such a beautifully monergistic view of the work of God; even of his own conversion. He believes his own regeneration; but he seems reticent to say even that he "knows" that he is regenerated. He believes it. There is no weakness in believing what God has promised. However, for him the Spirit's work is a fact. The result is a matter of faith. Hilary is willing to plead faithful ignorance on how the Spirit's work results in the new life. It just does because the Word says so. We have what God promises not because we understand it, but because He promises it. This monergistic clarity on the part of Hilary certainly calls into question the contention among modern theologians that the ancient fathers believed that we choose God in our conversion. No, the will in conversion is not our interred will, but God's gracious will."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church


1 Cor. 15:16-26 (ESV) 
https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Corinthians+15%3A16-26&version=ESV


Hilary of Poitiers:

"O God, I cannot describe the Holy Spirit, whose pleas for me I cannot describe. As in the revelation that Your Only-begotten was born of You before times eternal, when we cease to struggle with ambiguities of language and difficulties of thought, the one certainty of His birth remains; so I hold fast in my consciousness the truth that Your Holy Spirit is from You and through Him, although I cannot by my intellect comprehend it. For in Thy spiritual things I am dull, as Thy Only-begotten says, 'Do not marvel that I said to you, "You must be born again." The wind blows where it wishes, and you hear its sound, but you do not know where it comes from or where it goes. So it is with everyone who is born of the Spirit' (Jn 3:7-8). Though I hold a belief in my regeneration, I hold it in ignorance. I possess the reality, though I comprehend it not. For my own consciousness had no part in causing this new birth, which is manifest in its effects. Moreover, the Spirit has no limits; He speaks when He wills, and what He wills, and where He will. Since, then, the cause of His coming and going is unknown, though the watcher is conscious of the fact. Shall I count the nature of the Spirit among created things, and limit Him by fixing the time of His origin? Your servant John says, indeed, that all things were made through the Son (Jn 1:3) , who as God the Word was in the beginning, O God, with You.

"Again, Paul recounts all things as created in Him, in heaven and on earth, visible and invisible (Col 1:16) . And, while he declared that everything was created in Christ and through Christ, he thought, with respect to the Holy Spirit, that the description was sufficient, when he called Him Your Spirit. With these men, peculiarly Your elect, I will think in these matters; just as, after their example, I will say nothing beyond my comprehension about Your Only-begotten, but simply declare that He was born, so also after their example I will not trespass beyond that which human intellect can know about Your Holy Spirit, but simply declare that He is Your Spirit. May my lot not be empty contention about words, but the unwavering confession of an unhesitating faith.

"Keep my pious faith undefiled, and even till my spirit departs, grant that this may be the utterance of my convictions, so that I may ever hold fast that which I professed in the creed of my regeneration, when I was baptized in the Father, and the Son, and the Holy Spirit. Let me, in short, adore You our Father, and Your Son together with You. Let me win the favor of Your Holy Spirit, who is from You, through Your Only-begotten. For I have a convincing witness to my faith, who says to His Father, ' All mine are yours, and yours are mine' (Jn 17:10), even my Lord Jesus Christ, abiding in You, and from You, and with You, forever God, who is blessed forever and ever. Amen." 

Hilary of Poitiers, On the Trinity, 12.56-57


Prayer

"Dear Christ, resurrected and triumphant Lord, Your Word calls us from our graves in the sacrament of holy baptism, in which the triune Name is placed upon us. Give us peace in our daily life so that we may confess the life we have in You and that we needn't fear death. Amen."

Memorial Moment
Rev Dr Scott Murray
9 February 2017 
God's will or dead will

torsdag 9 februari 2017

MKV - Uganda och Sri Lanka

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 5/2017 (Ordf. Johan Candelin)



Tack- och böneämnen:

UGANDA och SRI LANKA









Prayer bulletin: 

Mera skräck i Ugandas östra regioner

UGANDA

"I Östra regionen i byn Katira i Budaka-distriktet med muslimsk majoritet är Katira-församlingen med sina 500 medlemmar inte ovan med hot, skrämsel och trakasserier. Fastän Budaka-distriktet blir allt mera känt för intensifierad våldsam förföljelse, har attacker mot församlingar som samlats till gudstjänst hittills begränsat sig till muntliga påhopp och stenkastning. Söndag kväll den 15 januari var omkring 80 troende, ungefär 50 män och 30 kvinnor, samlade till bön när en mobb bestående av cirka 90 lokala muslimer attackerade församlingen och ropade ”Bort med pastorn!”. Muslimernas ilska kom av att muslimer konverterat till kristendom. Pastor Moses Mutasa var utanför och intervjuade några besökare när mobben kom mot kyrkan och han flydde för sitt liv och har inte setts till sedan dess. Åtta andra församlingsmedlemmar saknas också. Ett stort antal troende misshandlades och bands, och 15 av kvinnorna våldtogs. Det tog två timmar innan polisen kom till platsen och först då skingrades angriparna.

Följande morgon samlades en stor grupp lokala kristna, många djupt traumatiserade och alla arga. I tron att det var nödvändigt att visa styrka, kom de överens om att hämnas genom att förstöra en lokal moské. Lyckligtvis kunde pastor Musa Mukenye lugna ned de upprörda kristna och övertyga dem om att inta en förlåtande attityd och låta myndigheterna skipa rätt.

”Det här var en ondskefull handling”, sade Mukenya ”och polisen borde inte ge sig innan angriparna är arresterade och ställda inför rätta.” Tyvärr har straffrihet varit en nyckelfaktor som ökat förföljelsen av den kristna minoriteten, inte enbart i Budaka utan i hela Östra regionen.

Analytiker har länge påpekat att medan decentraliseringen verkligen har lett till en minskning i konflikter på nationell nivå, har dessa ersatts med konflikter på lokal nivå. I årtionden har regeringen skapat allt fler och mindre administrativa distrikt – antalet har ökat från 34 år 1990 till 111 idag – medan makten har koncentrerats till distriktsnivå. Det här har dessvärre gjort livet svårt för kristna som bor i distrikt med muslimsk majoritet där rättigheterna i Ugandas grundlag allt oftare ersätts av fundamentalistisk islam."

(Källa: http://rlprayerbulletin.blogspot.com)

- "Vi ber att Gud, vår himmelske Far ingriper i Katira så att de som saknas kan finnas, de som sårats blir helade och de traumatiserade och sörjande blir tröstade. Vi ber också att de skyldiga ska ångra sig och bli frälsta och att Kristus fortsätter att bygga sin kyrka i Östra regionen."





SRI LANKA

- "Vi ber för de troende från Kithu Sevana bönecenter som förstördes av en mobb i januari. Kamal Wasantha, församlingens ledare har försäkrat att församlingen kommer att fortsätta att träffas. ”Inga attacker kan hindra oss. Vi kommer att fortsätta att träffas och be under ett träd.” Trots att attacken gjorde att den kristna gemenskapen bestående av 15 familjer och 20 andra troende inte längre har någonstans att samlas, har de ingen önskan om hämnd.

Den 5 januari attackerade en grupp människor, enligt uppgift ledda av en buddistmunk, kyrkan i Paharaiya i nordvästra Sri Lanka. Uppgifterna om mobbens storlek varierar, men en lokal källa rapporterade att den bestod av upp till 200 personer.

”Först hotade de oss muntligt”, berättar Wasantha. ”Sedan kom de med träkäppar, järnstänger och knivar och förstörde allt.” Människor vädjade till angriparna att inte förstöra deras gudstjänstlokal. Centret, som byggts för över 15 år sedan, har aldrig attackerats tidigare, bara hotats. Det här är första incidenten av den här omfattningen, en verklig katastrof.

En incident den 1 januari hade gjort två pastorer oroliga; en buddistmunk hotade dem med ”ett allvarligt straff” ifall de fortsätter att leda församlingen i lovsång. De gjorde en anmälan till polisen och varnade andra kristna. Den 5 januari kallades de två pastorerna och munken till polisstationen. Attacken skedde samma kväll. Omkring 200 vittnen namngav munken och 12 andra personer som deltog i attacken. De anklagade går fria mot borgen.

Församlingen växte snabbt och eftersom medlemmarna kom från andra religioner, drog detta till sig de militantas uppmärksamhet. Wasantha, som själv konverterat från buddismen, sade att han ”inte kan överge sin uppgift bara på grund av attackerna”. Han tillade att det finns människor i byn som inte tolererar att buddister byter sin religion till kristendom. Wasantha vill stanna i den kristna gemenskapen trots attackerna. Han är inte villig att flytta, fastän han har hotats till livet. Vi ber för hans församling och dess ledare att Gud ger dem frimodighet och vishet att fortsätta sitt arbete i Paharaiya. Må Gud leda många fler till tro på Kristus genom de troendes liv och må församlingen vara till stor välsignelse till hela området."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.



Foto: KL

onsdag 8 februari 2017

Memorial Moment - Theology and Doxology

Memorial Moment

"Theology and doxology are inseparable. Praise of God and faith in Him must spring from speaking about God using the Word of God.

The Word's own claims of power unto salvation drive us to confess the truth of the word that we obediently convey to the world in the discipline of theology. The Word of God is never a dead letter, rather being spirit and life, it gives life and salvation to us who are dying and by nature damned sinners. --- Praise of God also admits the true limits of theological talk. What God has said we may repeat. What God has not said, we may not say. It is neither theology nor doxology to speculate about what God has not revealed in these last days by His Son. True praise of God thus also includes faithful acceptance of the limitations that God has placed on us to distinguish us from Him. He knows all. We do not. "



Theology and Doxology

"Theology and doxology are inseparable. Praise of God and faith in Him must spring from speaking about God using the Word of God. The Word's own claims of power unto salvation drive us to confess the truth of the word that we obediently convey to the world in the discipline of theology. The Word of God is never a dead letter, rather being spirit and life, it gives life and salvation to us who are dying and by nature damned sinners.

Who, when granted such a salvation, would not break forth in paeans of glory to the God who becomes man for our sakes in Christ? Who would not praise the one who breaks the darkness? Who would not offer prayers to honor the God who debases Himself in our Lord Jesus for our sakes? Theology that does not echo in prayer and praise to God is not theology but self-babble, the blather of those confined to theological navel gazing. It is an abuse of the word theology when it is not also doxology.

Praise of God also admits the true limits of theological talk. What God has said we may repeat. What God has not said, we may not say. It is neither theology nor doxology to speculate about what God has not revealed in these last days by His Son. True praise of God thus also includes faithful acceptance of the limitations that God has placed on us to distinguish us from Him. He knows all. We do not. He reveals some things about Himself to us, others He has not. We speak of what we know. We remain silent when we do not. Like rests are music, silence may also be eloquent praise too. Our speculations about God must be made in silence, that God only may be praised."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church


Psalm 67 (ESV) 
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalm+67&version=ESV


Hilary of Poitiers:

"The apostolic faith knows in what dispensation of time Christ was created, and in what eternity of times He was born. He was born God of God, and the divinity of His true birth and perfect generation is not doubtful. For in relation to God we acknowledge only two modes of being, birth and eternity. Birth, moreover, not after anything, but before all things, so that birth only bears witness to a source of being, and does not predicate any incongruity between the offspring and the Source of being.
                 
"Still, by common admission, this birth, because it is from God, implies a secondary position in respect to the source of being, and yet cannot be separated from that source, since any attempt of thought to pass beyond acceptance of the fact of birth, must also necessarily penetrate the mystery of the generation. And so this is the only pious language to use about God: to know Him as Father, and with Him to know also Him, who is the Son born of Him. Assuredly, are we not taught anything concerning God, except that He is the Father of God the Only-begotten and the Creator. So let not human weakness overreach itself; and let it make this confession, in which alone lies its salvation-that, before the mystery of the Incarnation, it is ever assured, concerning the Lord Jesus Christ, of this one fact that He had been born.

"For my part, so long as I shall have the power by means of this Spirit whom You have granted me, Holy Father, Almighty God, I will confess You to be not only eternally God, but also eternally Father. I will never break out into such folly and impiety, as to make myself the judge of Your omnipotence and Your mysteries. My weak understanding shall never arrogantly seek for more than that devout belief in Your infinity and faith in Your eternity, which have been taught me. I will never assert that You were ever without Your Wisdom, Your Power, Your Word, without God Only-begotten, my Lord Jesus Christ. The weak and imperfect language, to which our nature is limited, does not dominate my thoughts concerning You, so that my poverty of utterance could ever choke faith into silence.

"For although we have a word and wisdom and power of our own, the product of our free inward activity, yet Yours is the absolute generation of perfect God, who is Your Word and Wisdom and Power; so that He can never be separated from You, who in these names of Your eternal properties is shown to be born of You. Yet His birth is only so far shown as to make manifest the fact that You are the source of His being; yet sufficiently to confirm our belief in His infinity, inasmuch as it is related that He was born before times eternal."

Hilary of Poitiers, On the Trinity, 12.51-52


Prayer:

"Heavenly Father, fill my mouth with Your Word that Your words might be sweet to the taste. Help me to silence when You have not spoken that I might only listen to Your speech to poor sinners in Christ. Amen."


Memorial Moment
Rev. Dr Scott Murray
8 February 2017
Theology and Doxology

tisdag 7 februari 2017

När kyrkan säger nej

Kyrka och folk

"Guds ord – och därmed kyrkan i alla tider – ger äktenskapet mellan man och kvinna en särskild plats i Guds hushållning. Äktenskapet är platsen där Gud vill få ge ett uppväxande släkte kärlek, värme, omsorg och gränser. Här är också platsen där Gud med välbehag ser det äktenskapliga sam­livet. Kyrkan vet att Gud har satt bestämda gränser, utanför vilka utanför vilka sexuellt samliv får vänta. Men när när företrädare för kyrkan offentligt deltar i pride-­paraderna, säger man ”nej” till Guds ordningar och ”ja” till det som misshagar Gud."

Kyrka och folk:
http://www.kyrkaochfolk.se/index.php/hem/ledare/1383-nar-kyrkan-sager-nej-ledare-nr-5-2017

måndag 6 februari 2017

Memorial Moment - Right weapons

Memorial Moment. "We should not flee the world's onslaught, but prepare ourselves, as befits the warriors of Christ, with the sword of the Spirit, which is the Word of God."

"The church is also constantly at war to maintain the kingdom of Christ. Under the leadership of the Captain of God's armies, we demolish strongholds and every lofty opinion that arrays itself against the Christ and His kingdom, the church. Therefore, we should not flee the world's onslaught, but prepare ourselves, as befits the warriors of Christ, with the sword of the Spirit, which is the Word of God. Scripture itself sets us upon the logistically complete preparation of understanding the enemy's tactics and then preparing the best responses to his flaming darts of death. He uses the vain philosophy of this age to overcome the simple Christianity of the faithful."



Right weapons

"The ancient Romans were masterful military strategists. With much smaller armies than their foes, they patrolled and maintained a huge empire, stretching from Egypt to the border of Scotland. Their well-trained troops always built carefully designed and defended camps when their march halted. They did this even when there was no expectation of attack. The Romans were seldom surprised by a foe attacking under cover of darkness and when occasionally surprised they were able to mount a spirited and often successful defense behind stake-studded ramparts. As Caesar's account of his Gallic campaign demonstrates, good engineering and quality logistics foreshadow ultimate victory.

The church is also constantly at war to maintain the kingdom of Christ. Under the leadership of the Captain of God's armies, we demolish strongholds and every lofty opinion that arrays itself against the Christ and His kingdom, the church. Therefore, we should not flee the world's onslaught, but prepare ourselves, as befits the warriors of Christ, with the sword of the Spirit, which is the Word of God. Scripture itself sets us upon the logistically complete preparation of understanding the enemy's tactics and then preparing the best responses to his flaming darts of death. He uses the vain philosophy of this age to overcome the simple Christianity of the faithful.

For example, people will call into question the eternality of the Son of God by pointing out that the Son is born or begotten of His Father. The argument goes this way: that which is born must have a beginning, or else there is no need for birth. If Christ is born, then the Son had a beginning and is not eternal God of eternal God. The church has answered from Scripture that his birth of the Father is an eternal generation. Yes, this does not square with bare knuckled human reason, but the church always confesses that the ways of God may well be beyond our human reason. Human reason and language while at the disposal of God never captures Him. God only captures human reason and uses the weapon of human language for His gracious purposes."



Rev. Dr. Scott R. Murray
Memorial Lutheran Church


2 Cor. 10:1-8 (ESV)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=2+Cor++10%3A1-8&version=ESV


Hilary of Poitiers

"Men who profess a devout knowledge of divine things, in matters where the truth preached by the Evangelists and Apostles showed the way, ought to have laid aside the intricate questions of a crafty philosophy, and rather to have followed the faith which rests in God. Because the sophistry of a cunning question easily disarms a weak understanding of the protection of its faith, since treacherous assertion lures in the guileless defender who tries to support his case by enquiry into facts, till at last it robs him, by means of his own enquiry, of his certainty; so that the answerer no longer retains in his consciousness a truth which by his admission he has surrendered.

"For what answer accommodates itself so well to the questioner's purpose, as the admission on our part, when we are asked, 'Does anything exist before it is born?' that that which is born, did not exist before? For it is contrary both to nature and to reason that a thing which already exists should be born. Since a thing must be born in order that it may come to be, and not because it already existed. But when we have made this concession, because it is rightly made, we lose the certainty of our faith, and being ensnared we fall in with their impious and unchristian designs.

"But the blessed Apostle Paul, taking precaution against this, as we have often shown, warned us to be on our guard, saying: ' See to it that no one takes you captive by philosophy and empty deceit, according to human tradition, according to the elemental spirits of the world, and not according to Christ. For in him the whole fullness of deity dwells bodily' (Col 2:8-9). Therefore, we must be on our guard against the philosophy and methods that rest upon traditions of men, which we must not so much avoid as refute.

"Any concession that we make must imply that we are not out-argued or that we are confused. For it is right that we, who declare that Christ is the power of God and the wisdom of God, should not flee from the doctrines of men, but rather overthrow them. And we must restrain and instruct the simple-minded lest these false teachers spoil them. Since God can do all things, and in His wisdom can do all things wisely, for His purpose is not unarmed with power nor His power unguided by purpose, it is right that those who proclaim Christ to the world, face the irreverent and faulty doctrines of the world with the knowledge imparted by that wise omnipotence, according to the saying of the blessed Apostle, ' For the weapons of our warfare are not of the flesh but have divine power to destroy strongholds. We destroy arguments and every lofty opinion raised against the knowledge of God, and take every thought captive to obey Christ' (2Co 10:4-5).

"The Apostle did not leave us a faith that was bare and devoid of reason. For although a bare faith may be most mighty to salvation, nevertheless, unless it is trained by teaching, while it will have indeed a secure retreat to withdraw to in the midst of foes, it will yet be unable to maintain a safe and strong position for resistance. Its position will be like that which a camp affords to a weak force after a flight. It will not be like the undismayed courage of men who have a strong camp to hold. Therefore, we must beat down the insolent arguments that are raised against God, and destroy the fastnesses of fallacious reasoning, and crush cunning intellects which give themselves up to impiety. This we must do with weapons not carnal but spiritual, not with earthly learning, but with heavenly wisdom; so that in proportion as divine things differ from human, so may the philosophy of heaven surpass the rivalry of earth."

Hilary of Poitiers, On the Trinity, 12.19-20



Prayer:

"Lord Christ, give us the right weapons of Your Word, that we might fashion the arguments to extinguish the flaming darts of our enemy. Keep us from despair. Allow us to rescue the weak when they are frustrated by the seeming power of human cunning. Put down our enemy by the simplicity of Your Word. Amen."


Memorial Moment
6 February 2017
Right weapons
Rev. Dr Scott Murray

söndag 5 februari 2017

Jesus är världens ljus och Guds ansikte

2 Mos. 33:18-23

"Mose svarade: "Låt mig få se din härlighet." Han svarade: "Jag skall låta all min godhet gå förbi framför dig och jag skall ropa ut namnet 'HERREN' inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig emot, och jag skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över. Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva." Därefter sade HERREN: "Se, här är en plats nära intill mig. Ställ dig där på klippan. När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i klippan och jag skall låta min hand vara över dig till dess jag har gått förbi. Sedan skall jag ta bort min hand, och då skall du få se mig på ryggen. Men mitt ansikte kan ingen se."


1 Tim. 6:13-16

"Inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus som inför Pontius Pilatus avlade den goda bekännelsen, uppmanar jag dig: bevara det som han har befallt rent och oförfalskat, till vår Herre Jesu Kristi ankomst, som han skall låta oss få se när tiden är inne, han, den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen.


Luk. 2:22-33

"När åtta dagar hade gått och barnet skulle omskäras, fick han namnet Jesus, det namn som ängeln hade gett honom innan han blev avlad i sin mors liv. När tiden för deras rening var förbi, den som var föreskriven i Mose lag, förde de honom upp till Jerusalem för att bära fram honom inför Herren, som det var befallt i Herrens lag. Varje förstfödd som öppnar moderlivet skall räknas som helgad åt Herren. De skulle även offra ett par turturduvor eller två unga duvor, enligt Herrens lag. På den tiden fanns i Jerusalem en man som hette Simeon. Han var rättfärdig och gudfruktig och väntade på Israels tröst, och den helige Ande var över honom. Och av den helige Ande hade han fått den uppenbarelsen att han inte skulle se döden, förrän han hade sett Herrens Smorde. Ledd av Anden kom han till templet, och när föräldrarna bar in barnet Jesus för att göra med honom som sed var enligt lagen, tog han honom i sina armar och prisade Gud och sade: "Herre, nu låter du din tjänare sluta sina dagar i frid. så som du har lovat. Ty mina ögon har sett din frälsning, som du har berett att skådas av alla folk, ett ljus som skall uppenbaras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel. " Hans far och mor förundrade sig över det som sades om honom."

fredag 3 februari 2017

MKV - Myanmar/Burma och Sudan

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 4/2017 (Ordf. Johan Candelin)



Tack- och böneämnen: 

MYANMAR/BURMA och SUDAN









Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=e5b51e000a

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c8af0cadfe

Kristna kachinfolket flyr igen undan den burmesiska armén, pastorer fängslade


MYANMAR/BURMA

"Den burmesiska armén har trappat upp sin militäroffensiv mot det kristna kachinfolket vars markområden de vill exploatera i norra delen av landet. Strider mellan armén och etniska separatistorganisationer bröt ut i området i november och tvingade över 50 000 att fly till delstaten Shan och gränsområdena vid den kinesiska gränsen. Den burmesiska arméns tjänstemän rapporteras ha uppgivit att de tagit kontroll över gränsstaden Mong Ko i december och uppmanat dem som flytt att återvända till sina hem. Den humanitära situationen är fruktansvärd med tusentals kachiner som tvingats fly från internflyktinglägren och söka skydd i Kina. Enligt rapporter har myndigheterna hindrat humanitär hjälp att nå fram till flera av konfliktområdena. Burmaexperten Bertil Lintner kommenterade situationen den 19 januari:

”Efter en 17-årig respit [vapenstillestånd från 1994 till 2011] och nu under en folkvald regering har delstaten Kachin aldrig upplevt så förödande och destruktiva strider.”

Efter över fem års intensifierade konflikter sedan år 2011, står många från kachinfolket inför ett förlängt flyktingskap och vill förtvivlat återvända hem.

Den 24 december tog militärbefäl från den burmesiska armén till fånga två pastorer från Kachins baptistsamfund, Dom Dawng Nawng (65) och La Jaw Gam Hseng (35). Pastorerna hade tidigare hjälpt journalister att dokumentera hur civila byggnader hade förstörts, inklusive den katolska kyrkan St Francis Xavier i Mong Ko i grannstaten Shan. Enligt människorättsorganisationen Human Rights Watch (HRW) hade pastorerna fått ett samtal från militärbasen Byuha Gon och inbjudits att komma och säkra frigivningen av ett gift par. De åkte dit för att förhandla om parets frigivning, vilket lyckades och armén frigav paret, men grep i stället pastorerna. Pastorerna sågs senast på kvällen den 24 december när de åkte motorcykel till militärbasen. Den 16 januari uttryckte HRW allvarlig oro över att regeringen förnekade att militären hade fängslat de två männen. Tre dagar senare bekräftade armén emellertid att man hade fängslat pastorerna av nationella säkerhetsskäl för att de hade fungerat som ”informatörer och spridit falska nyheter på beväpnade upprorsmakares vägnar”.

Baptistsamfundet hade begärt att de två männen överlämnas till polisen i Mong Ko så snart som möjligt, vilket också skedde den 22 januari, och pastorerna fördes då till polishäktet i staden Muse. Den 25 januari åtalades pastorerna för olaga kopplingar till en beväpnad etnisk grupp, anklagelser som baptistsamfundets ledare förnekar.

Det är absolut nödvändigt att de soldater som förde bort och olagligen häktade pastorerna ställs till svars. Som HRW:s vice direktor för Asien, Phil Robertson, konstaterade: ”De som utför allvarliga övergrepp i delstaterna Kachin och Shan måste ställas inför rätta. Grymheterna kommer inte att upphöra så länge som militären kan begå brott mot civila utan att straffas.” Faktum är att två år efter att burmesiska trupper natten mellan 19 och 20 januari 2015 begick ett barbariskt brott med våldtäkt, tortyr och mord på två kachinmissionärer har ännu ingen ställts till svars för brottet."

(Källor: http://rlprayerbulletin.blogspot.com, www.assistnews.net)


- "Vi ber om ett slut på straffriheten och om kraft och tröst för våra bröder och systrar i delstaterna Kachin och Shan som lidit och förföljts så länge. Vi ber speciellt om beskydd för de två fängslade pastorerna och att de snart befrias. Må Gud uppmuntra och styrka landets troende var de än befinner sig."



SUDAN

"Kristna i Sudan ber om fortsatta förböner för de tre fängslade kristna (se Veckorapport 1/2017) som den 29 januari fick sina domar. Domstolen dömde Petr Jasek till 20 års fängelse för spionage, till sex månaders fängelse för ryktesspridning som underminerar statens auktoritet, till böter på 100 000 sudanesiska pund (motsvarar cirka 14 900 euro eller 141 000 kronor) för arbete inom en medborgarorganisation utan tillstånd, samt till ett års fängelse var (att avtjänas efter varandra) för att han hetsat till stridigheter mellan grupper, gjort intrång på och fotograferat militärområden och -utrustning, samt illegalt tagit sig in i landet.

Pastor Hassan Abduraheem Kodi Taour och Abdulmonem Abdumawla dömdes båda till tio års fängelse för medhjälp till Jaseks spionage, och till ett år var för att hetsat till stridigheter mellan grupper och för ryktesspridning som underminerar statens auktoritet (fastän det lagliga maximistraffet för det sistnämnda brottet är sex månaders fängelse). Alla dessa domar ska avtjänas efter varandra. Advokaterna har uppgivit att de kommer att överklaga domen inom 15 dagar.
Vi ber att de tre dömda kristna får känna av Herrens kraft och tröst under sina prövningar och vi ber om vishet för de advokater som försvarar dem och för en rättvis besvärsprocess, samt att de tre männen snart ska frikännas."

(Källor: meconcern.org, www.worldwatchmonitor.org)

Martyrkyrkans vänner r.f.


Foto: KL

onsdag 1 februari 2017

Freedom House designates Belarus as dictatorship

Belarus. Freedom House. Freedom in the world 2017:

"According to results of last year, Belarus has 7 points (the worst possible) on compliance with political rights and 6 points - on civil rights.

The list consists of 49 "non-free countries" including Russia, Kazakhstan, Tajikistan and Azerbaijan. The worst situation with political and human rights is observed in Syria, North Korea and Eritrea."





Charter 97: Freedom House designates Belarus as dictatorship
https://charter97.org/en/news/2017/1/31/239391/


Freedom House: "Freedom in the world 2017"
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017